Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

vragen over de T4
Plaats reactie
dickaanzee
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2016, 22:47

T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door dickaanzee »

De Centrale deurvergrendeling gaat werken als je op de voetrem trapt. Niet altijd maar wel vaak.
Remkeer 1; centrale deurvergrendeling zet alles op slot, Remkeer 2 ; centrale deurvergrendeling zet alles weer open. En dat gaat zo maar door.
Ook gaat de centrale deurvergrendeling dan eerst met 3 of 4 hele kleine stapjes en daarna door als normaal.
Aangezien alles verkeerd werkt zal het geen zekering zijn.
Inmiddels heb ik door wat kabelbomen gerommeld, om plakkende bedrading van elkaar te halen. Maar dat helpt niet en ziet er allemaal keurig uit.
Ik heb wel eens iets gehoord van een centrale printplaat, maar waar zit die print?
Wat zou het kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door Snautzer »

Heb je al gekeken in de doorvoer van de deuren. Dat rubberen geval. Daar gaat het vaak fout. Trek die bomen eens los vanaf de verdeel kast. Eerst links stukje rijden dan rechts. Dan sluit je sluiting uit of je hebt het mogelijk gevonden.

Draad breuk zie je niet altijd.
dickaanzee
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2016, 22:47

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door dickaanzee »

Inmiddels de kabelbomen aan het doorzoeken. Wat blijkt? Je hebt een kabeltje met rubber mantel en een paar aders met isolatie in de mantel. De rubber mantel is in de fabriek aangestript, maar daarbij is soms van de kleine aders de isolatie doorgesneden. In de loop der jaren is ter plekke de koperdraad gaan oxideren, groen uitgeslagen en soms is de koperdraad daardoor onderbroken. Ook zijn de aders ter plekke hard geworden en afgebroken van de kabelschoenen. Het verklaart wel waarom ik van die kleine probleempjes heb. Alarm van lichten aan deed het ook niet. Maar nu uitzoeken hoe die kabelbomen lopen door de deurstijlen etc en hoe ik de aders kan vervangen.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door koensch »

ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke fabrikagefout zich pas na 20 jaar gebruik zich manifesteert.

de portierdeuren gaan zovaak open en dicht en na 20 jaar is de kunstof zoveel uitgehard dat dit tot veel problemen leidt. De afgelopen 10 jaar zijn al veel forumleden druk weest om de kabelbomen in de portierrubbers te vervangen.

Er is op dit forum veel terug te vinden om een nieuwe kabelboom te maken of om deze te repareren.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door Erdem50 »

Zoals reeds benoemd inderdaad, de buitenmantel gaat uitharden en breekt gewoon open.

Ik repareer de kabelbomen geregeld, je moet er voor zorgen dat de kabels ver genoeg gerepareerd zijn zodat in de koets en in de deur zitten en niet in de buurt van het scharnierende gedeelte.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door Hanz »

dickaanzee schreef: 27 sep 2021, 23:00 . . . Ook zijn de aders ter plekke hard geworden en afgebroken van de kabelschoenen.
Heb jij het wel over de kabelbomen naar de portieren? Volgens mij zitten daar geen kabelschoenen in.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
dickaanzee
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2016, 22:47

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door dickaanzee »

Ik heb nu gekeken bij het zwarte knopje in de voordeur deurstijl, scharnierkant, die signaleert dat de deur open of dicht is en dan bij licht aan een alarm activeert. Dat knopje zit vast met 1 schroefje en vervolgens zijn de 2 draadjes met een kabelschoen aangesloten. Dat beweegt dus niet en er zit groene koperuitslag op de mantel van een draad en de draad blijkt gebroken en ook hard te zijn geworden. Ik kan er verder niet bij, draad te kort, dus moet eerst andere kant zoeken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door Hanz »

Dat is de deurschakelaar. De ene draad schakelt de binnenverlichting, de andere draad de waarschuwingszoemer als je de lichten laat branden. Massa wordt gemaakt via het schroefje. Een gebroken draad verklaart waarom je waarschuwingszoemer het niet meer doet. deze draden zijn inderdaad nogal krap, dus lastig te repareren. Maar dit heeft volgens mij niet te maken met de centrale deurvergrendeling.
De vorige reacties gaan over de draadboom die vanuit de auto naar de portieren loopt door de dikke rubberen harmonika doorvoertule. Als daar draadbreuken in zijn of kortsluitingen dan geeft dat de meest gekke storingen.
Op deze site diverse foto's van de deur waarop deze doorvoer te zien is. https://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCr
Zoek op het forum ook maar eens op 'kabelboom' of 'draadboom'.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
dickaanzee
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2016, 22:47

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door dickaanzee »

Hanz: Dank je, het was een voorbeeld. Ik duik in de dikkere boom bij die rubberen doorvoer thule. Wat ik niet snap is dat alle deuren incl de klep open of dicht gaan als ik rem (overigens niet altijd). De storing zit dan meer op een centrale plek gerekend vanaf het rempedaal (denk ik).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 2002 102 pk; centrale deurvergrendeling treedt in werking als ik op het rempedaal trap.

Bericht door Hanz »

Gebeurt het alleen als je remt tijdens het rijden of ook als je het rempedaal intrapt als de bus stilstaat?
Als het alleen af en toe gebeurt bij remmen tijdens het rijden dan kan het ook een heel andere oorzaak hebben. In het slot van de voorportieren zit een veertje dat het knopje omhoog houdt waarmee je de deuren kunt sluiten, dus dat zwarte knopje bij je raam. Als dit veertje gebroken is dan kan zo'n knopje spontaan naar beneden zakken, bijvoorbeeld als de auto sterk vertraagt bij het remmen. Als één knopje naar beneden zakt dan worden alle sloten geactiveerd en gaat de hele auto op slot. Zo'n gebroken veertje is een bekende storing en simpel op te lossen, zie ook t4-wiki: https://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrsch ... eparieren)
Ons forumlid Peter (Mutivan Generation) maakt deze veertjes en kan je er wellicht aan helpen.
Het enige wat ik bij deze oorzaak niet snap is dat de deuren ook weer spontaan open gaan.

Als het probleem ook optreedt als je bij stilstaande auto op het rempedaal drukt dan is het waarschijnlijk wel een probleem ergens in de elektrische installatie. En het checken van de kabelbomen naar de deuren is de simpelste start om dit probleem te tackelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie