Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof volledig verwijderen

vragen over de T5
Plaats reactie
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door I LOVE T VIJF »

Vw t5 2.5 cc. 130 Pk. 5 cil.

Als ik mijn koelvloeistof uit mijn moter wil verwijderen (voor het plaatsen van een waterpomp) krijg ik maar 2l. tot 2.5l.vloeistof uit het koelvloeistof leidingen terwijl er volgens de boeken 7,2l. Vloeistof inzit
De overige 5l. Zit nog steeds in het m.blok
Ik vermoed wanneer ik de pomp zou verwijderen het overtollige water in de carter en of in de moter zal kunnen vloeien.
Ik het de vloeistof via de koelvloeistoftemperatuursensor geprobeerd leeg te laten lopen met als resultaat 2.2l. Van de totale 7.1l. Werd opgevangen.
Zijn er mensen die ooit zelf een nieuwe waterpomp hebben geplaatst.
Zijn er mensen die weten langs waar ik het overtollig koelvloeistof kan verwijderen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door krekwakwol »

Hier is al vaker een topic over geweest, bij mij hebben ze wel na het vervangen van de waterpomp de olie vervangen. Maar ik had ook al iets voorbij zien komen over de oliekoeler verwijderen volgens mij.
Maar even de zoekfunctie gebruiken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

I LOVE T VIJF schreef: 05 nov 2021, 13:51 Vw t5 2.5 cc. 130 Pk. 5 cil.

Als ik mijn koelvloeistof uit mijn moter wil verwijderen (voor het plaatsen van een waterpomp) krijg ik maar 2l. tot 2.5l.vloeistof uit het koelvloeistof leidingen terwijl er volgens de boeken 7,2l. Vloeistof inzit
De overige 5l. Zit nog steeds in het m.blok
Denk je dat, of weet je dat zeker?
Ik denk dat de totaalhoeveelheid aan koelvloeistof gerekend wordt door de hoeveelheid in de motor op te tellen bij de hoeveelheid in het koelsysteem.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Re: Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door I LOVE T VIJF »

Multivan Generation schreef: 05 nov 2021, 19:51
I LOVE T VIJF schreef: 05 nov 2021, 13:51 Vw t5 2.5 cc. 130 Pk. 5 cil.

Als ik mijn koelvloeistof uit mijn moter wil verwijderen (voor het plaatsen van een waterpomp) krijg ik maar 2l. tot 2.5l.vloeistof uit het koelvloeistof leidingen terwijl er volgens de boeken 7,2l. Vloeistof inzit
De overige 5l. Zit nog steeds in het m.blok
Denk je dat, of weet je dat zeker?
Ik denk dat de totaalhoeveelheid aan koelvloeistof gerekend wordt door de hoeveelheid in de motor op te tellen bij de hoeveelheid in het koelsysteem.

Groeten Peter
Kunt u uw standpunt even verduidelijken?

Er word in het boek auto vraagbaak, Volkswagen transporter vermeld dat de totale inhoud van koelvloeistof 7,2liter bedraagt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Als je het goed had gelezen, dan had het duidelijk moeten zijn.

Je hebt 7,2 liter koelvloeistof totaal in het koelsysteem zitten.
Je koelsysteem bestaat niet alleen uit de waterpomp en de hoeveelheid koelvloeistof in het motorblok.
Sterker nog, de grootste hoeveelheid zit niet in de motor maar in de rest van de componenten.
Zie hier een overzichtsplaatje:

Afbeelding

Daarbij zie je, dat het koelsysteem bestaand uit slangen, ventilatoren, waterpomp, radiateur aan de voorzijde, kachelradiateur, expansie vaatje, eventueel een 2de warmte wisselaar voor de achterpassagiers. Dus je kunt je nu wellicht voorstellen waar die andere 5 liter zich bevind, zeker als je niet meer dan 2,5 liter uit je blok krijgt.

Zo duidelijker?

Afbeelding

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Re: Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door I LOVE T VIJF »

Multivan Generation schreef: 06 nov 2021, 13:15 Als je het goed had gelezen, dan had het duidelijk moeten zijn.

Je hebt 7,2 liter koelvloeistof totaal in het koelsysteem zitten.
Je koelsysteem bestaat niet alleen uit de waterpomp en de hoeveelheid koelvloeistof in het motorblok.
Sterker nog, de grootste hoeveelheid zit niet in de motor maar in de rest van de componenten.
Zie hier een overzichtsplaatje:

Afbeelding

Daarbij zie je, dat het koelsysteem bestaand uit slangen, ventilatoren, waterpomp, radiateur aan de voorzijde, kachelradiateur, expansie vaatje, eventueel een 2de warmte wisselaar voor de achterpassagiers. Dus je kunt je nu wellicht voorstellen waar die andere 5 liter zich bevind, zeker als je niet meer dan 2,5 liter uit je blok krijgt.

Zo duidelijker?

Afbeelding

Groeten Peter
Omdat mijn waterpomp lekte heb ik deze zomer het koelvloeistofpeil met water bijgevuld met in gedachte de waterpomp te vervangen.
Daarom moet ik volledig mijn koelvloeistof vervangen voor dat het gaat vriezen.
Het zou mij verwonderen dat op heel weet je wel niemand is, die ooit zijn koelvloeistof van zijn bus met een 2.5cc. 5 cil motor heeft moeten vervangen
Ik heb voor het het verwijderen v/d koelvloeistof de onderste leiding van radiator losgemaakt de vulstop van het resereservoir met als resultaat dat er maar 2liter vloeistof uit liep
Ik ben bang dat er water in de motor zou lopen bij het vervangen van de waterpomp.
Om het eventueel water in mijn moter te verwijderen volstaat het dan gewoon om de olie af te laten en een nieuwe oliefilter te plaatsen en nieuwe olie op te gieten, of moet dan de helle monter gespoeld worden?
.
Weet iemand de juiste plaats liggen van de onderste koelvloeistofslang.
Heb alleen de tekeningen van de 2.0 l benz en 1,9 l diesel.
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door luisenbos »

Even een andere oplossing of een idee je doet een beetje moeilijk in mijn ogen kan veel makkelijker neem een water stof zuiger uiteraard zeer schoon van binnen je wilt tenslotte het op nieuw gebruiken neem ik aan .

Zuig eerst je koel vloei stof tank leeg haal dan de hoogst slangen wat los stuk voor stuk en zuigen maar en verstop de ander slangen voor vacuüm hand ervoor houden na wat proberen wijst de weg van zelf na het rochelen hoor je wat je doet .

Dat heb ik bij mijn VW t3 en daar zit 11 liter in :knipoog en alles is er uit gewoon zuigen en wachten tot alles eruit is op DIE plek !! -----dan verhuis je naar een andere plek van de motor werkt snel en makkelijk .

Zo een water stof zuiger koop voor 80 tientjes en nog te gebruiken voor uiteraard ander dingen .

de andere foto's moet ik even zoeken waar die zijn :proost gevonden
Bijlagen
bus 18-12-2014 058.JPG
bus 18-12-2014 055.JPG
motor uit bouwen 25-5-2012 001.JPG
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koelvloeistof volledig verwijderen

Bericht door krekwakwol »

Maar als je al langere tijd ( zoekfunctie waterpomp vervangen) koelvloeistoflekkage hebt naar de motorolie, lijkt het mij toch een logische actie om gelijk je olie en filter dan ook te vervangen.
Dan is het één klus. Als de garage het zo doet, waarom jij dan niet.

Weet Je Wel, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie