Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schotelvering bovenbed California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Schotelvering bovenbed California

Bericht door Hanz »

In het T5 forum loopt een topic over schotelvering onder de matras van het bovenbed. In dat topic zijn ook wat opmerkingen gemaakt over toepassing van deze vering in een T4. Om vervuiling van het topic in het T5 forum tegen te gaan hier een nieuw topic met quotes en wat opmerkingen over dit onderwerp.
Lutra schreef: 02 nov 2020, 17:14
bobv schreef: 02 nov 2020, 17:06
JiPluim schreef: 02 nov 2020, 11:36 Gekke vraag,
Maar zou dit voor de t4 ook kunnen werken?
Ja natuurlijk kan dit ook in een T4 werken.
Maar als je een hefdak hebt moet je even de ruimte tussen je bedplank en het dak meten. De opbouwhoogte van bv Froli Mobil schotels is 4,3 cm. Tel daar je matras bij op en je weet of het past.
https://www.obelink.nl/froli-mobil-beds ... akket.html
Ga er dan maar vanuit dat je nog ca. 2 á 3 cm overhoudt voor een matras dus zonder de bedplank te verlagen gaat dat niet lukken. Nu is er voor het losse deel van de bedplank wel iets te verzinnen. Het vaste deel verlagen is lastiger (in het geval van een T 4 California met hefdak)
In een T4 California is er ongeveer 9 cm ruimte tussen de bedplank en het dak. Ik heb er nu een matras in liggen van 7 cm dik en kan nog makkelijk mijn vingers tussen matras en dak steken. Met een opbouwhoogte van de schotels van 4,3 cm houdt je dus zo'n 4,5 cm over voor het matras. Dat is ongeveer de dikte van de originele tweedelige matras.
Multivan Generation schreef: 04 nov 2020, 22:02
Hanz schreef: 04 nov 2020, 18:25 Mooi systeem en mooi gedaan. Jammer dat dit niet in een T4 past. Ziet er zeer comfortabel uit.
Ik denk dat het ook wel in een T4 te passen is..
Maar ja, dan is het natuurlijk niet origineel westfalia meer he.. :zwaai
Niet kunnen, bestaat niet, als je maar wilt.
En met dit systeem kan je matrasdikte ook dunner uitvallen, om toch nog comfortabeler te kunnen slapen..
Zoals hierboven al aangegeven is er inderdaad ruimte voor een dunne matras. Ik denk wel dat je dan een veel steviger dunne matras moet nemen dan de originele dunne matras om het echt comfortabel te maken.
En wat het originele betreft, van mij hoeft dat niet zo nodig. Ik heb in mijn California al diverse aanpassingen gedaan en in dit forum beschreven, omdat Westfalia sommige zaken echt onhandig heeft uitgevoerd. Dus om het politiek correct te zeggen: 'ik herken mij niet in deze opmerking.' :zwaai
Multivan Generation schreef: 05 nov 2020, 10:47
bobv schreef: 04 nov 2020, 23:14 Dan moet de bedplank wel verlaagt zijn, anders gaat dat echt niet passen. Toch?
Bedplank verlagen eventueel,
maar dat is niet zo'n probleem toch?
Als je het echt wilt kan alles maar de bedplank verlagen is naar mijn mening geen eenvoudige klus. De plank is ongeveer 109 cm breed. De ruimte tussen de bekledingspanelen onder de bedplank is 105 cm. Je moet dus of de bekledingspanelen aanpassen of genoegen nemen met een (nog) smaller bed.
Ook de kasten achterin moeten aangepast worden, nog los van het feit dat de achterste vaste bedplank mede zorgt voor de benodigde stijfheid van de carrosserie. Die kan je dus ook niet zonder meer een paar centimeter lager hangen.
Lutra schreef: 04 nov 2020, 22:58
Hanz schreef: 04 nov 2020, 18:25 Mooi systeem en mooi gedaan. Jammer dat dit niet in een T4 past. Ziet er zeer comfortabel uit.
Volgens de tekst zou het hier al in moeten zitten, hoewel het niet op de foto staat dus ik heb mijn twijfels.
Heeft al wel de juiste kleur :-)
https://mycampster.nl/listings/volkswag ... tdi-102pk/
Op een van de foto's is te zien dat de originele dunne matras er in ligt en bij de achterscharnieren van het dak zie je dat deze matras iets hoger ligt dan gebruikelijk. Het is dus zeer wel mogelijk dat het Froli schotelsysteem hieronder zit. Zoals eerder aangegeven zou dit schotelsysteem in combinatie met de dunne matras net kunnen passen.
Froli.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Rinse
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2020, 22:22

Re: Schotelvering bovenbed California

Bericht door Rinse »

Interessant. Bedankt voor het plaatsen.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Schotelvering bovenbed California

Bericht door Lutra »

Onderstaand de reactie van Mycampster op mijn vraag of ze nog wisten hoe de schotelveren in de T4 waren geplaatst.

“Beste ,

Ik heb daar helaas geen foto's meer van. De schotels worden geschroefd op de bedplank. Volgens mij past het originele matras er nog op. Maar misschien hadden die mensen een dunner traagschuim matras erop.
Het is al een hele tijd geleden dat die auto werd verkocht. Nadeel is natuurlijk wel dat voetenruimte minder wordt achterin.”
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: Schotelvering bovenbed California

Bericht door Erwin R »

Dag Hanz,

Waarom denk je dat het originele matras niet zou werken?
Ik denk dat deze stijf genoeg is voor de schotelvering, veel stijver zou het extra comfort voor een deel weer teniet doen, denk ik.
Ik ben van plan de schotels te gaan plaatsen in combinatie met het originele matras, qua ruimte moet het volgens mij kunnen.

Groet Erwin
Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schotelvering bovenbed California

Bericht door Hanz »

Qua ruimte zal het waarschijnlijk passen, uit de voorgaande berichten blijkt dat er tussen de schotels en het hefdak zo'n 4,5 cm ruimte zit en daar past de originele matras tussen.
Wat betreft comfort heb ik mijn twijfels. Het originele matras is een tamelijk slap geval en bovendien in twee delen. Zelfs toen ik het direct op de bedplank had liggen zakte ik weg in de spleet tussen de twee delen, hoewel ze met klittenband aan elkaar zaten. Op de schotels beweegt het ook nog dus dat wordt niet beter. Het matrasje geeft ook nauwelijks steun en ik denk dat je de schotels door de matras heen voelt.
Maar ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee dus je moet het gewoon proberen. Als het niet voldoet dan kan je er altijd nog een nieuwe en steviger matras op leggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: Schotelvering bovenbed California

Bericht door Erwin R »

Ja Hanz ik denk dat je daar gelijk in heb, zeker die 2 delen maakt het instabiel dat had ik me nog niet bedacht. Bedank voor je reactie ik ga het nog een keer heroverwegen ik ben ook naar een dikker matras aan het kijken en wellicht is dat dan een betere oplossing.
Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Plaats reactie