Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

vragen over de T4
Plaats reactie
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Ik volg dit topic met intresse!

Ik vond vandaag een nieuwsbericht over hvo en heb het gelijk gezocht op dit fantastische forum. Natuurlijk is het gesprek erover al gaande. 😉

Ben zeer bereid wat extra te betalen aan de pomp met het oog op het klimaat en de verontrustende berichten in het onlangs verschenen klimaatrapport.

De impact op mijn ACV motor en de eerder genoemde twijfels vind ik met mijn beperkte technische kennis moeilijk op waarde te schatten. Dus ik lees alle nieuwe ervaringen en berichten met veel intresse. Dank hiervoor.

Groet. HJ
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chris1974 »

Als de motovatie is om CO2 uitstoot te verminderen in verband met klimaatverandering... Dan is dat vergeefse moeite.

Wat de media je ook proberen te laten geloven, door mensen uitgestootte CO2 heeft geen meetbare invloed op het klimaat. Mocht iemand daar in geinteresseerd zijn dan kan ik die bewering uitgebreid onderbouwen met betrouwbare informatie.

Ik zou me in elk geval niet druk maken om de CO2 uitstoot van je geliefde busje. Die heeft geen enkele invloed op het klimaat.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door koensch »

ik benoem GTL omdat dit door de producent Shell wordt gepromoot als een schone brandstof. Wordt geproduceerd uit syngas (een mengsel van CO en aardgas). Bevat geen ethanol of bio toevoegingen en je hebt geen last van bioslurry in je brandstoftank.

GTL is ook goed ingeval je oude diesel niet door de roettest heen komt, maar is absoluut niet milieuvriendelijk.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door timv »

Dank voor het weer aanzwengelen van dit gesprek. Ik vind het zorgwekkend om te zien hoeveel vertrouwen we hebben in elektrisch rijden - en daarmee tegelijkertijd 95% van het huidige wagenpark naar de schroothoop wijzen. De ontwikkeling van synthetische brandstoffen is naar mijn idee een perfecte tussenstap voor alle voertuigen die nog lang niet schroothoop-waardig zijn. Daarvoor is het belangrijk om met elkaar de ervaringen op te doen met deze nieuwe brandstof.

Qua geschiktheid is het enig puntje wat er overblijft het al dan niet krimpen van de motorpakkingen. Het artikeltje spreekt over pakkingen 'nitrielrubber' wat hier vatbaar voor is. Iemand enig idee van wat voor materiaal de pakkingen van een (bijv.) ACV motor gemaakt zijn?

Mijn volgende tankbeurt wordt HVO100. Kijken hoe dat zich houdt. Ik deel m'n ervaringen met jullie!
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Jan anno NU »

Chris1974 schreef: 16 aug 2021, 00:49 Als de motovatie is om CO2 uitstoot te verminderen in verband met klimaatverandering... Dan is dat vergeefse moeite.

Wat de media je ook proberen te laten geloven, door mensen uitgestootte CO2 heeft geen meetbare invloed op het klimaat. Mocht iemand daar in geinteresseerd zijn dan kan ik die bewering uitgebreid onderbouwen met betrouwbare informatie.

Ik zou me in elk geval niet druk maken om de CO2 uitstoot van je geliefde busje. Die heeft geen enkele invloed op het klimaat.
Toe maar , jij weet de mensen echt te motiveren om een bijdrage te leveren voor een beter klimaat.

Dus maar gewoon doorstoken met die houtkachel ?, je boodschappen in de wijk blijven doen met die oude diesel ? , en fietsen ,welnee waarom zou je
:nuts
Dan ook niet klagen als je nageslacht over 30 jaar tot hun knieen in het water door het leven gaan he.
:bonk
T4 2,5 TDI 2002
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chris1974 »

Zoals ik al zei... Ik kan alles onderbouwen met cijfers uit betrouwbare bron. Kom maar een keer koffie drinken. Dat CO2 verhaal is lang niet zo waterdicht als je denkt.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Jan anno NU »

Gooi je cijfers maar in de publiciteit op het forum.
Dan leren we er allemaal iets van , wellicht.
T4 2,5 TDI 2002
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chris1974 »

Ik wil dit topic niet kapen. Ik zal kijken of ik er een apart topic voor kan starten. Mits men daar werkelijk in geinteresseerd is. En aangezien get niet direct met T4 te maken heeft, of de moderators dat accepteren.
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Goed idee Chris om daarover een nieuw topic te maken!

