Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

vragen over de T5
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door Angelo-anneveld »

weller schreef: 17 sep 2021, 14:48 hallo
is het mogelijk de originele stoelen/bank van een multivan + rails over te zetten naar een bestelbus vw t5 kortmodel bij 2015 en daarmee de zitplaatsen op kenteken te krijgen ( als camper laten keuren )...
ik heb rdw gebeld maar die verwijzen mij naar toelatingregels op hun website ( 161 bladen in pdf bestand ) om het kunnen te verstaan hebt je wel aparte handleiding of iets dergelijks nodig :)) ( verder heb ik het wel aan de meneer gemerkt dat hij buikpijn krijgt van zulke vragen )

Dat gaat je niet lukken helaas. Beste is een bankje monteren zonder gordel. Dan krijg je wel zitplaatsen op kenteken. Hoe raar dit ook klinkt. De type goedkeuring is namelijk voor de gordels

En dan kan je daarna de schuifrails over bouwen in je kombi busje doe ik zelf ook altijd.

Groetjes
weller
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jun 2021, 16:30

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door weller »



Dat gaat je niet lukken helaas. Beste is een bankje monteren zonder gordel. Dan krijg je wel zitplaatsen op kenteken. Hoe raar dit ook klinkt. De type goedkeuring is namelijk voor de gordels

En dan kan je daarna de schuifrails over bouwen in je kombi busje doe ik zelf ook altijd.

Groetjes
aller eerst bedankt voor deze belangrijke informatie,,tijdens mijn zoektocht kon ik het niet vinden,,
het is inderdaad heel apart,, een originele stoelen set van multivan krijgt geen keuring maar wel een bankje zonder gordel
wordt dat bankje ( bivoorbeeld 3 zits ) ook opgenomen op de kenteken als zitplaatsen ? ik heb er nu officiel 3,, 1+2 (bijrijders)
moet nog minimaal 3 zitplaatsen op kenteken hebben , je hebt er wel verstand van en ervaring mee zie ik,,
hoe kan ik het oplossen ? mijn bus is T5 bij 2015, kortmodel chassinr. begint met VW1
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door otzie »

wat betreft de bank achterin:

ik denk als je achterin je vw1 (bestelbus) de originele vw-vloerpotten monteert van een vw-kombi/personenbus
(en monteert zoals in fabriek, dus 1:1 hetzelfde en de moeren van de vloerpotten onder de auto bevestigd.
en originele vw-gordels aan de c-stijl gemonteerd zitten, met de originele 3 zits-bank ze bij de rdw gewoon een stempeltje geven.
de deur/deuren moeten open gaan vanuit binnen/buiten is apk plicht.
wellicht moeten er naast de nieuw gemaakte zitplaatsen ook, ruiten geplaatst zijn, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.

dan is alles origineel, alles is reeds uitvoerig getest door testcrashes e.d. het chassis is identiek aan een vw2(personenauto)


wij hebben destijds bewust voor een vw2 chassis gekozen, mbt omkeuren, bijkomende kosten belastingdienst en zitplaatsen

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door Angelo-anneveld »

otzie schreef: 19 sep 2021, 09:39 wat betreft de bank achterin:

ik denk als je achterin je vw1 (bestelbus) de originele vw-vloerpotten monteert van een vw-kombi/personenbus
(en monteert zoals in fabriek, dus 1:1 hetzelfde en de moeren van de vloerpotten onder de auto bevestigd.
en originele vw-gordels aan de c-stijl gemonteerd zitten, met de originele 3 zits-bank ze bij de rdw gewoon een stempeltje geven.
de deur/deuren moeten open gaan vanuit binnen/buiten is apk plicht.
wellicht moeten er naast de nieuw gemaakte zitplaatsen ook, ruiten geplaatst zijn, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.

dan is alles origineel, alles is reeds uitvoerig getest door testcrashes e.d. het chassis is identiek aan een vw2(personenauto)


wij hebben destijds bewust voor een vw2 chassis gekozen, mbt omkeuren, bijkomende kosten belastingdienst en zitplaatsen

groet otzie
Hey otzie.

Het gaat niet zozeer om de bank zelf
Maar om de gordel punten deze worden niet goed gekeurd..
aangezien een WV1 bus geen originele gordel punten heeft.
Je mag de bank inbouwen maar verwijder dan alle gordels en gordel inkliksystemen ook.
Je krijgt dan wel je zitplaatsen.

Geld alleen tot 2015 bouwjaar
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door otzie »

aangezien een WV1 bus geen originele gordel punten heeft.
ik ben net nog even wezen kijken in mijn t6-werkbus en inderdaad, geen gordelpunten. :bonk

mocht je een california interieur gaan inbouwen met keuken en originele bank, heb je deze gordelpunten niet nodig,deze zitten in de bank zelf
dan zitten de 2 of 3 schuifrailen in de bodem "vast" aan het chassis.

hoe zit het dan met omkeuren?

