Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door jos_br »

GTL hebben wij ook in een paar (klanten)auto's getest. Feit is dat er minder energie inzit, dit was op de vermogenstestbank (2.0tdi 2006 Golf V; BP Ultimate 216pk versus GTL 198pk in dezelfde motor) zichtbaar. Inderdaad is de reuk anders en lijkt er minder rook te ontstaan. Ook denk ik dat de brandstof langer "houdbaar" is, das voor jachtjes zeer prettig.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

jos_br schreef: 20 aug 2021, 21:23 GTL hebben wij ook in een paar (klanten)auto's getest. Feit is dat er minder energie inzit, dit was op de vermogenstestbank (2.0tdi 2006 Golf V; BP Ultimate 216pk versus GTL 198pk in dezelfde motor) zichtbaar. Inderdaad is de reuk anders en lijkt er minder rook te ontstaan. Ook denk ik dat de brandstof langer "houdbaar" is, das voor jachtjes zeer prettig.

Jos.
Volgens de website van futurefuels
"Blauwe Diesel EN590 is géén GTL (dit product wordt gemaakt van aardgas). Blauwe Diesel EN590 is ook géén FAME (biodiesel) en bevat ook geen FAME (biodiesel).
Blauwe Diesel EN590 geeft geen problemen, zoals oplossen van vuil, opzwellen van rubbers of het veroorzaken van bacteriegroei. Wie zegt dat dit wel zo is, is niet goed op de hoogte en verwart Blauwe Diesel EN590 met FAME (biodiesel). Een typisch voorbeeld van de klok en de klepel. De genoemde klachten komen namelijk voort uit het gebruik van FAME (biodiesel). Dit is ook de reden dat alle Future Fuels-producten FAME (biodiesel) vrij worden afgeleverd."

is blauwe diesel dus een degelijk ander product dan GTL.

De reden voor mij om nog niet direct over te gaan is het verschil in de normering, EN590 voor de klassieke diesel en de EN5490 voor de nieuwere.
Het enige verschil lijkt het soortelijke gewicht te zijn.
Volgens tankstation OK is de overstap dan ook geen enkel probleem.
Ik denk niet dat er ooit met terugwerkende kracht een goedkeuring vanuit auto-fabrikanten gaat komen, en we zullen het moeten hebben van elkaars ervaringen en aandachtspunten. Perfect voor een forum als dit :wjw

Wat ik het bijzondere eraan vind, is dat deze blauwe diesel duurder is dan de standaard B7.
Als dit een beter product is voor onze omgeving, waarom wordt het vanuit de politiek dan niet aantrekkelijker gemaakt om dit te tanken?
(heeft ongetwijfeld met de accijnzen te maken...)
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Een hele mooie reactie Chewbacca,

Gisteren weer de hort op geweest en erg tevreden met de resultaten tot nu toe.
Maar ja dat is nog maar 400km (iets minder dan een half tankje)
Ik ga wel op zoek naar een bestandje voor mijn GARMIN navigatie om de HVO in Europa op het schermpje te zetten. In Scandinavië is dat niet zo een probleem.

:adhd en dan ook maar een plaatje achter op de camper :bonk
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-08-22 om 18.37.19.png
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

weer wat lectuur voor de liefhebber, een kleine quote hieruit:

-" Bij Volkswagen loopt er momenteel een proef met 100 auto’s die volgens de woordvoerder voorspoedig gaat. Men verwacht daar HVO100 eind juni de brandstof vrij te geven voor de VW Transporter 6.1 en de Caddy Cargo".

dat zijn. natuurlijk nieuwere modellen.

G(een)Roet(jes) Winand
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Chewbacca schreef: 22 aug 2021, 13:08 Volgens de website van futurefuels
"Blauwe Diesel EN590 is géén GTL (dit product wordt gemaakt van aardgas). Blauwe Diesel EN590 is ook géén FAME (biodiesel) en bevat ook geen FAME (biodiesel).
Blauwe Diesel EN590 geeft geen problemen, zoals oplossen van vuil, opzwellen van rubbers of het veroorzaken van bacteriegroei. Wie zegt dat dit wel zo is, is niet goed op de hoogte en verwart Blauwe Diesel EN590 met FAME (biodiesel).

is blauwe diesel dus een degelijk ander product dan GTL.


Wat ik het bijzondere eraan vind, is dat deze blauwe diesel duurder is dan de standaard B7.
Als dit een beter product is voor onze omgeving, waarom wordt het vanuit de politiek dan niet aantrekkelijker gemaakt om dit te tanken?
(heeft ongetwijfeld met de accijnzen te maken...)
Ik was mij bewust over het verschil van gtl en hvo. Mijn vraag over pakkingen komt uit een eerder gedeeld artikel. Daarin staat:

'De kwestie van de krimpende pakkingenWe horen over problemen met pak-kingen. Het gaat om het krimpen van pakkingen bij het overschakelen op GTL of HVO. Dit speelt echter alleen bij NBR (nitrielrubber) pakkingen. NBR zwelt op in aanwezigheid van een diesel met een hoog aromaat- en/of FAME-gehalte in de dieselbrandstof zoals aanwezig in conventionele EN 590-dieselolie. De pakking krijgt daar-door een nieuwe vorm en drukt com-ponenten iets uit elkaar. Wanneer de NBR pakking in contact komt met een laag aromatische diesel (HVO, GTL) begint de NBR pakking terug te krim-pen naar de oorspronkelijke vorm, maar wanneer de oorspronkelijke vorm niet volledig wordt hersteld, kan er lekkage ontstaan. Tegenwoordig worden NBR pakkingen weinig meer gebruikt. Deze zijn veelal vervangen door exemplaren van Viton (FKM) of gehydroneerd nitrielrubber (HNBR). Deze soorten worden nu op grote schaal gebruikt en geven geen proble-men.'

Er zijn ook al Kamervragen geweest over jouw terechte vraag. Zie bijlage. 😉
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

gcSunrader schreef: 22 aug 2021, 17:37 Een hele mooie reactie Chewbacca,

Gisteren weer de hort op geweest en erg tevreden met de resultaten tot nu toe.
Maar ja dat is nog maar 400km (iets minder dan een half tankje)
Ik ga wel op zoek naar een bestandje voor mijn GARMIN navigatie om de HVO in Europa op het schermpje te zetten. In Scandinavië is dat niet zo een probleem.

:adhd en dan ook maar een plaatje achter op de camper :bonk
Hahaha. Of: Leve de MacDonalds & T4 FOR EVER!
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Hurbie schreef: 22 aug 2021, 19:51 Er zijn ook al Kamervragen geweest over jouw terechte vraag. Zie bijlage. 😉 beantwoording-kamervragen-van-de-leden-ziengs-en-lodders-beiden-vvd-over-het-bericht-schonere-diesel-tanken-kan-sinds-kort-ook-in-roden.pdf
Interessant stukje politiek...
Er wordt eigenijk geen antwoord gegeven waarom het niet gestimuleerd wordt door minder accijns oid, of waarom je er überhaupt zo weinig over hoort in de hele milieu discussie

Ik ga morgen mijn garagist eens bellen om te vragen voor een nul- meting van de uitstoot... en dan nog eens na 3000km op 50/50 HVO
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb in 2005 een paar maanden op een maximale verhouding van 50 / 50 (slaolie / diesel)
Vooraf een roetmeting gedaan: 0.35
Na een 3 maanden, met een mooie gebakken frietlucht nog een roetmeting laten doen,
tot 3x maal toe, want de garage vertrouwde het meetruslaat niet :nuts
Resultaat: 0.09 - 0.08 - 0.09

Dus ja, er is zeker veel in brandstof in relatie tot uitstoot te winnen.

Ik was toen ook een actief lid van het ppo-forum.

Uiteindelijk heeft de politiek het onmogelijk gemaakt, door aangepaste regels,
waardoor ik het niet meer(zonder vreemde toeren uit te halen) legaal kon doen.

Zo zullen er altijd "uitvindingen" gedaan worden, die claimen dat ze betere prestaties, schoner, betere reinigende werking zijn/hebben.
Hier op het forum, hebben mensen een cyclon geplaatst gehad, hebben mensen met aceton geëxperimenteerd, en zijn er mensen die waterstof injectie toepassen.

En zo is er altijd wel iets..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Was je met die sla olie je tijd ver vooruit :lach

Mooie sticker voor achterop de bus trouwens.

Nog minder dan HVO in je dieselmotor kan er informatie gevonden worden over hvo en standkachels.
In mijn geval een planar, dus hen heb ik ook een berichtje gestuurd.

Edit: toch iets gevonden in de gebruikshandleiding
De diesel voor de planar moet voldoen aan de gost 305 norm. Dit is een Russische norm waar ik vervolgens niks over kan vinden

Komende maandag kan de huidige uitstoot gemeten worden

Edit II:
De gost 305-2013 komt overeen met de EN590
Currently, diesel fuels are produced in accordance with five GOSTs: GOST R 52368-2005, GOST 32511-2013 [2 - GOST 32511-2013 (EN 590: 2009) “Diesel fuel EURO. Specifications "], GOST 305-2013 [3 - GOST 305-2013" Diesel fuel. Specifications "], GOST R 55475-2013 [4 - GOST R 55475-2013" Winter diesel fuel and Arctic dewaxed. Specifications "], GOST RV 9130-002-2011 [5 - GOST RV 9130-002-2011" Military equipment. Diesel fuel. Technical conditions ”],
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Ja, slaolie, ook echt een goed idee! Jammer dat zulke dingen in het illegale circuit worden gedwongen. :-S

Tof Chewbacca dat jij ook de ervaringen gaat staven met metingen! Ben benieuwd.

Qua standkachels ben ik geen kenner. De mijne heb ik later reviseren door Oskar, iemand die er wel alles van weet. Maar het lijkt mij dat een standkachel minder complex is dan de verbranding in een motor (compressie, timing, etc). Gewoon het verbranden van vloeistof, daar kan toch niet zoveel aan fout gaan bij vloeistoffen die redelijk dezelfde kenmerken hebben?! Of is dat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Neee dat is ook mijn idee over die kachel.
En daarbij heeft die een simpele losse brandstofpomp die gemakkelijk en goedkoop te vervangen valt
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Ook dit schaap is over de dam.... ;-)
Vandaag 50 liter HVO getankt. Dat betekent ongeveer 60% HVO / 40% 'oude' diesel.

(Negatieve) bevindingen over het tanken:
1. Tanken zonder (zakelijke) tankpas kan lang niet overal waar HVO (Neste My) te koop is. Zo kon ik in Ermelo niet zonder tankpas terecht. In Barneveld lukte het wel. In eerste instantie niet met onze normale bankpas, later wel met onze zakelijke bankpas. Geen idee of dat toevallig was of dat het onbepaalde tankstation echt zakelijke tankpassen registreert.
2. De prijs is natuurlijk niet misselijk. Dat wist ik al, maar het is tocht even schrikken toen ik 1.859euro de liter zag en 94euro moest aftikken.

(Positieve) bevindingen over het rijden:
1. Ik meende te horen dat de bus iets stiller rijdt. Maar dat kan ik mij natuurlijk ook inbeelden.
2. Nagenoeg geen rook bij het intrappen van het gaspedaal en de uitlaatgassen vind ik minder (sterk) stinken.

Verder geen bijzonderheden te melden.

Tot zover mijn bevindingen. Ben benieuwd naar mijn verbruik.

Groet!
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Gaaf Herbie, JA toen i mee tank vol gooide zag ik hem ook ff wat verder door de 100 heen tellen. maar aan de andere kant hoop ik dat ik met mijn kleine investering andere rijders kan stimuleren (al is het er maar eentje :ikrij)

Ook als ik langer stil sta met het campertje is starten lopen minder rook geen enkel probleem.
Mijn kacheltje starte normaal wat langzamer op en rookte iets harder (moet denk ik de gloeiplug schoon maken)

Maar erg leuk te lezen dat er meer willen proberen.

fijn weekend
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Zonet bij de garage geweest en een roetmeting gedaan.
Het apparaat kon helaas niet losse gassen bepalen, zoals NOx, CO en CO2.

Zie het resultaat hieronder:
20210830_095832.jpg
Zelf geen idee wat die 0.05 betekent, en wat de eenheid hiervan is (/m?), maar de monteur zei dat dit al behoorlijk schoon was.
In de box onderin staat nog een berekende waarde van 0.00/m..?
Iemand die vaker zo'n uitslag heeft gezien en dit kan interpreteren?

Als ik de criteria opzoek voor Euro3 dan is de maximale uitstoot fijnstof (PM) 0.05 g/km en zou dit dus randje goed genoeg zijn.
De huidige norm is een factor 10 lager.
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Chewbacca schreef: 30 aug 2021, 10:06 Zonet bij de garage geweest en een roetmeting gedaan.
Het apparaat kon helaas niet losse gassen bepalen, zoals NOx, CO en CO2.

Zie het resultaat hieronder:

20210830_095832.jpg

Zelf geen idee wat die 0.05 betekent, en wat de eenheid hiervan is (/m?), maar de monteur zei dat dit al behoorlijk schoon was.
In de box onderin staat nog een berekende waarde van 0.00/m..?
Iemand die vaker zo'n uitslag heeft gezien en dit kan interpreteren?

Als ik de criteria opzoek voor Euro3 dan is de maximale uitstoot fijnstof (PM) 0.05 g/km en zou dit dus randje goed genoeg zijn.
De huidige norm is een factor 10 lager.
Tof dat je een daadwerkelijke meting hebt gedaan. Ook ik heb niet vaker zulke uitslagen onder ogen gezien, maar als het euro3 is, dan is dat wel heel mooi!

Nog een kleine update over mijn zoektocht. Ik ken iemand die bij de treinen(onderhoud) werkt en die vertelde dat dieseltreinen er ook op rijden. Ook de kachels lopen erop en die kachels moeten van nieuwe brandstofslangen en verstuivers en flamedetectors worden voorzien. Ook wordt er onder 0 graden brandstofverwarming voorgeschreven. Dat zijn dan weer mindere berichten. Weet niet of dit vooral uit voorzorg is of uit noodzaak.

Groeten!
Plaats reactie