Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kooktoestel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Kooktoestel

Bericht door thijs »

Ik ben bezig met mijn keukenblokje en de eisen van de belastingdienst zijn mij niet 100% duidelijk.
Ik had namelijk een simpel gaskookstel met zo'n ingebouwd gasbusje,nu vind ik dit geen gezicht en heb een hekel aan vuur in de bus en wil deze vervangen door een kleine inductie plaat,Ik heb geen dure zware omvormer dus van de HH accu gaat niet lukken.Ik sta op campings altijd aan de paal en met het lage ingestelde vermogen gaat koken daar nog redelijk goed op.heb ook een BBQ voor bij mooi weer dus deze plaat is alleen voor wat soep of water koken.
Nu zie ik bij de regels van de belastingdienst dat je een ingebouwde kookgelegenheid moet hebben geschikt voor de binnenruimte,ook mag een magnetron maar deze moet stroom uit de camper halen.
Nu lees ik de regels letterlijk en er staat niks bij over een inductie plaat,hoe streng is de belastingdienst?
Ik wil voor de zekerheid dus mijn kleine gaskookplaat aan de binnenzijde van de keuken deur zodat je bij geopende keukendeur de kookplaat uit kan klappen (is dus een ingebouwd kooktoestel dan,alleen komt deze wel wat lager dan het keukenblok)
Zou dit op deze manier mogen?
Of mag ik mijn gaskooktoestel ook aan de andere zijde van de bus monteren,dus een bank welke uitkomt bij de schuifdeur en daar het kooktoestel uit kan klappen?
Moet het kooktoestel ook echt aan het keukenblok gemonteerd zitten?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kooktoestel

Bericht door Hanz »

Dit zijn de eisen van de Belastingdienst:
• een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
• een vast ingebouwd kooktoestel voor gebruik in de binnenruimte

In het keukenblok moet de watervoorziening zitten maar het kooktoestel hoeft daar niet perse bij ingebouwd te zijn. Het moet wel ergens in de camper vast ingebouwd zijn, dus geen los camping-gasje. Deze regel is zo geformuleerd omdat je ook gebruik mag maken van een magnetron en dat is wat lastig inbouwen in een keukenblokje.
De energiebron waar het kooktoestel op werkt moet wel in de camper aanwezig zijn, ook als de camper ergens los staat. Dus een inductieplaat mag ook maar als die alleen werkt als je aan de paal staat is dat niet toegestaan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Kooktoestel

Bericht door thijs »

Dank voor de reactie,dus als ik mij gaskookplaat aan de zijkant van de bank monteer,welke in de schuifdeur opening uitkomt dan zou het goed moeten zijn.
Dus scharnierend aan een blad aan het uiteinde van de bank.
Dan kan ik de inductie op het keukenblok monteren.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kooktoestel

Bericht door Hanz »

Denk er om dat alle voorzieningen ook van binnenuit bereikbaar moeten zijn. Als je de schuifdeur open moet doen om het gastoestel te kunnen gebruiken dan weet ik niet zeker of de Belastingdienst dat nog als 'van binnenuit bereikbaar' beoordeeld.

Heb je dit topic al eens bekeken? https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 42#p382542
Daar staan de regels met veel verduidelijking erbij.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Kooktoestel

Bericht door thijs »

Is ook prima van de binnenzijde te gebruiken,
Zit op de "kopse" kant" van de lengte bank.Dus ter hoogte van de schuifdeur.
Zowel vanuit binnen als vanuit buiten te gebruiken.
De lengte bank loopt door tot halverwege de schuifdeur opening.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kooktoestel

Bericht door Hanz »

Aha, ik had een dwarsbank in gedachten, vandaar mijn twijfel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie