Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door hangover »

De load uitgang van de mppt wordt afgeschakekd als de hh accu spanning te laag wordt. Dus bescherming van de hh sccu.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door hangover »

Multivan Generation schreef: 27 okt 2021, 12:03 En vindt 15mm² van startaccu naar cirix wat krap.
Zou het zelf dikker nemen, zeg 35mm².
Met hoeveel ampère kan de hh accu geladen worden via de Cyrix.
De Cyrix kan 120 ampère verwerken maximaal. Als er 2 meter tussen de accu's zit kom je op 120 x 2 x 0,2 = 48mm2. Kom je zelfs op een 50mm2 kabel maar de kans dat je dynamo dat trekt is niet zo groot.
Bij mij laadt hij onder het rijden maar met maximaal 20 ampère. Heb 4 meter kabel, kom je op 20x4x0,2=16mm2.
Wordt de laadstroom wat hoger dan is er iets meer verlies. Laden via de dynamo wordt bij mij het minst gebruikt dus dat verlies neem ik dan wel.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door krekwakwol »

Ik had de solar charger bij Blue Power gekocht en dit is wat ze mij adviseerden m.b.t. het aansluiten.
Screenshot_20211027-144922_WhatsApp.jpg
Screenshot_20211027-145001_WhatsApp.jpg
En op deze manier werkt het bij mij prima.
En zoals Hanz ook al schreef.

Ik heb de HH accu ook gewoon via de massa van de auto aangesloten, maar alle verbruikers hebben wel een eigen minkabel naar de accubeschermer die achter de HH accu zit, want deze schakelt de min af.
En de +voedingkabel van de omvormer gaat via een 100A relais die ook weer geschakeld wordt door de accu beschermer, zodat deze de accu niet te ver leeg kan trekken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door hangover »

Heb bij mij ook alleen de verlichting en usb laders ed op de load output zitten, de zware verbruikers die ik heb hebben hun eigen ontlaad beveiliging.
In de handleiding van de mppt wordt het niet zo duidelijk omschreven wat wel en niet op de load outgang kan als in de appjes :bonk
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door J vd Pal »

Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 27 okt 2021, 15:12 Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
Ik ook niet.
En vanaf de huishoudaccu iedere verbruiker apart gezekerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door krekwakwol »

Multivan Generation schreef: 27 okt 2021, 15:42
J vd Pal schreef: 27 okt 2021, 15:12 Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
Ik ook niet.
En vanaf de huishoudaccu iedere verbruiker apart gezekerd.
Dat sowieso, eerst een grotere zekering naar de accubeschermer en van daaruit elke gebruiker een eigen zekering.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 27 okt 2021, 15:42
J vd Pal schreef: 27 okt 2021, 15:12 Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
Ik ook niet.
En vanaf de huishoudaccu iedere verbruiker apart gezekerd.
Dat was dus ook wat ik in het begin had. Toen kreeg ik de zelfde problemen. Toen cyrix er tussen uit gehaald, dus alleen laden via de panelen. En alle verbruikers via de load. Dat ging lang goed en de mppt schakelde uit als hij onder 11.9 kwam. Opzich prima dus. Maar nu de dagen korter worden (zelfs op zonnig Ibiza) kom ik dus energie te kort en besloot ik de cyrix toch weer aan te sluiten. En ook dat ging goed. Totdat ik ineens weer de zelfde problemen kreeg. Dus leek het mij te maken hebben met de cyrix aangezien dat als enige is veranderd. Vandaag weer een surfboard op de panelen gehad (want ja dat sla ik niet over natuurlijk) en vooralsnog geen problemen. Ik vind het erg bijzonder allemaal. Denk er sowieso aan om een grotere mppt aan te schaffen incl. Extra panelen. Ben benieuwd of het daar aan kan liggen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 27 okt 2021, 13:38 Waarom de verbruikers niet rechtstreeks op de HH-accu in plaats van deze gecompliceerde schakeling via de load van de mppt? Dat maakt het naar mijn idee een stuk overzichtelijker.
Correctie, mijn kabels zijn 25 mm dik. Lijkt me genoeg te zijn. Volgends mij laad je via de cyrix nooit 100ah.

Ik ben laatst achter het projecten kopje gekomen. Anders had ik daar zeker het een en ander bijgehouden!

Ondertussen al comfortabel wonen sinds mei! Tot september in Nederland, Leeuwarden gewoond en gewerkt. Nu de zon opgezocht op Ibiza.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Hanz »

Uit de screenshots van krekwakwol blijkt dat je geen verbruikers met inductieve of capacitatieve lasten aan de load-uitgang moet hangen. Volgens jouw schema hangt de omvormer daar aan. Heeft de storing die af en toe optreedt misschien te maken met het gebruik van deze omvormer?

En ik begrijp dat de load-uitgang de stroom zowel van de panelen als van de accu kan gebruiken. Daardoor kan de mppt ook zien of de accuspanning niet te laag wordt. Dan moeten de plus en de min van de accu-aansluiting en van de load-aansluiting intern in de mppt al met elkaar verbonden zijn. Maar jij hebt nog een extra koppeling gemaakt van de min- van de load via de minpool van de accu met de min van de accu-aansluiting op de mppt. Ik denk dat die verbinding er gewoon tussen uit kan.
En zoals Peter al zei, de min van de Cyrix zit normaal gesproken op de minpool van de startaccu. Zo staat het ook in het aansluitschema van de Cyrix van Victron zelf.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 27 okt 2021, 19:15 Uit de screenshots van krekwakwol blijkt dat je geen verbruikers met inductieve of capacitatieve lasten aan de load-uitgang moet hangen. Volgens jouw schema hangt de omvormer daar aan. Heeft de storing die af en toe optreedt misschien te maken met het gebruik van deze omvormer?

En ik begrijp dat de load-uitgang de stroom zowel van de panelen als van de accu kan gebruiken. Daardoor kan de mppt ook zien of de accuspanning niet te laag wordt. Dan moeten de plus en de min van de accu-aansluiting en van de load-aansluiting intern in de mppt al met elkaar verbonden zijn. Maar jij hebt nog een extra koppeling gemaakt van de min- van de load via de minpool van de accu met de min van de accu-aansluiting op de mppt. Ik denk dat die verbinding er gewoon tussen uit kan.
En zoals Peter al zei, de min van de Cyrix zit normaal gesproken op de minpool van de startaccu. Zo staat het ook in het aansluitschema van de Cyrix van Victron zelf.
Dan ga ik als eerste maar massa kabel halen en die naar de start accu leggen. Moet deze draad ook dik zijn? Of zou 5mm genoeg zijn.

Die extra verbinding is niet erg toch? Het is alleen overbodig bedoel je
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door krekwakwol »

De min op de cirix kan gewoon een 2.5mm2 kabeltje zijn, hier gaat niet veel belasting door heen, die kan naar de negative accuklem.
16353588290417717358007501361546.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

Moeten dan ook nog de min polen met elkaar verbonden worden? Massa op de bus is toch prima?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Multivan Generation »

StijnT4 schreef: 27 okt 2021, 20:29 Moeten dan ook nog de min polen met elkaar verbonden worden? Massa op de bus is toch prima?
Er geven mensen tips.
Mensen die zelf door hun ervaring geen problemen hebben.
Maak het dan gewoon zoals het aanbevolen wordt.
En een bluesolar gebruik je niet om je stroomverbruik te monitoren. Daarvoor is een meetshunt ontwikkeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door krekwakwol »

Gewoon een kabeltje met aan een kant een AMP schuifje op aansluiting 86 van de cyrix en aan de andere kant een 6mm amp oogje en die op je minpool van de accu schroeven.
Moeilijker is het niet, precies zoals beschreven in de installatie handleiding.
Ik doe er niet voor niets een foto bij van de installatie beschrijving.

Maar als jij het anders doen wilt prima, maar dan haak ik af.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie