Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektrische mobiliteit

Vragen over de I.D. Buzz
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door eindgebruiker »

TLDR? (TLDW eigenlijk :nuts )
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MGA1600 »

VW heeft duidelijk nog een paar software issues, niet alleen met het infotainment systeem van de ID3 en 4 wat regelmatig vastloopt, maar ook door essentiële bedieningsdingen die nu nog veel te ver weggestopt zitten in menuutjes om prettig en veilig re zijn. Dat lossen ze nog wel op....en de als range-extender bedoelde warmtepomp die een negatieve range geeft is nog een ander dingetje .....

Ik heb in de ID3 proefgereden en vind het eerlijk gezegd een rare onvolwassen auto die mij niet kan bekoren. Voorlopig is hij ook alleen met 1 elektromotor te koop. De ID4 en zeker de Skoda komt volwassener over (op papier dan), maar ook die is de eerste 2 bouwjaren slechts met een enkele motor leverbaar waarmee hij niet erg onderscheidend is.

Ik reed ook in een Polestar 2, een hele mooie en pijlsnelle auto, 2 motoren samen 408 pk en 660 Nm. Stuurt als een scheermes met constante 4 wielaandrijving. Heerlijk, maar qua instaphoogte is hij voor mij als oude knar te laag.
Dus heb ik zijn hogere broertje, de Volvo XC40P8 die ik al eerder in optie had, gekocht. Het onderstel en de techniek is hetzelfde als de Polestar, hetzelfde fantastisch infotainment systeem op basis van Android waarbij je in gewone mensentaal met de auto kunt spreken. Bijvoorbeeld :” hoe ver kom ik met deze acculading” of “ weet jij een parkeerplaats in de buurt?” dat soort dingen. Je hoeft geen standaard zinnen te leren, bijna alles wat je roept werkt gewoon. Dus je kunt zelf de ogen op de weg houden terwijl de auto wat voor je uitzoekt.

Ik zal niet zeggen dat ik de XC40P8 mooi vind, integendeel van buiten is hij in mijn ogen gewoon lelijk - een beetje Tonka-achtig, maar van binnen is hij wel mooi, solide en met hoge instap.
Natuurlijk is hij twee maten kleiner dan de XC90 hybride die ik eerder had maar dat verschil is voorin eigenlijk niet merkbaar - achterin wel natuurlijk. Door de souplesse en stilte die bij een EV hoort straalt het rijden een luxe gevoel uit dat vroeger alleen maar met een 6 of een 8 cilinder te beleven viel en die constante 4wd maakt dat je het gevoel hebt op rails te rijden.

Range is een en blijft natuurlijk een ding bij EV’s waar veel mensen tegenaan hikken. Ik niet! In de winter is die range misschien maar net boven de 300 km (in de zomer 400+) als je tenminste - om je zenuwen te sparen niet helemaal leeg wilt rijden. Ik vind zelf de laadsnelheid bij een snellader veel belangrijker (bij Volvo 150 kWh) dan de absolute range want na een paar uur wil je toch even stoppen voor koffie of een plas . Als je bij een snellader 8 of 10 minuten laadt haal je weer voor 100-110 km stroom binnen, opgeteld bij die 300 kom je binnen NL toch heen en weer naar iedere bestemming. En voor vakantiereizen pakken we de bus.....

Ik ben dus een grote fan van elektrische mobiliteit!
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door koensch »

de waterstof mythe doorgeprikt

https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... ependence/

engelstalig, voor vertaling zie hieronder.


https://translate.google.com/translate? ... &sandbox=1
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MGA1600 »

MGA1600 schreef: 17 dec 2020, 11:26 VW heeft duidelijk nog een paar software issues, niet alleen met het infotainment systeem van de ID3 en 4 wat regelmatig vastloopt, maar ook door essentiële bedieningsdingen die nu nog veel te ver weggestopt zitten in menuutjes om prettig en veilig re zijn. Dat lossen ze nog wel op....en de als range-extender bedoelde warmtepomp die een negatieve range geeft is nog een ander dingetje .....

Ik heb in de ID3 proefgereden en vind het eerlijk gezegd een rare onvolwassen auto die mij niet kan bekoren. Voorlopig is hij ook alleen met 1 elektromotor te koop. De ID4 en zeker de Skoda komt volwassener over (op papier dan), maar ook die is de eerste 2 bouwjaren slechts met een enkele motor leverbaar waarmee hij niet erg onderscheidend is.

Ik reed ook in een Polestar 2, een hele mooie en pijlsnelle auto, 2 motoren samen 408 pk en 660 Nm. Stuurt als een scheermes met constante 4 wielaandrijving. Heerlijk, maar qua instaphoogte is hij voor mij als oude knar te laag.
Dus heb ik zijn hogere broertje, de Volvo XC40P8 die ik al eerder in optie had, gekocht. Het onderstel en de techniek is hetzelfde als de Polestar, hetzelfde fantastisch infotainment systeem op basis van Android waarbij je in gewone mensentaal met de auto kunt spreken. Bijvoorbeeld :” hoe ver kom ik met deze acculading” of “ weet jij een parkeerplaats in de buurt?” dat soort dingen. Je hoeft geen standaard zinnen te leren, bijna alles wat je roept werkt gewoon. Dus je kunt zelf de ogen op de weg houden terwijl de auto wat voor je uitzoekt.

Ik zal niet zeggen dat ik de XC40P8 mooi vind, integendeel van buiten is hij in mijn ogen gewoon lelijk - een beetje Tonka-achtig, maar van binnen is hij wel mooi, solide en met hoge instap.
Natuurlijk is hij twee maten kleiner dan de XC90 hybride die ik eerder had maar dat verschil is voorin eigenlijk niet merkbaar - achterin wel natuurlijk. Door de souplesse en stilte die bij een EV hoort straalt het rijden een luxe gevoel uit dat vroeger alleen maar met een 6 of een 8 cilinder te beleven viel en die constante 4wd maakt dat je het gevoel hebt op rails te rijden.

Range is een en blijft natuurlijk een ding bij EV’s waar veel mensen tegenaan hikken. Ik niet! In de winter is die range misschien maar neqt boven de 300 km (in de zomer 400+) als je tenminste - om je zenuwen te sparen niet helemaal leeg wilt rijden. Ik vind zelf de laadsnelheid bij een snellader veel belangrijker (bij Volvo 150 kWh) dan de absolute range want na een paar uur wil je toch even stoppen voor koffie of een plas . Als je bij een snellader 8 of 10 minuten laadt haal je weer voor 100-110 km stroom binnen, opgeteld bij die 300 kom je binnen NL toch heen en weer naar iedere bestemming. En voor vakantiereizen pakken we de bus.....

Ik ben dus een grote fan van elektrische mobiliteit!
Inmiddels heb ik een slordige 10.000 km op elektrische wijze afgelegd. Samengevat: ideaal, als ik weer eens in een auto met brandstofmotor stap heb ik het gevoel in de tijd terug te gaan. Het koppel van een EV is fenomenaal en de afwezigheid van motorgeluid en trillingen voelt erg luxueus aan.
In de praktijk valt de range me mee, nu in de zomer haal ik met een 100% volle accu ruim 400 km, dat klopte met de opgave. Het snelladen onderweg is met een paar software updates ook nog rapper, zeker als de accu flink leeg is “vliegen de km’s er met 150 kWh heel snel in...”
Er is een speciaal forum van deze auto’s en daarin lees ik dat er best veel mensen met deze auto met aanhanger en/of dakkoffer naar Italië en Frankrijk of Zweden op vakantie zijn gegaan. Het laden is daar niet zo gemakkelijk als hier, maar ook niet zo dramatisch als vaak wordt veronderstelt. Kijk en dan komt onze bus weer om de hoek kijken, want het moet wel leuk blijven.......
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door krekwakwol »

Henk-1 schreef: 19 jun 2019, 09:43 Mooie accu voor thuis
https://www.dvhn.nl/economie/Revolution ... 42483.html
Zou mooi zijn Henk, kan ook ik de zonnepanelen nog beter benutten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 22 aug 2021, 20:10
Henk-1 schreef: 19 jun 2019, 09:43 Mooie accu voor thuis
https://www.dvhn.nl/economie/Revolution ... 42483.html
Zou mooi zijn Henk, kan ook ik de zonnepanelen nog beter benutten.
Kijk in die trant ook eens naar dit:
https://aquabattery.nl/

Is een bedrijf waar mijn werkgever ook in betrokken is :knipoog

en Google eens op redstack in de Afsluitdijk :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Busfever »

T6 ombouw

[url]

Wel met hulp van Tesla
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door eindgebruiker »

Een concurrent voor de "ID.Buzz California": TU Eindhoven toont zonnecamper die 730 kilometer per dag kan rijden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

eindgebruiker schreef: 10 sep 2021, 13:28 Een concurrent voor de "ID.Buzz California": TU Eindhoven toont zonnecamper die 730 kilometer per dag kan rijden
Wat een gaaf ding. :yes
Heb technisch wel een vraag hoe dat zit met die uitklapbare zonnepanelen,
want waar blijven die als je ze inklapt?
Horinzontaal onder het dak, of onder een hoek, het interieur in?

Wat zou de invloed van een fietsendrager met 2 (elektrische)- fietsen zijn op de actieradius van de "zonne-camper" ?
Hoeveel wordt die actieradius dan minder..

Mooi dat dit ontworpen en gebouwd kan worden in Nederland..

Dank voor het delen :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Lutra »

Multivan Generation schreef: 15 sep 2021, 19:11 Over the air update service..

https://www.automobilwoche.de/article/2 ... id-modelle
Als je mee wilt doen in de wereld van elektrische auto’s kom je zonder ota updates ook niet zo ver.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MarkV »

Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Plaats reactie