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door Angelo-anneveld »

otzie schreef: 20 sep 2021, 20:30
aangezien een WV1 bus geen originele gordel punten heeft.
ik ben net nog even wezen kijken in mijn t6-werkbus en inderdaad, geen gordelpunten. :bonk

mocht je een california interieur gaan inbouwen met keuken en originele bank, heb je deze gordelpunten niet nodig,deze zitten in de bank zelf
dan zitten de 2 of 3 schuifrailen in de bodem "vast" aan het chassis.

hoe zit het dan met omkeuren?


Ook dat word afgekeurd helaas….
Dien je een certificaat bij te hebben vanuit VW.



groet otzie
weller
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jun 2021, 16:30

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door weller »

helaas zijn de regels bij rdw heel onzin, als mijn bus bouwjaar van 2012 was dan kon ik zelfs van aardappelkist een bank maken, en een paar kussen er op dan heb ik officiële zitplaatsen op kenteken..( zonder gordel niets ) omdat mijn bus na 2015 is moet ik nu van die heel dure banken ( rond 5000 euro ) kopen..
zij willen gewoon dat jij heel hoge belasting blijft betalen,, vroeger mocht je oude diesel auto's kopen en goedkoop rijden,in een keer hebben ze belasting verhoogd ,, dezelfde verhaal,,,veiligheid dat dit zijn allemaal alleen maar een smoesje vind ik
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door Lutra »

weller schreef: 23 sep 2021, 18:38 helaas zijn de regels bij rdw heel onzin, als mijn bus bouwjaar van 2012 was dan kon ik zelfs van aardappelkist een bank maken, en een paar kussen er op dan heb ik officiële zitplaatsen op kenteken..( zonder gordel niets ) omdat mijn bus na 2015 is moet ik nu van die heel dure banken ( rond 5000 euro ) kopen..
zij willen gewoon dat jij heel hoge belasting blijft betalen,, vroeger mocht je oude diesel auto's kopen en goedkoop rijden,in een keer hebben ze belasting verhoogd ,, dezelfde verhaal,,,veiligheid dat dit zijn allemaal alleen maar een smoesje vind ik
Beetje kort door de bocht. Vroeger waren gordels niet verplicht, niet voorin en achterin. Toen dat werd ingevoerd (1971 in NL) ging dat ook niet met terugwerkende kracht uiteraard. Dat soort maatregelen zijn er voor de veiligheid en nieuwe technieken en uitvindingen maken dat mogelijk.

Dat je tot een aantal jaren geleden goedkoop diesel kon rijden was een gevolg van het invoeren van houderschapsbelasting als vervanger van de wegenbelasting. Verzamelaars van oldtimers werden daardoor onevenredig zwaar belast waardoor auto’s van een bepaalde leeftijd vrijgesteld werden van belasting. Vervolgens werd het rijden in een oude diesel ineens heel voordelig en werden veel oude diesels geïmporteerd. Dat is dus nooit de bedoeling geweest en is de regel aangepast. Net als het grijze kenteken voor particulieren.
Nu nog het kwarttarief voor de campers…….
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door otzie »

Nu nog het kwarttarief voor de campers…….
en dat gaat er aan komen vrees ik, wij hebben hier met zijn tweetjes 3 rijdende auto's ter beschikking (en nog een 4e een kever zonder motorblok),
de t5 camper wordt gebruikt voor de dagjes weg, en de vakanties waarvoor deze bedoeld is.
de t6 werkbus voor het werk, en de caddy-life voor alle andere boodschappen/ritjes.
onze bus is dus in onze ogen een "volwaardige camper" bijna identiek aan een california met keukenblok/slaapdak, geheel goedgekeurd zoals het hoort.

nu zie ik genoeg "campers" rondrijden welke zeker niet gebruikt worden voor recreatieve doeleinden, dit is puur rijtuigen-belasting-ontduiken.
het zal er uiteindelijk wel op neer komen dat het kwart-tarief er ooit af gaat, als er niet gehandhaafd gaat worden op het juiste gebruik ervan.

hetzelfde als de gigantische stroom aan duitse mercedessen 190d 200d welke we jaren geleden hebben gehad;die lekker goedkoop en betrouwbaar waren die "wegenbelastingvrij" waren (dat ze vanaf dag1 in het buitenland hadden gereden, en aan de staatskas precies 0 hadden bijgedragen werd even niet aan gedacht) en hier zonder wegenbelasting te betalen lekker op diesel aan het rondtuffen waren.

