Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help; pech in het buitenland

vragen over de T4
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

Help; pech in het buitenland

Bericht door Henri84 »

Hallo allemaal,

We hebben een multivan 2.5i benzine uit 1994.
We zijn nu in Italië, mega warm hier, overdag 36 graden.
Vandaag onderweg naar Nederland helaas panne.

Vorige week zag ik ineens mijn temperatuurmeter oplopen bij file of heuvel op in de bergen.
Met behulp van dit forum het euvel gevonden. Beide 50A zekeringen waren door. Nu waren dit nog de originele zo te zien. Heb ze vorige week vervangen voor nieuwe 50A zekeringen en het ging prima, ventilator sloeg op tijd aan en de motortemp mooi in het midden.

Vandaag op de terugreis stukje file bij Como en ja hoor; temp loopt toch weer op. Beide zekeringen weer door.
Als je voor de bus staat draait de linker ven niet meer mee, de rechter wel.
Als ik de linker ven afkoppel blijft een nieuwe 50A zekering voor de rechter ven echter vonken en wordt direct warm.
Het probleem zit dus niet (alleen) in de linker ven?
De rechter ven slaat met de nieuwe zekering wel gewoon weer aan. Ik zie geen duidelijke kabelbreuk ofzo.

Helaas konden we geen kant op (A weg) en zijn weggesleept, auto staat nu bij een depot. Die kerel heeft er niet naar gekeken maar mijn reisverzekering wist al te vertellen dat die man van het depot vond dat hij total loss was!!! Wow.
Ik vertrouw ze voor geen meter die gasten.
Het liefst zou ik morgen zelf naar dat depot gaan om hem te maken maar onderdelen heb ik helaas niet.

Wat zou ik kunnen doen? De rechter ven werkt, kan die met een trucje constant aan bijvoorbeeld?

De gotthardtunnel moeten we nog door, file gegarandeerd…
Of is enige oplossing een nieuwe ven? Dat zou betekenen dat ik met een leenauto naar NL gaat en de bus wordt gerepatrieerd , en dan maar hopen dat ik hem terugkrijg zoals achtergelaten…
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door odorf »

Ach, vervelend om zo met pech te staan en afhankelijk te zijn van buitenlandse garagisten.
Been there done that.

Ik heb er niet genoeg kennis van. Relais omzeilen zou moeten kunnen denk ik. Maar in deze link van T4 wiki staat de werking beschreven en vind je ook electrische schema’s

https://t4-wiki.de/wiki/Lüfter

Misschien helpt het.

Edit:
Tip: ik heb mijn ventilatoren vervangen voor een complete set van 2 met luchtgeleider paneel van het merk VanWezel. Nog steeds erg tevreden mee.
(Geen aandelen ...)

Sterkte!
Laatst gewijzigd door odorf op 14 aug 2021, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door powerpiep »

Je kan sowieso de cabine verwarming maximaal op warm zetten, daar koelt ie ook van af (geen wonderen, maar alle beetjes helpen)
En ik zou de raampjes open doen.
Die zekeringen springen niet zomaar, ik zou nieuwe fans zoeken, eventueel van een lokale sloop ofzo.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
ladanivabelgium
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door ladanivabelgium »

De fan die niet werkt zit vermoedelijk vast. Pribeer of je hem met de hand kan draaien. If not, haal de stekker eraf en rijd op 1 fan. Moet samen met verwarming vol open en blower aan wel lukken. Rijdt in niet te hoge versnelling, daar wordt ie warmer van dan van toeren maken
'99 T4 2.5 TDI
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Henri84 »

Bedankt voor jullie reacties!

Vanochtend ben ik naar het depot gegaan en heb mijn “defecte” auto meegenomen.
Op een kwartier rijden zat een demontagebedrijf; autodemolizioni potito. Wat een fijne mensen daar.

Die hadden nog een blower liggen uit een golf 2 diesel; die past perfect! Alleen de bedrading is met een kroonsteen vastgezet want de aansluiting was anders… isolatietape erom en gaan.
Hij doet het weer! Heel blij mee. Terwijl ik dit typ rijden we alweer bijna in België. En dat met een auto die door de Italiaan total loss was verklaard.

Les van dit alles, ga zelf op onderzoek uit en probeer het zelf te regelen.
Alternatief was een huurauto van 1200 euro (waarvan 800.- eenrichtingstoeslag..)

Nu op zoek naar nieuwe onderdelen :)
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door brugseb »

Super toch, dit forum! Blij dat je veilig op terugweg bent.
Afslepen in het buitenland, daar wordt je doorgaans niet vrolijk van - ze verdienen aan depot en vervangwagen, en doen voor de rest doorgaans weinig moeite. Maar af en toe zijn er uitzonderingen, zoals die garage in Mont Dore 3 jaar geleden voor ons, of dat sloopbedrijf bij jullie :adhd
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Multivan Generation »

Henri84 schreef: 14 aug 2021, 17:52 Les van dit alles, ga zelf op onderzoek uit en probeer het zelf te regelen.
Moraal van het verhaal: preventief onderdelen vervangen voordat je op vakantie gaat, en wanneer het jou uitkomt is geen overbodige luxe.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Henri84 »

Mee eens.

Ik ga komende tijd een hele hoop 27 jarige electronica reviseren:)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Pascal-141 »

Waarschijnlijk kan de radiator zelf niet meer voldoende koelen omdat deze waarschijnlijk vol smurrie zit . Als er veel rommel in de koellamellen hangt kan er geen rijwind meer doorheen , en dan moeten de ventilatoren veel vaker draaien.
Grille verwijderen en de radiator zuiver maken kan al veel helpen.
Ik vind het al niet normaal dat ze zo vaak asnspringen bij jou , ik rijd op het werk ook met een 2.5i en die ventilatoren heb ik nog bijna nooit horen aanspringen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Henri84 »

Er hangt ook nog een airco condensor voor, wellicht dat dat nog wat uitmaakt?
Wel een goede tip, ik ga de boel even met een compressor te lijf. Ben benieuwd wat eruit komt…
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door peetjeadhdtje »

Multivan Generation schreef: 14 aug 2021, 19:20

Moraal van het verhaal: preventief onderdelen vervangen voordat je op vakantie gaat, en wanneer het jou uitkomt is geen overbodige luxe.
Maar wat had je dan preventief moeten vervangen?

En ook al laat je al het onderhoud doen bij een vw garage. Die gaan echt niet kijken of je radiator/koeler stofvrij is.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door krekwakwol »

Henri84 schreef: 14 aug 2021, 19:49 Er hangt ook nog een airco condensor voor, wellicht dat dat nog wat uitmaakt?
Wel een goede tip, ik ga de boel even met een compressor te lijf. Ben benieuwd wat eruit komt…
Denk er wel om dat je de lamellen niet "dichtblaast" zoals ook wel met een HD spuit wil.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Olaf »

http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... =2&t=43492

Nog een stukje over oude radiateur...
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Multivan Generation »

Henri84 schreef: 14 aug 2021, 19:49 Er hangt ook nog een airco condensor voor, wellicht dat dat nog wat uitmaakt?
Wel een goede tip, ik ga de boel even met een compressor te lijf. Ben benieuwd wat eruit komt…
Ik zou er eerst reinigingsschuim op spuiten en in laten weken.
En dan schoonmaken.
peetjeadhdtje schreef: 14 aug 2021, 20:09 Maar wat had je dan preventief moeten vervangen?
Basis, is gelet op de leeftijd, preventief het koelsysteem spoelen, de radiateur vervangen,
de lamellen gangbaar maken, de aanstuur relais voor de fans vervangen en de fans zelf ook..

Volgende stap is brandstofpomp revisie. Ook daarin zitten onderdelen die slijten.

Next is dynamo en spanningsregelaar.
Remsysteem goed nalopen en vooral de vaste leidingen kritisch bekijken. Bij twijfel vervangen.
Heb al van meerdere mensen gehoord dat ze er tijdens APK op afgekeurd zijn.
En what about de handremkabels eens vervangen?
Wanneer heb jij je verstuivers voor het laatst laten reviseren?
Kijk naar de startmotor, hoe oud is deze, en hoe ziet de bedrading van het start relais er uit?
Oliepomp bij kilometerstanden >300.000 in calculeren om te vervangen.
Versnellingsbakolie wisselen is ook een heerlijk klusje, eventueel iets te veel er in.

Bij auto's met een airco: wanneer heeft deze voor het laatst een nieuwe filterdroger gehad, en wanneer is hij voor het laatst gevuld.
Geen lekkage van de aircopomp? Hoe oud is deze? deze gaan ongeveer een jaar of 8 mee.

Schakelbolletjes preventief vervangen..

Elektronica: camperdeel kritisch bekijken, budget vrij houden voor vervanging van een koelbox, aanstuur elektronica laten reviseren, acculader kun je laten reviseren, er zijn ook modernere (betere) alternatieven.
Huishoud accu, hoe oud? Wanneer voor het laatst vervangen?

Wanneer heb je voor het laatst de bandenspanning van het reservewiel gecontrolleerd en hoe oud is die band?
Is een beetje ondergeschoven kindje, wordt vaak vergeten, en als je hem dan nodig hebt...

Iedere keer iets aanpakken..wanneer het jou uitkomt..dan wordt je er later meestal niet door gebeten.

En wil je verder gaan, en ben je kritisch, haal de voorbumper en achterbumper er eens af en kijk naar de hoeken of ze krokant worden.
Zit er nog bodem bescherming op, of is alles weggevreten door de verkeersinvloeden.

zie het als een afstreep lijstje.. en wellicht kun je er je voordeel mee doen?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Timy »

:yes Mooie lijst Peter! Daar is niet op bezuinigd
Plaats reactie