Ik baseer mijn mening over de opwarming door menselijk toedoen op wat ik lees in het Ipcc rapport. Dit is in drie jaar samengesteld door 234 wetenschappers uit 66 landen. Voor dit rapport hebben ze 14.000 (peer reviewed!) wetenschappelijke artikelen bestudeerd. Dat is een behoorlijke prestatie. Dus tja, eerlijk gezegd heb ik daar behoorlijk wat vertrouwen in. Ik weet dat er alternatieve theorieën bestaan, maar ik ben er nog geen een tegengekomen die zo goed is onderbouwd als deze.

Anyways, het heeft dus temaken met wat je gelooft/wantrouwt. Ik vertrouw het rapport en grijp dus graag elke kans om te verduurzamen, bijvoorbeeld met Hvo. Vandaar dat ik blij ben met dit topic. Maar ik weet dat je er anders over kan denken. Goed om daar een ander topic over te starten.

Groetjes!
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

timv schreef: 16 aug 2021, 11:36 Dank voor het weer aanzwengelen van dit gesprek. Ik vind het zorgwekkend om te zien hoeveel vertrouwen we hebben in elektrisch rijden - en daarmee tegelijkertijd 95% van het huidige wagenpark naar de schroothoop wijzen. De ontwikkeling van synthetische brandstoffen is naar mijn idee een perfecte tussenstap voor alle voertuigen die nog lang niet schroothoop-waardig zijn. Daarvoor is het belangrijk om met elkaar de ervaringen op te doen met deze nieuwe brandstof.

Qua geschiktheid is het enig puntje wat er overblijft het al dan niet krimpen van de motorpakkingen. Het artikeltje spreekt over pakkingen 'nitrielrubber' wat hier vatbaar voor is. Iemand enig idee van wat voor materiaal de pakkingen van een (bijv.) ACV motor gemaakt zijn?

Mijn volgende tankbeurt wordt HVO100. Kijken hoe dat zich houdt. Ik deel m'n ervaringen met jullie!
Zo sta ik er ook in timv! Goede tussenoplossing volgens mij. Nu ben ik benieuwd of het echt zo schoon is als men beweert en of het geen technische problemen oplevert. Bedankt voor je bijdrage.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Jan anno NU »

Chris1974 schreef: 16 aug 2021, 18:42 Ik wil dit topic niet kapen. Ik zal kijken of ik er een apart topic voor kan starten. Mits men daar werkelijk in geinteresseerd is. En aangezien get niet direct met T4 te maken heeft, of de moderators dat accepteren.
Dat kan je in de volgende sectie kwijt :
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewforum.php?f=7

De site admin (Henk) zal daar niet moeilijk over doen .
T4 2,5 TDI 2002
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door timv »

Zonder alles te geloven wat er geschreven wordt: in het artikel staat: "HVO claimt emissiereducties van 9 procent NOx, 24 procent CO, 30 procent CH en 33 procent PM (roet) bij moderne motoren. Bij oudere motoren kunnen deze reductiewaarden verdubbelen."

Het zou heel interessant zijn om voor 'onze' busjes eens een uitstoottest te doen met reguliere diesel en HVO. Iemand enig idee waar we dat zouden kunnen regelen/meten?

