Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Börker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:32

Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Börker »

Ik ben begonnen met het leeghalen van mijn T5. Vloer en tussenschot moeten er nog uit. Daarna kan ik beginnen met het isoleren van de vloer en stroomkabels trekken.
Omdat we nu vlak voor Black Friday zitten, is het waarschijnlijk slim om alvast wat zaken in te kopen. Ik zit te denken aan een compressor koelkast en kookgelegenheid.
Jullie ervaren camperaars kunnen me vast voorzien van adviezen. Ik wil graag een grote koelkast (>80 liter). Heeft iemand advies wat merk en type betreft? Hoor het graag.
Wat het koken betreft, ben ik er nog niet uit. Het liefst zou ik geen gas in de camper willen hebben. Op spiritus of diesel koken lijkt me ook niet ideaal. Dan blijft koken op elektriciteit volgens mij over. Heeft iemand ervaring met koken op inductie? Wij zullen vermoedelijk meestal aan de walstroom staan. Ook zal de skottelbraai regelmatig gebruikt gaan worden.
Wie kan me van advies voorzien? Koken op gas of inductie?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Multivan Generation »

Voor mijn nieuwe project ga ik ook geen gas gebruiken,
maar een Origo 3000 welke ik gebruik met bio-ethanol.
Het heeft ook een voordeel, dat je geen gasleiding hoeft te leggen, geen drukregelaar of slangen periodiek moet vervangen, en het is een schone en goed verkrijgbare brandstof.
Belangrijker nog, vind ik, de autonomie, je hebt geen stroom nodig en ook geen (soms moeilijk verkrijgbaar) gas

Een grote koelkast slokt ook veel binnenruimte op,
iets wat je in een camper indeling al heel krap hebt.
Er zijn ook modellen, die hoger gemonteerd worden(van de vloer af).

Kijk voor een compressorkoelkast eens bij winkels die apparatuur voor de scheepvaart verkopen,
is daar vaak wat goedkoper als bij camper zaken.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4777
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Hanz »

Let op. Voor het kwarttarief moet de energiebron voor het koken in de camper zitten. Dus inductie via een omvormer en dat is een flinke aanslag op je accu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 24 nov 2021, 13:26 Voor mijn nieuwe project ga ik ook geen gas gebruiken,
maar een Origo 3000 welke ik gebruik met bio-ethanol.
Het heeft ook een voordeel, dat je geen gasleiding hoeft te leggen, geen drukregelaar of slangen periodiek moet vervangen, en het is een schone en goed verkrijgbare brandstof.
Belangrijker nog, vind ik, de autonomie, je hebt geen stroom nodig en ook geen (soms moeilijk verkrijgbaar) gas

Groeten Peter
Gebruik ook een origo op de boot, is erg prettig, kookt goed, en ook goed afsluitbaar dus geen last van geur, en idd spiritus vind je overal.
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door krekwakwol »

Wij gebruiken als koelkast de Dometic CD30 koellade, werkt met compressor, dus zuinig, toch wel stil en een goed koelvermogen, ook bij +30 graden buiten.
Werkt alleen op 12V, maar als je toch geen gas in de bus wilt hebben, is dst geen probleem.
De huishoudaccu is voldoende voor deze koellade om een paar dagen vrij te staan zonder wastroom.
Adres is een voorbeeld, ze zijn ook groter en kleiner leverbaar.

https://bootplus.nl/koelladen/27248-dom ... NAQAvD_BwE
Screenshot_20211124-182454_Chrome.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Börker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:32

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Börker »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga serieus nadenken over een Origo 3000 kooktoestel. Zijn er meer forumgebruikers die ervaring hebben met Origo 3000 en dit willen delen? Graag!!

Wat betreft de koelkast, ben ik er nog niet uit. Ik denk dat ik, met de indeling die ik voor ogen heb, ruimte heb voor een grote koelkast. Het is mijn bedoeling om een demontabel bed over het aanrechtblad, koelkast en de kastjes te maken, zoals onder andere Michel Moen ook heeft gedaan.
Börker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:32

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Börker »

Iemand ervaring met een Isotherm Cruise 100 compressor inbouw koelkast?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Multivan Generation »

Wat is je gedachte bij een koelkast?
Waarom wil je hem zo groot hebben?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Börker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:32

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Börker »

Ik wil graag de groenten, vlees en drank koel houden. We kampeerden de afgelopen 20 jaren in een caravan. Deze caravan heeft ook een grote koelkast en dat bevalt ons super.
Daar komt bij dat de Isotherm 100 geen diepe koelkast is. Hierdoor houd ik voldoende “loopruimte” in de T5 (denk ik). Ik maak aan beide zijkanten van de bus kasten, aanrecht, koelkast en dergelijke. Of er in de kast nu kleding zit of een koelkast, maakt voor de ruimte niet uit.
Omdat ik op mijn T5 een polyester hoog dak laat plaatsen, krijg ik bovenin wel ruimte voor kleding.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Jan anno NU »

Het is mijn bedoeling om een demontabel bed over het aanrechtblad, koelkast en de kastjes te maken, zoals onder andere Michel Moen ook heeft gedaan.
Volgens mij moet je een bed altijd bij je hebben , bij eventuele controle onderweg., douane , belastingdienst ...
Als je gebruik maakt van het kwart tarief.
Dus neemt dat met die oplossing veel ruimte in beslag.
Iets om over na te denken .
T4 2,5 TDI 2002
Börker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:32

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Börker »

Bedankt voor het meedenken. Ik wil de lattenbodems in drie gedeelten maken. Dan valt de ruimte die het inneemt denk ik wel mee.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Jan anno NU »

Is dat hoogdak wat je laat plaatsen niet geschikt om in te slapen ?
Dakraam er in voor de zwoele nachten.

Dan kan je alle gewichtige zaken beneden laten , zal wel schelen in de wegligging.
T4 2,5 TDI 2002
Börker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:32

Re: Advies gevraagd over koelkast en kookgelegenheid

Bericht door Börker »

Boven slapen is mogelijk. Maar ik heb (vooralsnog) geen trek om elke avond te moeten “ klimmen” om in bed te komen. ‘S nachts nog eens met een slaperige kop uit bed. Nee, dat zie ik niet zo zitten. Maar straks voor de keuring, heb ik wel een bedje “ boven”.😉
Plaats reactie