Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra stoel achter bijrijder

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Remco_T5 »

Ik overweeg een extra stoel te kopen voor achter de bijrijder en dan de extra bevestigingen te installeren. Hoe kom ik achter de juiste bevestigingspunten? In mijn houten vloerplaat zijn geen uitsparingen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Multivan Generation »

Wil je een originele stoel monteren?

Zo ja, waarmee begint je chassisnummer en hoeveel zitplaatsen heb je nu op je kenteken?

Onder je houten vloer kun je op de bodem putjes zien, waar Volkswagen zitplaatsen heeft voorzien.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Remco_T5 »

Hoi Peter,

Chassisnummer begint met WV2ZZZ7. Ik heb 5 zitplaatsen op kenteken dus ik weet dat ik nog langs de RDW moet officieel.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 08 nov 2021, 21:54 Hoi Peter,

Chassisnummer begint met WV2ZZZ7. Ik heb 5 zitplaatsen op kenteken dus ik weet dat ik nog langs de RDW moet officieel.
Bij 'onze' bussen (ex-politie kombi busjes die af-fabriek 9 persoons waren) hoef je in principe alleen maar gaten in de houten vloer te maken / deze brackets terug plaatsen (kan je zo op z'n plek schroeven):

Afbeelding

en ook nog een gordel ''terugplaatsen'' (let wel op dat de gordel voor de 3e rij korter is dan de 2e rij).
Afbeelding
Je hoeft daarna dan alleen een afspraak te maken bij de RDW (handigste als je ook een CVO hebt, dan kun je het gelijk aantonen).

Dit had ik ook bij onze busje gedaan (maar dan de 2zits i.p.v. enkele). Als ik nog wat foto's kan vinden, post ik ze hier.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Remco_T5 »

AchterKoeker schreef: 08 nov 2021, 23:37
Remco_T5 schreef: 08 nov 2021, 21:54 Hoi Peter,

Chassisnummer begint met WV2ZZZ7. Ik heb 5 zitplaatsen op kenteken dus ik weet dat ik nog langs de RDW moet officieel.
Bij 'onze' bussen (ex-politie kombi busjes die af-fabriek 9 persoons waren) hoef je in principe alleen maar gaten in de houten vloer te maken / deze brackets terug plaatsen (kan je zo op z'n plek schroeven):

Afbeelding

en ook nog een gordel ''terugplaatsen'' (let wel op dat de gordel voor de 3e rij korter is dan de 2e rij).
Afbeelding
Je hoeft daarna dan alleen een afspraak te maken bij de RDW (handigste als je ook een CVO hebt, dan kun je het gelijk aantonen).

Dit had ik ook bij onze busje gedaan (maar dan de 2zits i.p.v. enkele). Als ik nog wat foto's kan vinden, post ik ze hier.
Dat heb ik ook gezien. Ik neem aan dat ze door de bodem heen moeten en aan de onderkant aan het chassis. Ik zocht alleen de juiste plaats. Misschien als ik de vloerplaat eruit haal zal het duidelijker worden maar dat wilde ik voorkomen (hoop werk).
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Multivan Generation »

En ook nog even de desbetreffende versterkingen onder de auto op die plaats niet vergeten.
En dat zijn verschillende..


EDIT: Nog een foto uit een ander project gevonden
20200701_160723.jpg
20200701_160608.jpg
Bijlagen
zie de holletjes, dat zijn die plaatsen waar VW voorzien heeft om extra zitplaatsen te creëren.<br />Meer naar voor heft ik geen foto van
zie de holletjes, dat zijn die plaatsen waar VW voorzien heeft om extra zitplaatsen te creëren.
Meer naar voor heft ik geen foto van
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 10 nov 2021, 22:53 En ook nog even de desbetreffende versterkingen onder de auto op die plaats niet vergeten.
En dat zijn verschillende..


EDIT: Nog een foto uit een ander project gevonden
20200701_160723.jpg

20200701_160608.jpg
Bij 'onze' zit dat allemaal er al op. Ze (politie(?)) hadden alleen die brackets eruit gehaald en het boel dichtgekit (versterkingen onder auto etc. zit er nog op). Ik heb helaas geen foto ervan, dan zou het makkelijker uit te leggen zijn.

In principe dus alleen gaten in de houten vloer maken voor die brackets, brackets plaatsen, gordel plaatsen en tot slot laten keuren.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 10 nov 2021, 21:42

Dat heb ik ook gezien. Ik neem aan dat ze door de bodem heen moeten en aan de onderkant aan het chassis. Ik zocht alleen de juiste plaats. Misschien als ik de vloerplaat eruit haal zal het duidelijker worden maar dat wilde ik voorkomen (hoop werk).
Ik had bij die van ons zonder de vloer eruit te halen de gaten gemaakt (met bovenfrees). Het lastigste was alleen het vinden van de juiste plek, maar misschien heeft iemand wel afmetingen.

