Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Carrybike fietsdrager

vragen over de T4
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Carrybike fietsdrager

Bericht door websurfer »

Hoi hopelijk heeft iemand hier ook mee te maken gehad?
Ik heb een fietsdrager voor 2 fietsen en de carrybike mag 60 kg dragen

Nu zijn we van plan 2 electrische fietsen aan te schaffen maar passen die qua gewicht wel op deze drager?
Ik begreep dat electrische( middenmotor) fietsen een stuk zwaarder zijn maar via internet kom ik er toch niet helemaal uit hoe zwaar nu echt ze zijn

Misschien iemanddit al ondervonden en het antwoord paraat?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door autocaravana »

Elektrische fietsen zijn er van 12 tot 30 kg. Hoe lichter hoe duurder. Als ze zo zwaar zijn zou ik ze sowieso niet kopen. Bedenk even dat je dat gewicht een meter of zo omhoog moet tillen, want het Fiamma fietsenrek is zo geconstrueerd dat de rails boven de nummerplaat zitten, wat op zichzelf wel slim is.

Een ander punt is dat de achterklep niet omhoog blijft staan als er 30 kg aan fietsen op zit, uitgaande van de standaard gasveren.
Er zijn zwaardere gasveren mogelijk maar ik betwijfel of die dat wel kunnen als je boven de 30 kg komt. Je moet dan dus eerst een of beide fietsen er af halen om zonder hulp van een tweede persoon iets achter uit de bus te halen.

Onze mtb's wegen circa 12 kilo en dat vind ik meer dan genoeg.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door websurfer »

Het tillen is inderdaad iets om rekening mee te houden maar gelukig( is dat zo) zijn onze oude fietsen ook niet van de lichtvoetige soort 😄 ben dus wat gewent.
Uit de klep iets halen met fiets is niet zo'n punt dat heb ik nog niet mee gemaakt dus verwaarloosbaar
We zijn nueuw op el fiets gebied dus zullen ons zeker goed laten voorlichten
Maar dank voor de overwegingen
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door Remco_T5 »

Zwaardere gasveren is ook niet altijd een oplossing want dan sluit de klep weer zwaar zonder fietsen... :toppie
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door autocaravana »

Uit de klep iets halen met fiets is niet zo'n punt dat heb ik nog niet mee gemaakt dus verwaarloosbaar
Bij mij ligt er van alles onderin wat ik regelmatig nodig heb: stoelen, gereedschap, gaskraan opendraaien, dus ja, de klep moet regelmatig open als de fietsen er nog op staan.

Meestal wordt het gewicht van elektrische fietsen niet vermeld in de specificaties op de internetpagina's, geen wonder natuurlijk want dat is doorgaans het zwakke punt. Ga er maar van uit dat een elektrische fiets 6 kilo zwaarder is dan een vergelijkbare zonder ondersteuning. Het is dan nog niet zo eenvoudig om wat voor een redelijke prijs te vinden dat lichter is dan 25 kg.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door RoelandZ »

Het gewicht van een middenmoter fiets zit naar mijn weten altijd boven de 20 kilo zonder accu.
Het verschil is niet eens zo groot tussen de merken die wij verkopen. (Sparta, Batavus, qwic en Kalkhoff)
De batavus Dinsdag heeft het laagste gewicht a 21.2 kilo en de Kalkhoff 5.b belt blx weegt 25 kilo. De rest zit er allemaal tussen.

De Dinsdag kost 2349 en de Image 5.b belt 3999
In dit geval gaat het hoe duurder hoe lichter niet op. :knipoog
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door CapoJan »

Wat ik standaard doe, is de accu van de fiets halen als die op de drager gaat. Scheelt meteen wat kilo's. Ook het display (Bosch motor) gaat eraf. Dat is dan niet omwille van het gewicht, maar om te vermijden dat het onderweg verloren raakt. Kleine kans, ik weet het, maar toch...

En inderdaad: een elektrische fiets zit algauw boven 20 kg. Dan is het inderdaad met twee zijn om de klep te openen en iets uit de auto te halen.Of je zaagt een lat of stok op lengte om de geopende klep open te houden.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4810
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door Hanz »

Kijk eens naar de testen van e-bikes op de site van de ANWB. Daar staat van de fietsen het gewicht vermeld. Vaak inderdaad rond de 25 kilo.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door websurfer »

Als ik het dus goed begrijp ?( en ga de testen nog verder bekijken) moet ik rekenen op 50-55 kg
De carrybike mag 60 kg is er dan nog genoeg marge om deze combi als veilig te beschouwen?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door Multivan Generation »

Er staat dat de carrybike 60 kg mag dragen.
Bij een Votex Logo fietsendrager staat dat ook.
Als je de constructies bekijkt van de beide fietsendragers,
dan zou ik dat gewicht op een logo fietsendrager wel durven laden,
en vind ik de carrybike te licht uitgevoerd hiervoor..

Wij hebben er destijds bewust voor gekozen om de carrybike weg te doen (we gebruikten hem met een bagagebox er op),
en te gaan voor de stabielere en zwaarder uitgevoerde logo fietsendrager.

Kijk eens kritiscb naar je aluminium buizen, hoe recht zijn ze nog en zitten er veel wittige stressplekken op.

Mocht je een trekhaak hebben,
dan zou ik voor een wegklapbare trekhaak fietsendrager gaan, lager zwaartepunt van de auto,
gemakkelijker je fietsen er op te zetten(minder hoog tillen, beter voor je rug), en meer zicht naar achteren.
Maar dat is maar mijn ervaring, en doe er mee wat je wilt..

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4810
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door Hanz »

Maar dan wel de maximale kogeldruk in de gaten houden, want dan telt het gewicht van de drager ook mee.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door websurfer »

In de gebogen delen zitten inderdaad wittere plekken ( nooit geweten dat dat stressplekken waren😆)
Wat er bij de vorige eigenaren gebeurt is geen idee
Wij hebben er altijd redelijk lichte batavussen op gehad.

Heb trekhaak en zelfs een wegklapbare kogelfietsdrager( merk weet ik even niet maar dacht thule) uit autotijdperk. Dus dat is zeker een goede optie ( wel eerst even onderzoeken wat deze kan dragen uiteraard)
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door RoelandZ »

En even kijken of de afstand van de rails voldoende is voor middenmotor e-bike’s
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door autocaravana »

Afbeelding

Lichter = duurder
Deze is 16,5 kg, dus dat begint er op te lijken. Of je echter fietsen van €5000 per stuk achter op je bus wilt hebben is natuurlijk een andere vraag.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Carrybike fietsdrager

Bericht door websurfer »

Zijn geen fanatieke fietsers dus nee 5k steek ik liever in vakanties dan een fiets
De electr fiets is alleen ivm atrose in knieen van mijn vrouw anders hadden we de niet ondersteunde fiets gewoon gehouden
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Plaats reactie