Naast technische problemen (who knows...) zou het juist ook voordelen op kunnen leveren door een meer pure verbranding (inlaat, uitlaat, etc.). Om daar achter te komen moeten de eerste schapen over de dam ;)

Hurbie schreef: 16 aug 2021, 20:29
timv schreef: 16 aug 2021, 11:36 Dank voor het weer aanzwengelen van dit gesprek. Ik vind het zorgwekkend om te zien hoeveel vertrouwen we hebben in elektrisch rijden - en daarmee tegelijkertijd 95% van het huidige wagenpark naar de schroothoop wijzen. De ontwikkeling van synthetische brandstoffen is naar mijn idee een perfecte tussenstap voor alle voertuigen die nog lang niet schroothoop-waardig zijn. Daarvoor is het belangrijk om met elkaar de ervaringen op te doen met deze nieuwe brandstof.

Qua geschiktheid is het enig puntje wat er overblijft het al dan niet krimpen van de motorpakkingen. Het artikeltje spreekt over pakkingen 'nitrielrubber' wat hier vatbaar voor is. Iemand enig idee van wat voor materiaal de pakkingen van een (bijv.) ACV motor gemaakt zijn?

Mijn volgende tankbeurt wordt HVO100. Kijken hoe dat zich houdt. Ik deel m'n ervaringen met jullie!
Zo sta ik er ook in timv! Goede tussenoplossing volgens mij. Nu ben ik benieuwd of het echt zo schoon is als men beweert en of het geen technische problemen oplevert. Bedankt voor je bijdrage.
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chris1974 »

Jan anno NU schreef: 16 aug 2021, 20:54
Chris1974 schreef: 16 aug 2021, 18:42 Ik wil dit topic niet kapen. Ik zal kijken of ik er een apart topic voor kan starten. Mits men daar werkelijk in geinteresseerd is. En aangezien get niet direct met T4 te maken heeft, of de moderators dat accepteren.
Dat kan je in de volgende sectie kwijt :
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewforum.php?f=7

De site admin (Henk) zal daar niet moeilijk over doen .
Ik heb hier een stukje geplaatst. Lees het eens door en mocht je het interessant vinden kunnen we er daar verder op door gaan.

http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... =7&t=67417
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

de eerste ervaring;
vanochtend met het starten geen blauwe walm achter de camper. een hele rustige en normale start.
Een tochtje naar het werk om vervolgens door te rijden naar het (Hollandse Noorden).
Vandaag iet meer dan 300km gereden erg prettig en ik heb de indruk dat de motor wat rustiger loop, wat stillen loopt en zeker minder rookt als je bijvoorbeeld even gas geeft in de acceleratie voor het inhalen of optrekken.
Echte heuveltjes gaat hem natuurlijk hier in ons vlakke landje niet worden.
Ik ga met een gerust gevoel de rest van de tank leeg rijden. :ikrij

G(een)Roet(jes) Winand
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Haha, leuke groet Wijnand! Dat is ook mijn wens.

Tof dat je behalve de bijdrage aan de inhoudelijke discussie ook gewoon de proef op de som neemt en in het diepe springt!

Ik heb nog wel twee onbeantwoorde inhoudelijke vragen waar ik nog steeds benieuwd naar ben:
1. Het krimpen van de nitrielrubber motorpakkingen. Het zal toch niet zo zijn dat niemand op dit forum weet waar de t4 motorpakkingen (bv ACV) van zijn gemaakt?
2. @Winand jij stelde voor om een meting te doen en trekt later de conclusie dat het zinloos is omdat de Co2 reductie van Hvo vooral zit het 'renewable' proces (plantaardig, restproducten), niet de letterlijke uitstoot van de uitlaat. Als ik je goed begreep? Maar in het artikel wat jij doorstuurt hebben ze het over een TTW (Tank to Wheel) reductie van 100%. Lijkt me overigens wat veel, maar een reductie lijk je ook te vinden op de website "Lijst emissiefactoren | CO2 emissiefactoren" https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst ... voertuigen.

Wat een info over brandstoffen. Ook van fabrikanten zelf en liefhebbers. Moeilijk om als leek hier wijs uit te worden en de bijdragen op juiste waarde te schatten. Hopelijk word ik steeds wijzer.....

Groet! Hj
Plaats reactie