Hier nog aantal voorbeelden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 9&start=14
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij heeft Peter (MG) al eens een bestand hier gepost met alle afmetingen van de transporter.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Remco_T5 »

Multivan Generation schreef: 10 nov 2021, 22:53 En ook nog even de desbetreffende versterkingen onder de auto op die plaats niet vergeten.
En dat zijn verschillende..


EDIT: Nog een foto uit een ander project gevonden
20200701_160723.jpg

20200701_160608.jpg
Top Peter, hier kan ik wel wat mee.

Ps, er zat nog wel een rij met twee stoelen tussen maar dat waren geen originele. Er waren bouten door de houten plaat en de bodem gedaan.
Ik ga binnenkort de boel eruit halen. De stoel is onderweg.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 12 nov 2021, 20:35
Multivan Generation schreef: 10 nov 2021, 22:53 En ook nog even de desbetreffende versterkingen onder de auto op die plaats niet vergeten.
En dat zijn verschillende..


EDIT: Nog een foto uit een ander project gevonden
20200701_160723.jpg

20200701_160608.jpg
Top Peter, hier kan ik wel wat mee.

Ps, er zat nog wel een rij met twee stoelen tussen maar dat waren geen originele. Er waren bouten door de houten plaat en de bodem gedaan.
Ik ga binnenkort de boel eruit halen. De stoel is onderweg.
Onze bussen zijn qua model / interieur identiek (gebaseerd op zelfde 9 persoons kombi). Ik had de gaten gemaakt zonder de vloer eruit te halen.

uitleg_stoel_brackets_indeling.jpg
(45.81 KiB) Nog niet gedownload
3zits heb je al, je wilt dan dus in principe alleen nog maar een 1zits stoel plaatsen. Dan zou je op de plek waar '1zits' staat, 4 gaten in de houten vloer moeten maken. Je zal dan zien dat op deze plekken wat kit / hout zit, die zal je er even zelf af moeten halen (als je het eenmaal ziet, begrijp je wel wat ik hiermee bedoel). Daarna brackets plaatsen:


Brackets zelf:
Afbeelding

Hoe ze aan de onderkant eruit zien:
Afbeelding

Waarmee je ze vastmaakt:
Afbeelding

En hoe je ze vastmaakt (aan de onderkant, ziet er ongeveer zo uit, die versterkingen die je hier ziet, zitten er dus al op!):
Afbeelding

En van boven (deze zijn van een engelse bus, dus spiegelbeeld):
Afbeelding
Afbeelding


Je zal dan zo'n type stoel moeten hebben (natuurlijk dan wel in juiste stof):
Afbeelding


Tot slot gordel, stoel inklikken en naar RDW :yes Het hebben van een CVO is dan ook wel handig (kan je bij de dealer bestellen), dan kan je gelijk aantonen dat jouw bus geschikt is / eerder een 9 persoons bus was.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Multivan Generation »

Mijn versterkingsdelen voor de onderzijde van de auto zien er toch echt anders uit..
Ik zal morgen eens een foto plaatsen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 12 nov 2021, 23:22 Mijn versterkingsdelen voor de onderzijde van de auto zien er toch echt anders uit..
Ik zal morgen eens een foto plaatsen.
Ja nu ik het zo zie, zien ze er bij mij ook wel anders uit (van hoe ik me het kan herinneren). Het was in principe meer als voorbeeld van hoe ze aan de onderkant vastgemaakt worden. Foto's zouden wel echt super zijn :yes
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb hier nog deze liggen.
20211113_161114.jpg
Maar er zijn verschillende versterkingen, dat hangt af van de plaats waar ze gebruikt worden.
De beugeltjes worden met popnagels vast gezet.
20211113_161125.jpg
In Etka zul je zien dat er verschillende nummers zijn.

Groetjes Peter
PS ik heb deze over, dus ze mogen van eigenaar veranderen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Extra stoel achter bijrijder

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 13 nov 2021, 19:31 Ik heb hier nog deze liggen.

20211113_161114.jpg

Maar er zijn verschillende versterkingen, dat hangt af van de plaats waar ze gebruikt worden.
De beugeltjes worden met popnagels vast gezet.

20211113_161125.jpg

In Etka zul je zien dat er verschillende nummers zijn.

Groetjes Peter
PS ik heb deze over, dus ze mogen van eigenaar veranderen.

Wat er bij mij onder de bus zit, ziet er ongeveer zo uit (rechts):

Afbeelding
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Plaats reactie