Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dynamo laadt wel laadt niet

vragen over de T4
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Wakeskate »

Hallo,

Nieuwe dynamo gemonteerd ivm wel laden , niet laden.
Zelfde probleem.
Gisteren keurig aan het laden, vandaag bekijk het maar weer..
Wat kan het zijn?
Zit er iets tussen dynamo en accu wat deze storing kan veroorzaken? Relais?
Kan het draadbreuk zijn?

Ik heb een westfalia hefdak camper 1992, 2.4D, ik kan dus binnen zien of de dynamo wel/niet aan het laden is.
Tevens meet ik met een voltmeter bij niet laden, op de accu Polen alleen de accu, die zelfs na het starten ietsje inzakt.
Bij wel werkende dynamo meet ik oplopende Voltage…
Soms doet ie het weer tijdens het rijden, dan pakt ie het laden in een keer weer op….

Waar moet ik het probleem gaan zoeken? Of heb ik dubbel pech met mijn dynamo’s?

Alvast dank voor het geven van enige richting…

Ondertussen heeft de dynamo als die het wel deed zo hard moeten werken, dat de v-snaar eraf is gevlogen…
Is dat hetzelfde als bij bijv je aircopomp? Bij aktieve dynamo, flink wat pk’s trekkracht nodig??

Maurice
Laatst gewijzigd door Wakeskate op 24 okt 2021, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Erdem50 »

Check het blauwe signaaldraadje op breuken, deze loopt vanaf de dynamo naar het instrumentenpaneel
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Wakeskate »

Ga ik doen. Maar alleen met een weerstandsmeter red je dat niet denk ik?
Hoe kom je achter een breukje? Of gewoon wiebelen de hele tijd en hopen op?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Erdem50 »

Beetje wiebelen kan mogelijk helpen dat hij wel/niet oplaad dan heb je die te pakken.

In principe kun je ook weerstand meten in de draad vanaf dynamo naar instrumentenpaneel.

Of je legt 1 compleet nieuwe draad aan om te kijken of daarmee je probleem is opgelost.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door krekwakwol »

[quote=Wakeskate post_id=490606 time=1635067717

Ondertussen heeft de dynamo als die het wel deed zo hard moeten werken, dat de v-snaar eraf is gevlogen…
Is dat hetzelfde als bij bijv je aircopomp? Bij aktieve dynamo, flink wat pk’s trekkracht nodig??

Maurice
[/quote]

De spanningsregelaar regelt hoeveel de dynamo moet laden.
Dus als de dynamo tijdelijk niet laadt en je hebt verbruikers aan, dan moet de dynamo idd maximaal laden als hij het even weer wel doet.
En dan krijgt de v-snaar het wel te verduren, en als hij al versleten is, dan kan hij idd sneuvelen.
Maar er zit geen magneetkoppeling op zoals bij een airco pomp.
En ja, een ladende dynamo vraagt net als een aircopomp vermogen van je motor.

Hopelijk zijn je vragen hiermee beantwoordt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Wakeskate »

Kan die spanningsregelaar dan stuk zijn? Of slecht functioneren?

Waar zit dat ding? Is dat een relais?

Is dat om te scheiden tussen start accu en huishoud accu’s?

Dank voor het mee denken!! Heel erg blij mee!!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door krekwakwol »

Zit achterop je dynamo, maar bij een nieuwe dynamo is deze ook nieuw ( als het goed is).
Dus dat kan het probleem niet zijn.
Screenshot_20211024-202004_Chrome.jpg
Even ter aanvulling een tekening waar de regelaar zit het is Nr. 21

Maar in dit geval zou ik de tip van Erdem volgen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Pascal-141 »

Wakeskate schreef: 24 okt 2021, 11:28 Hallo,

Nieuwe dynamo gemonteerd ivm wel laden , niet laden.
Zelfde probleem.
Gisteren keurig aan het laden, vandaag bekijk het maar weer..
Wat kan het zijn?
Zit er iets tussen dynamo en accu wat deze storing kan veroorzaken? Relais?
Kan het draadbreuk zijn?

Ik heb een westfalia hefdak camper 1992, 2.4D, ik kan dus binnen zien of de dynamo wel/niet aan het laden is. Op het schermpje zie je het laadvoltage van de huishoudbatterij , niet van de startbatterij . Raakt je startbatterij ook leeg ? Als je startbatterij (nog) niet leeg was , zou het kunnen dat je dynamo wel laad , maar het relais tussen startbatterij en huishoudbatterij slecht contact heeft of defect is .

Tevens meet ik met een voltmeter bij niet laden, op de accu Polen alleen de accu, die zelfs na het starten ietsje inzakt.
Bij wel werkende dynamo meet ik oplopende Voltage…
Soms doet ie het weer tijdens het rijden, dan pakt ie het laden in een keer weer op….

Waar moet ik het probleem gaan zoeken? Of heb ik dubbel pech met mijn dynamo’s?

Alvast dank voor het geven van enige richting…

Ondertussen heeft de dynamo als die het wel deed zo hard moeten werken, dat de v-snaar eraf is gevlogen… De V riem vliegt er niet zomaar vanaf , dan moet hij toch niet op spanning gestaan hebben (lag te los over de poelies) , of je hebt een beschadigde poelie ?
Is dat hetzelfde als bij bijv je aircopomp? Bij aktieve dynamo, flink wat pk’s trekkracht nodig?? inderdaad

Maurice
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Hanz »

Pascal-141 schreef: 25 okt 2021, 07:42
Wakeskate schreef: 24 okt 2021, 11:28 Ik heb een westfalia hefdak camper 1992, 2.4D, ik kan dus binnen zien of de dynamo wel/niet aan het laden is. Op het schermpje zie je het laadvoltage van de huishoudbatterij , niet van de startbatterij . Raakt je startbatterij ook leeg ? Als je startbatterij (nog) niet leeg was , zou het kunnen dat je dynamo wel laad , maar het relais tussen startbatterij en huishoudbatterij slecht contact heeft of defect is .
Maurice
Nog even ter aanvulling op het commentaar van Pascal. Op het schermpje kan je helemaal niet zien of de dynamo laadt. Het scherm geeft de spanning van de huishoudaccu weer en een indicatie hoe vol de accu nog zit. Deze waardes kunnen tijdens het rijden wel wisselen maar dat wil niet zeggen dat de dynamo soms wel en soms niet laadt. Het hangt er ook vanaf of er verbruikers in het camperdeel ingeschakeld zijn, bijvoorbeeld de koelkast.
Pascal-141 schreef: 25 okt 2021, 07:42
Wakeskate schreef: 24 okt 2021, 11:28 Ondertussen heeft de dynamo als die het wel deed zo hard moeten werken, dat de v-snaar eraf is gevlogen… De V riem vliegt er niet zomaar vanaf , dan moet hij toch niet op spanning gestaan hebben (lag te los over de poelies) , of je hebt een beschadigde poelie ?
Is dat hetzelfde als bij bijv je aircopomp? Bij aktieve dynamo, flink wat pk’s trekkracht nodig?? inderdaad

Maurice
Is die V-riem niet van het begin af aan de oorzaak van de problemen geweest? Zoals Pascal aangeeft zal de spanning en/of poelie niet goed geweest zijn en heeft hij misschien geslipt of geblokkeeerd.
Maar ook hierbij geldt: Als je afgaat op de informatie op het bedieningspaneel van de camper dan was er misschien helemaal geen laadprobleem. Want dan zou als eerste de startaccu problemen gaan geven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Wakeskate »

Is dat relais 214?

Wat het schermpje binnen laat zien is inderdaad de HH accuspanning en hoeveel ik nog te gaan heb.

