Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2e accu af fabriek, is de startaccu beschermd?

vragen over de T6
Plaats reactie
mdebest
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2021, 18:19

2e accu af fabriek, is de startaccu beschermd?

Bericht door mdebest »

Ik heb recent een T6 Multivan gekocht. Het is een model 2018 op benzine. De auto is uitgevoerd met een tweede accu af-fabriek onder de bestuurdersstoel. Eerder deze week heb ik een dashcam geïnstaleerd en de bedrading naar de zekeringenkast achter de flessenhouder in het middenconsole gevoerd. Ik wilde de dashcam aansluiten op een geschakelde groep zodat bij uitschakelen van het contact de dashcam ook uitschakelt en dat bleek een enorme uitdaging. Het helpt niet dat de auto niet voorzien is van een duidelijk overzicht van de zekeringen, maar met de hulp van een PDF op dit forum kwam ik een heel eind. Ik kwam er toen wel achter dat vrijwel alle groepen ongeschakeld zijn, zelf bijvoorbeeld de achterruitverwarming en de 12 volt aansluitingen in het dashboard en op de stoelen.
Uiteindelijk wel een zekering gevonden welke ik kon gebruiken met de splitter, maar het blijft wel in mijn achterhoofd spelen.

Nu wil ik graag een koelbox aansluiten op de 12 volt aansluiting aan de zijkant van de bijrijdersstoel en ik vraag mij af of de startaccu hierdoor de kans loopt om leeg getrokken te worden. Elders op dit forum las ik dat alle interieurcontacten in principe gekoppeld zijn aan de tweede accu en niet aan de primaire accu. Is dat juist?

Met vriendelijke groet,
Marc de Best
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 2e accu af fabriek, is de startaccu beschermd?

Bericht door Jan anno NU »

Als je even een accupool aansluiting los maakt op je 2e accu weet je het.
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie