Het lijkt ons goed om alles rondom deze storing en de verdere afwikkeling ervan even in een apart draadje te zetten, buiten het reisverslag. Hier dus. Wie weet hebben anderen daar later weer wat aan.
dinsdag 7 september
Tijdens een inhaalmanoeuvre op de E6 een klein uur ten noorden van Trondheim schiet onze auto in de noodloop. We kunnen nog net voorbij de auto komen die we aan het inhalen waren, heel eng. Er branden geen dashboardlampjes, maar alle trekkracht is weg en we kunnen niet harder dan 40-50 km/u. Bij de eerstvolgende afslag gaan we de E6 af. Motor uit, sleutel uit het slot, even wachten en weer starten verhelpt het euvel niet. De noodloop is permanent.
Zo kunnen we niet verder over de E6 met alle heuvels en tunnels, veel te gevaarlijk. We laten ons via de ANWB alarmcentrale naar een VW bedrijfswagensdealer transporteren vlakbij het vliegveld van Trondheim, Møller Bil in Stjørdal.
De dealer leest onze logs uit, doet een proefrit, checkt een aantal onderdelen fysiek, en komt tot de conclusie dat de luchtmassameter vervangen moet worden, daar is een permanente fout op, verder is er eigenlijk niets te vinden. Uit onze factuur:
Het onderdeel is niet voorradig, kan er morgenochtend rond 09:00 u zijn, dan kunnen ze het meteen inbouwen.Mek 111 Bjørnstein 07/9/2021 * performed guided troubleshooting. there is a permanent fault on the air mass meter no effect.ControIled sticking, and air filter: ok done test drive With odis and measured value block, do not get values
??above 410 and Will reach approx. 690 air units per second air mass meter. The car is not running well.
We nemen een hotel aan de overkant van de weg.
woensdag 8 september
We zijn om 09:00 u bij de dealer, zij gaan bijna meteen aan het werk. Vervangen van de LMM lost het probleem echter niet op... de auto blijft in een permanente noodloop.
Ze checken alles nog een keer, er branden nog steeds geen dashboardlampjes, er zijn geen foutmeldingen bij het uitlezen van het systeem, fysieke controle levert eigenlijk ook niets op. Het enige dat ze zien is dat de DPF volgens het systeem voller zit dan de toegestane grenswaarde: 106 g t.o. max 95 g. Dat kan volgens de dealer de permanente noodloop verklaren. Uit onze factuur:
De enige oplossing die ze als officiële dealer kunnen bieden is vervanging van de DPF. Regeneratie is hier onbekend, verwijderen en 'wegschrijven' is voor hen geen optie. Alleen: een nieuwe DPF is in heel Noorwegen niet voorradig, die zou uit Duitsland moeten komen. Dat duurt minstens 5 werkdagen, en zoveel tijd hebben we deze vakantie niet meer. En de dealer geeft aan dat een DPF en de reparatie in Noorwegen erg duur zijn, hij vermoedt dat dat in Nederland veel goedkoper zal zijn.Mek 110 Christer 08/9/2021 *
Changed air mass meter and test drive, the car is still running poorly.
Performed guided troubleshooting and checked div. measured values.
Not found what is wrong.
Has read out the value for the ash content of the particulate filter, and this is above the permitted value.
Max 95gr, and it is now at 106gr.
We bellen nog even met de hotline van CCN in Amersfoort om even te horen wat zij vinden van het verhaal, en te kijken of we alles goed begrepen hebben (zo goed is ons Noors of hun Engels nu ook weer niet...). Zij raden ons aan om nog even te proberen een regeneratie-additief in de tank te doen en een uur of wat met flinke hoge toeren rond te gaan rijden om te zien of we zo misschien genoeg roet uit de DPF verbranden om onder de grenswaarde te komen.
We doen dat en rijden twee uur rondjes over een industrieterrein in de tweede versnelling op tegen de 4000 toeren per minuut. Het helpt niet, de permanente noodloop blijft.
In overleg met SOS International (de hulpverleningsorganisatie van onze verzekeraar) besluiten we over te gaan tot repatriëring van de bus en van onszelf. We gaan nog een nacht in het hotel
donderdag 9 september
We hebben i.o.m. SOS International een ticket geboekt van Trondheim naar Amsterdam voor de volgende dag. Vandaag besteden we aan het zo goed mogelijk klaar maken van de bus voor transport. Schoon- en vuilwatertanks legen, gas afsluiten, Porta Potti legen, koelkast legen en uitzetten, alle bederfelijke etenswaren weggooien, bedenken wat we mee willen nemen met het vliegtuig naar huis en wat we in de bus kunnen achterlaten, we kopen een koffer om de spullen mee te kunnen nemen die we mee willen nemen, enz.
Dan leveren we de bus officieel in bij de dealer. Die weet dat hij binnenkort ergens zal worden opgehaald en bergt onze sleutels in zijn kluis.
We nemen nog een nacht in het hotel, morgen vliegen we.