maar zou zal het altijd blijven, er zullen altijd mensen zijn, die op deze manier "lekker goedkoop" op deze manier zichzelf verplaatsen, uiteindelijk ten koste van de recreanten waar het voor bedoeld is.
als mijn bus bouwjaar van 2012 was dan kon ik zelfs van aardappelkist een bank maken
wat betreft de keuring van de RDW: de rdw heeft niets met de belasting te maken,
deze regelen dat onze auto's veilig zijn voor gebruik op de weg, vandaar de apk keuringen en regelgeving.

en je kunt bij jezelf denken; originele gordelpunten? en originele goedgekeurde bank...lig niet zo te zeuren! als je zelf een campertje aan het bouwen bent, en je deze wilt omkeuren, om van dat lekkere goedkope kwart-tarief gebruik te maken.
de bedoeling is als je een frontale botsing zou maken, je levend uit de auto gehaald kan worden, en dat lukt niet met een zelfgeknutselde slaapbank in je nek. wellicht is dan is een originele fabrieks-camper wat meer in je straatje past, als je niet tegen gestelde "veiligheidseisen/inrichtings-eisen" kunt van een zelfbouwproject

maar dat is dan mijn mening:
groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door AchterKoeker »

Nu nog even mijn opmerkingen (tenslotte ben ik de topic starter :bifun )
otzie schreef: 24 sep 2021, 18:08 nu zie ik genoeg "campers" rondrijden welke zeker niet gebruikt worden voor recreatieve doeleinden, dit is puur rijtuigen-belasting-ontduiken.
het zal er uiteindelijk wel op neer komen dat het kwart-tarief er ooit af gaat, als er niet gehandhaafd gaat worden op het juiste gebruik ervan.
otzie schreef: 24 sep 2021, 18:08 maar zou zal het altijd blijven, er zullen altijd mensen zijn, die op deze manier "lekker goedkoop" op deze manier zichzelf verplaatsen, uiteindelijk ten koste van de recreanten waar het voor bedoeld is.
Wat bedoel je hiermee?

Zolang er aan de inrichtingseisen van de belastingdienst voldaan wordt, is er toch geen probleem? Voor zover ik het weet, zijn ze hier al super streng in (als je gepakt wordt met bijv. geen keukenblokje, mag je alles weer terug betalen).
Of een ander zijn "camper" alleen voor "recreatieve doeleinden" of dagelijks 'bus' gebruikt, is toch (in principe) niet jouw probleem?
Beteken dit dat we nou allemaa belastingontduikers zijn als we een "camper" gebruiken om bijv. met een aanhanger gaan rijden, of?

En hoe wil je dat handhaven? Iedere "camper" op straat controleren? Diegene die niet op vakantie gaan naar de goelag sturen? :bifun

otzie schreef: 24 sep 2021, 18:08 en dat gaat er aan komen vrees ik, wij hebben hier met zijn tweetjes 3 rijdende auto's ter beschikking (en nog een 4e een kever zonder motorblok),
de t5 camper wordt gebruikt voor de dagjes weg, en de vakanties waarvoor deze bedoeld is.
de t6 werkbus voor het werk, en de caddy-life voor alle andere boodschappen/ritjes.
onze bus is dus in onze ogen een "volwaardige camper" bijna identiek aan een california met keukenblok/slaapdak, geheel goedgekeurd zoals het hoort.
Je hebt immers een Transporter / caddy voor alle soorten dagelijkse benodigdgeden, dus zie ik niet waarom extra belasting voor jou een probleem is :bifun

Anders zelf ook een Transporter busje gebruiken voor alles? Zal je ook minder kosten in o.a. belasting :bifun

:driveT5
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: t5 multivan bekleding + interieur in t5 transporter kombi

Bericht door otzie »

tot slot:
Het maakt mij ook niet uit dat je een transporterbusje hebt (of ander camperachtig lijkend voertuig), met een hefdak, met daarover een imperial,
en een bedbank die er net voor de apk keuring weer wordt ingezet. om zo de kosten op het autogebruik te drukken.

het gaat mij erom, dat we nu (nog) het kwart-tarief hebben, en dat er heel veel recreanten daar gebruik van kunnen maken,
om zo die mooie zware diesel camper betaalbaar te houden qua wegenbelasting, en er mee kunnen doen waarvoor het in het leven geroepen is, lekker op vakantie, weekendjes weg etc etc.

als er maar genoeg gebruikers van omgebouwde "z.g. kampeerauto's" op de verkeerde manier gebruik maken van dit "rijtuigen-belasting-voordeel"
zal het vroeg of laat gaan verdwijnen.

kijk naar het verleden met de oldtimer regeling, gouden voorbeeld.

als er maar genoeg "gesjoemeld" wordt ook deze regeling versoberd of wellicht ingetrokken

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Plaats reactie