Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie ín de aandrijfashoes? (T4 AAB)

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Olie ín de aandrijfashoes? (T4 AAB)

Bericht door pwhooftman »

BIj een T4 2.4D 1992 (motorcode AAB) heb ik nu voor de tweede keer gemerkt dat er olie in de aandrijfashoes komt (passagierskant/distributiezijde, binnenste hoes). Deze olie heeft zich langs de kleine kant van de aandrijfashoes naar buiten gewerkt, waar het een smeerboel is geworden. De betreffende hoes is een paar duizend kilometer geleden vervangen, en toen is er alleen dik vet ingegaan. Is het mogelijk dat er versnellingsbakolie in de aandrijfashoes terecht komt? Ik heb dat nog nooit meegemaakt, ik heb altijd gedacht dat de aandrijfas in de versnellingsbak naar de flens van de homokineet massief is, en dat er versnellingsbakolie door de aandrijfas in de (binnenste) homokineet kan komen.
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Olie ín de aandrijfashoes? (T4 AAB)

Bericht door idh »

Afdopkeering vervangen. Die zit in de aandrijfas van de bak. Willen nog wel eens lekken.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Olie ín de aandrijfashoes? (T4 AAB)

Bericht door pwhooftman »

Kan die vervangen worden als de aandrijfas van de versnellingsbak as losgemaakt wordt (de 6 torx bouten)?
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Olie ín de aandrijfashoes? (T4 AAB)

Bericht door pwhooftman »

Nog even een reactie van mijn kant: inderdaad, na loshalen van de aandrijfas aan de bakzijde (6 torx bouten) kwam er een flinke hoeveelheid olie uit de homokineet lopen, en het 'flensdeksel' (no. 22 op deze tekening https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 409010/#22 ) kwam er achteraan rollen. Omdat we geen nieuwe voorhanden handen de flens en de passing van het flensdeksel olievrij gemaakt en met een beetje vloeibare pakking in de flensrand teruggeplaatst.
Plaats reactie