Maar wat het schermpje binnen laat zien, wisselt tussen laden en niet laden( bij niet laden krijg ik balkjes te zien die rest hoeveelheid HH accu laat zien ) bij starten van de motor wordt er normaliter geladen en dan zie ik die balkjes niet meer in beeld en kan ik het voltage van de HH zien oplopen. Ik heb al eerder bij een afgebroken dynamo ophanging het verschil tussen laden en niet laden kunnenconstateren. 🤪
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je adviseren om tijdelijk een voltmeter te installeren op de startaccu,
met een display wat in het interieur afleesbaar is,
zodat je kunt zien wat er gebeurd met laden of niet van de startaccu.

De huishoudaccu is hierbij even secundair en bepaald niet of je betrouwbaar je weg kunt vervolgen..
Zie de huishoudaccu even als verbruiker. De startaccu is primair in deze..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Wakeskate »

Wie weet waar een nieuw scheidings-relais 214 te bestellen is?
Aangaande de metingen…
Ik moet in ieder geval eerst een nieuwe v-snaar gaan plaatsen. Dan kan ik weer alle metingen gaan doen..

Mijn buzzie heeft drie v-snaren waarvan er 2 nu kapot zijn( de dynamo v-snaar heeft de stuurbekrachtigingen v-snaar mee genomen toen die kapot ging. )

De hele ophanging bij mij is bijzonder.
1992 2.4D met airco.
Mijn dynamo loopt via de airco-pomp. De airco-pomp zit weer aan de rest met een v-snaar.
De derde v-snaar voor de stuurbekrachtiging. Die is tevens het lastigst weer terug te plaatsen.

Dus voordat ik verder kan….

Ik woon in Emmen, zit er hier in de buurt iemand die dit soort bus camper problemen goed kent?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Hanz »

Wakeskate schreef: 25 okt 2021, 11:11 Is dat relais 214?

Wat het schermpje binnen laat zien is inderdaad de HH accuspanning en hoeveel ik nog te gaan heb.

Maar wat het schermpje binnen laat zien, wisselt tussen laden en niet laden( bij niet laden krijg ik balkjes te zien die rest hoeveelheid HH accu laat zien ) bij starten van de motor wordt er normaliter geladen en dan zie ik die balkjes niet meer in beeld en kan ik het voltage van de HH zien oplopen. Ik heb al eerder bij een afgebroken dynamo ophanging het verschil tussen laden en niet laden kunnenconstateren. 🤪
De balkjes krijg je alleen te zien als er op de huishoudaccu een verbruiker ingeschakeld is en als er geen balkjes te zien zijn of alleen het eerste en laatste balkje dan zegt dat niets over wel of niet laden. Zie ook de bijgevoegde handleiding.
Het feit dat de spanning oploopt zodra je de motor start laat zien dat de huishoudaccu opgeladen wordt en geeft dus aan dat de dynamo zijn werk doet. Als de spanning op een gegeven moment niet meer oploopt komt dat omdat de maximale spanning bereikt is en zegt ook niets over wel of niet functioneren van de dynamo.
Je kan op het bedieningspaneel domweg niet zien of de dynamo zijn werk doet. De enige indicatie hiervoor is het controlelampje voor de dynamo op je dashboard.
Bedieningsunit Zentralelektronik.pdf
(410.55 KiB) 61 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door Wakeskate »

krekwakwol schreef: 24 okt 2021, 20:27 Zit achterop je dynamo, maar bij een nieuwe dynamo is deze ook nieuw ( als het goed is).
Dus dat kan het probleem niet zijn.

Screenshot_20211024-202004_Chrome.jpg

Even ter aanvulling een tekening waar de regelaar zit het is Nr. 21

Maar in dit geval zou ik de tip van Erdem volgen.
Wat is dat zwarte dingetje op de dynamo dan die je erop schroeft en die met een schuif verbinding aan de dynamo gekoppeld wordt? Nummer 9 staat er bij
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dynamo laadt wel laadt niet

Bericht door krekwakwol »

Ik vermoedt een ontstoringsmodule.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie