Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

[OPGELOST] 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

vragen over de T5
Gebruikersavatar
robin91
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2021, 09:01

[OPGELOST] 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door robin91 »

Hallo Allemaal,

[EDIT: lang verhaal kort, het bleek achteraf de kwaliteit van de diesel te zijn, in plaats van teruglopende brandstof, na de eerstvolgende keer tanken en een flesje injector cleaner was het probleem voorbij ]

Ik zal me eerst kort even voorstellen: Mijn naam is Robin en ik ben sinds april 2018 in het bezit van een fijne T5 uit 2004 dubbel cabine met de AXE motor erin.
De bus had één eigenaar gehad en ongeveer 350k gereden. Nu staat de teller op 450k en buiten wat mankementen waar ik zelf en met meelezen op dit forum goed uitkwam :sjaal , geen hele lastige problemen gehad.

De belangrijkste dingen ik eraan gedaan heb, zijn:
-Nieuwe start motor bij 350, deed niks meer
-Turbo bij 400 , eerst fluiten , toen roken en geen vermogen, eerste turbo uit 2004..
-Krukassensor heel recent (wat een k* klus), de bus stotterde af en toe

Geen héél lastige problemen dus, tot nu dan.. :(
Het is een wat lang verhaal, sorry daarvoor, maar voor de volledigheid is dat wel handig verwacht ik.

Vorige week had ik de bus volledig afgetankt, ik rij meestal de tank bijna helemaal leeg..
Thuisgekomen moest ik even snel wat pakken en toen ik de bus vervolgens weer wilde starten duurde dit ineens bijna 20 seconden.
Tot hiervoor liep de bus eigenlijk altijd bij de eerste omwentelingen.

Als ik de tankdop losdraai hoor ik een paar seconde na het uitzetten een mega vaccuum/stroming als de motor warm is.
De eerste keer starten na dat de motor warm uitgezet is, is nu problematisch.

Als de motor koud is, en je start hem nadat hij warm is geweest, dan start hij ook moeilijk.
Als hij dan eenmaal loopt, en ik zet de auto weer uit, dan is het daarna tikkie lopen. Ook als je de auto vervolgens een nacht laat staan, is de eerste start weer tikkie lopen.
Warm start de motor wel nog slechter dan koud, waarschijnlijk omdat het probleem zich dan uitvergroot, dus teruglopende brandstof + teruggelopen brandstof. Terwijl je bij een koude motor alleen teruggelopen brandstof hebt.

Nu is mijn vraag, wat zou dit kunnen zijn? Ik heb al veel mensen op weetjewel gehoord over verstuivers, hun o-ringen en de zittingen in de cilinderkop, zeker bij de AXE/AXD blokken, en ik sluit ze niet uit. Maar wat er bij mij niet ingaat is dat dit van het een op het andere moment zo erg zou zijn. Ook zou je toch niet verwachten dat ze dan koud niet lekken, en warm gigantisch?

Zelf heb ik al de volgende dingen geprobeerd:
- Tandem pomp voorzien van nieuwe pakkingen, dit lost niets op, sterker nog, hierna leek de bus ook te gaan stotteren, wat hij hiervoor niet deed.
- Nieuw brandstof filter, deze was zwart van binnen, ik denk doordat de keerring in de tandempomp veel te ruim was geworden. De wissel deed ik bij warme motor, wat me op viel is dat het filter na een rit van ongeveer een half uur, best heel warm was geworden. Is dit normaal?
- Aanvoer van brandstof uit de tank (VF) aansluiting op filter bekeken bij sleutel omdraaien, hier kwam direct diesel uit, geen lucht.

Waar ik erg tegenaan loop is dat ik het diesel traject niet volledig begrijp. Voor zover ik weet zit er een thermostaat in het filter die bepaald of brandstof door de koeler heen moet terug naar de tank. Zijn er mensen die wel eens problemen hebben gehad met deze koeler? En stel de pompverstuivers (of hun o-ringen/zittingen) lekken, welk gedeelte komt dan droog te staan? Toch niet de hele brandstof rail?

Vorige week hebben we de bus uitgelezen met vcds, die gaf ook geen hint in de juiste richting.

Een hele berg aan vragen, maar er moet toch een logische verklaring voor zijn. :bonk

Hopelijk heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt of heeft er iemand een goede theorie.
Alvast bedankt een ieder die wil meedenken.

Robin :T54LIFE
Laatst gewijzigd door robin91 op 25 dec 2021, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
2004 Transporter Lang DC dubbele schuifdeur AXE motor, liefst met een boot erachter :driveT5
Gebruikersavatar
robin91
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2021, 09:01

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door robin91 »

Ik wil een aantal dingen gaan proberen om verder te komen met dit probleem.

Ik heb inmiddels doorzichtige slangen gemonteerd voor de slang tussen het brandstoffilter en de tandem pomp (aanvoer) en tussen de brandstof temperatuur sensor en het filter (retour).

De aanvoer blijft keurig gevuld onder alle omstandigheden, ik zie ook weinig lucht als de motor uit is.

De retour heeft echter iets geks, als deze koud is is deze netjes gevuld, dus geen lucht, als hij warm is zie ik allemaal kleine luchtbelletjes stromen.
Dit zou nog wel eens het probleem kunnen zijn.

Ook zie ik dat wanneer ik de motor uitzet, de brandstof nog wel 10 seconde doorstroomt in de retour.

Mijn theorie is dat de er een lek zit tussen de aanvoer en de retour (wellicht bij de verstuivers) die er voor zorgt dat de rail zijn druk verliest.

Hoe er dan echter lucht in het systeem snap ik nog niet.

Als volgende stap wil ik de retour leiding dichtknijpen met een slangklem (zon kunststof tang, niet de stalen naamgenoot).
Laatst gewijzigd door robin91 op 28 nov 2021, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
2004 Transporter Lang DC dubbele schuifdeur AXE motor, liefst met een boot erachter :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door Multivan Generation »

Nu is mijn vraag, wat zou dit kunnen zijn? Ik heb al veel mensen op weetjewel gehoord over verstuivers, hun o-ringen en de zittingen in de cilinderkop, zeker bij de AXE/AXD blokken, en ik sluit ze niet uit. Maar wat er bij mij niet ingaat is dat dit van het een op het andere moment zo erg zou zijn. Ook zou je toch niet verwachten dat ze dan koud niet lekken, en warm gigantisch?
Je hebt met verstuiverbody's te maken en met een cilinderkop.
Beiden zijn van een ander materiaal gemaakt, dus hebben andere uitzettingscoëfficiënten.
Als beiden koud zijn, dan kan de ring wellicht goed afsluiten, maar als het warm is, dan kan de cilinderkop misschien wel meer uitzetten als de verstuiverbody, zodat de oude poreuze, mogelijk beschadigde O-ring, niet meer voldoende kan afdichten.
Dat verklaart ook, waarom er na afzetten van de motor, nog steeds wat terugstroomt en je luchtbelletjes voorbij ziet komen,
terwijl je die niet in de aanvoer ziet.

Gezien de kilometerstand, zou ik ervan uit gaan, dat je cilinderkop zijn beste tijd gehad heeft en vervangen kan gaan worden,
de verstuivers zou ik laten reviseren en af laten persen en af laten stellen, en nieuwe O-ringen voor de verstuivers plaatsen/gebruiken, inclusief nieuwe cilinderkoppakking.

Met vriendelijke groeten

Peter Koopman
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
TransporterT5Camper
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:50

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door TransporterT5Camper »

Hallo,

precies wat Peter koopman zegt,
ik heb dit probleem ook gehad, heb zelf een 2.5 TDI ADX. bij mij waren de verstuivers ook uitgeslagen in de kop,
waardoor ik een kop revisie moest doen. De brandstof loopt niet terug , maar lekt via jou uitgeslagen verstuivers de carter in.
De druk in jou brandstofleiding valt weg waardoor de brandstof (diesel) in jou carter terecht komt en de diesel zich vermengt met de olie.
Kijk of jou olie niveau oploopt, zo ja dan heb je een probleem. en zal je een koprevisie moeten doen.
bij een goed gereviseerde kop zetten ze stalen bussen in de kop waardoor de verstuivers niet meer uit kunnen slaan.
De kop is nl. van aluminium en de verstuiver van staal.
Het is niet goedkoop maar als je het goed wilt doen vervang dan alles wat los komt bij het reviseren (distributie ketting, waterpomp, kabelboom verstuivers en evt, andere onderdelen)
Ik hoop dat ik jou niet bang hebt gemaakt omdat je al zoveel aan de bus gedaan hebt.
Mocht hij getuned zijn, zet er dan een turbo op van een 174pk past ook en kan meer hebben dan de originele 131pk. heb ik ook gedaan.

Mvgt. JP
Gebruikersavatar
robin91
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2021, 09:01

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door robin91 »

Goedenavond,

Leuk dat er gereageerd wordt, bedankt hiervoor.
En inderdaad, wat jullie zeggen klopt, het zijn inderdaad o-ringen die kapot zijn gegaan door het uitslaan van de verstuivergaten.

Gister de bus in service stand gezet, overigens heb ik dit gewoon met 2 stukken schroefdraad gedaan:
IMG_8994.jpg
En de verstuivers met een gemodificeerde spijkertrekker eruit getrokken:
IMG_8983.jpg
Duidelijk schade op de verstuiver te zien, links zit de verf er nog op, rechts blank staal:
IMG_8981.jpg
Ook zijn de o-ringen zichtbaar beschadigd.
Laatst gewijzigd door robin91 op 28 nov 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2004 Transporter Lang DC dubbele schuifdeur AXE motor, liefst met een boot erachter :driveT5
Gebruikersavatar
robin91
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2021, 09:01

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door robin91 »

En dan de foto die ik al zoveel voorbij heb zien komen, hier op het forum:( :gif
IMG_8975.jpg
De welbekende uitgeslagen gaten.

De nokken-as en klep stoters zien er nog goed uit (ik weet hier eerlijk gezegd niet heel van, maar heb ook nokkenassen gezien waar de krassen in de nokken zaten) , ik vermoed dat deze al eens vervangen zijn, of gewoon nog geen heftige slijtage vertonen.

Alles is er op moment uit:
IMG_8982.jpg
Ik ga de verstuivers ultrasoon reinigen en heb de verstuiver gaten licht opgeschuurd zodat er geen scherpe randjes zijn waar de nieuwe o-ringen kapot kunnen gaan tijdens het monteren.

Om te zorgen dat het probleem zich (hopelijk) niet meer voor gaat doen heb ik de PDE Brug besteld bij 07eins uit Duitsland.
Hier een mooi filmpje van de brug, en ook nog een andere techniek voor het beter vastzetten van de verstuivers (iets goedkoper maar wellicht minder goed?) :


Nu hopen dat hij snel binnen komt!

Ik heb het olie pijl aldoor vrij goed in de gaten gehouden en deze steeg niet, volgens mij hangt het af van welke ringen het eerste doorslaan, wat de symptomen zijn, in mijn geval was het dus slecht starten en verdwijnt de diesel van de aanvoer dus in de retour. Ik heb de 174PK AXE dus die turbo zit er al (1,5 jaar oud) op. Ik ben niet bang voor het werk hoor, heb inmiddels de meeste hoeken van die bus wel gezien :bifun En trouwens, de distributieketting vervangen is wel een heel lastige klus, die zit er namelijk niet in :gekte
Alles is met tandwielen gedaan, zie ook dit docje:
The 2.5 l R5 TDI engine.pdf
(1.27 MiB) 115 keer gedownload
Het plaatsen van bussen in de cilinderkop hoor ik erg gemengde signalen over, het voorkomt het inslaan, maar kan andere lekkages ( ook door andere uitzettingscoëfficiënten ) en zelfs het scheuren van de kop tot gevolg hebben. Volgens mij heb ik ik ook iemand op weetjewel gezien dit dit had.

Mocht het probleem zich wel weer voor gaan doen, of iets anders, blijft een andere kop een mogelijkheid, maar op dit moment zie ik daar (buiten de km stand) geen noodzaak toe. En als het eventueel toch nodig is, heb ik alvast de PDE brug al:) Tevens hebben we met VCDS gekeken naar de correctiewaardes van de verstuivers, deze weken nauwelijks af, ik hoop daarmee ook dat de verstuivers nog goed zijn.
2004 Transporter Lang DC dubbele schuifdeur AXE motor, liefst met een boot erachter :driveT5
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door krekwakwol »

Bij mij is er ook een verstuiverbrug geplaatst op de 2.5 tdi motor, de verstuiverkamers waren nog zo goed dat de brug nog geplaatst kon worden.
Had toen 325000 km gelopen, dus ik hoop weer jaren vooruit te kunnen met de motor.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
freek
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door freek »

Tav het verbussen van de kop: ik heb dit door MRV in Valkenswaard laten doen in 2015. Dat gaat, nu na ruim 150.000km nog steeds goed. Maar MRV is er wel mee gestopt omdat de resultaten niet 100% gegarandeerd kunnen worden zonder dat ze precies begrijpen wanneer het fout gaat.
Maar in 2015 was de Brücke er nog niet, dus dat is een mooie oplossing.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1488
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door bvddobb »

Respect!! Dit gaat toch wel een stuk verder dan wij zelf zouden aandurven!!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door krekwakwol »

Inderdaad, ik deed alles altijd zelf, maar dit gaat mij ook even boven de pet.
Knap dat je het zelf durft en doet.

Ik heb de PDE brug i.c.m. nieuwe afdichtingen en nieuwe nokkenas en stoters laten monteren bij JB autoservice (hier op het forum welbekend).
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
robin91
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2021, 09:01

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door robin91 »

freek schreef: 29 nov 2021, 21:26 Tav het verbussen van de kop: ik heb dit door MRV in Valkenswaard laten doen in 2015. Dat gaat, nu na ruim 150.000km nog steeds goed. Maar MRV is er wel mee gestopt omdat de resultaten niet 100% gegarandeerd kunnen worden zonder dat ze precies begrijpen wanneer het fout gaat.
Maar in 2015 was de Brücke er nog niet, dus dat is een mooie oplossing.
Wellicht zeggen we hetzelfde over een paar jaar over de pde brug, dat is het leuke van nieuwe technieken, niemand weet nog of ze echt goed werken.
Maar het concept is wel erg goed, dus daar ga ik maar even vanuit.
krekwakwol schreef: 29 nov 2021, 00:30 Bij mij is er ook een verstuiverbrug geplaatst op de 2.5 tdi motor, de verstuiverkamers waren nog zo goed dat de brug nog geplaatst kon worden.
Had toen 325000 km gelopen, dus ik hoop weer jaren vooruit te kunnen met de motor.
Goed om te horen, ik zag je topic erover, je hebt het meteen grondig aangepakt, dan kun je weer een mooi tijdje sturen! :lach
bvddobb schreef: 29 nov 2021, 22:57 Respect!! Dit gaat toch wel een stuk verder dan wij zelf zouden aandurven!!
Ik vond het ook wel een spannend project, maar gelukkig is er een hoop naslag werk :wjw en al doende leert men.

Nu blijft het wachten op de onderdelen!
2004 Transporter Lang DC dubbele schuifdeur AXE motor, liefst met een boot erachter :driveT5
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door MarcoBT4 »

Verstuiver brug werkt gewoon perfect en de kwaal zal niet meer terug komen, de motor loopt ook nog is mooier met de brug :toppie
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Gebruikersavatar
robin91
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2021, 09:01

Re: 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door robin91 »

Ik wilde eigenlijk al eerder een update plaatsen, maar ben er niet echt aan toegekomen.
Inmiddels is het al 3 weken geleden dat dit gedaan is.

De verstuivers voor het reinigen:
WhatsApp Image 2021-12-25 at 11.58.44.jpeg
En daarna:
schoo.jpeg
De PDE brug geplaatst, dit ging eigenlijk prima zonder veel problemen.
Echt een hoogwaardig product:
WhatsApp Image 2021-12-24 at 17.43.25.jpeg
Na het plaatsen van de brug leek het probleem na een korte proefrit even weg.
Echter, na goed warm rijden kwam het meteen weer terug, erg balen en ik was bang dat de o-ringen meteen weer gesneuveld waren.

Toen nadenken over een andere oplossing, nieuwe kop/andere bus, niet zo leuk. :muur

Maar nu komt het. Inmiddels (ik bleef rijden met de slecht startende auto) moest ik weer tanken. De bus had ook een hoger gebruik dan normaal (normaal is ongeveer 1:12 en nu kwam ik amper aan de 1:9). Ik heb een flesje injector cleaner toegevoegd en excellium diesel getankt ipv gewone.

Na het tanken was het probleem weg en nooit meer last gehad :ie :ie

Conclusie: Het lag aan de diesel :bonk

Nu zagen de verstuiver gaten er niet al te best meer uit, dus weggegooid geld is het zeker niet, maar ik ben er zelf nogal van geschrokken.
Er schijnen wel meer mensen problemen te hebben met de diesel van het tankstation en het lokale autobedrijf linkt sommige problemen van auto's ook aan hun. Overigens tankt mijn halve familie daar en zegt nooit problemen te hebben. Ik heb daar (tot deze tank dan) zelf ook nog nooit problemen gehad.

Ter info: het gaat om de Pin & ga in Nieuwe Niedorp, mocht iemand hier iets aan hebben.
Mijn vader had er aan de kassa naar gevraagd en er scheen wat mis te zijn gegaan met de tankwagen (vaag verhaal?).

In ieder geval, ik rij weer, maar ik had dus net zo goed 2k+ kosten kunnen maken en er dan misschien wel achter gekomen dat het nog steeds niet weg was. Maar dat is gelukkig niet gebeurd :sjaal

Iedereen fijne feestdagen en een mooi nieuwjaar, en een hoop veilige kilometers gewenst.

Robin
2004 Transporter Lang DC dubbele schuifdeur AXE motor, liefst met een boot erachter :driveT5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1488
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: [OPGELOST] 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door bvddobb »

Wat een verhaal, zeg! Zou dat het nou echt geweest zijn?

Na soortgelijke verhalen op het Duitse forum tanken wij al wel twee jaar alleen nog maar premium diesel. Is wel fors duurder, maar wij hebben ook het idee dat de bus er toch echt beter en langer op loopt.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: [OPGELOST] 2004 T5 AXE Brandstof loopt plotseling bij warme motor terug/start slecht

Bericht door Remco_T5 »

Mooi filmpje trouwens. Geeft veel duidelijkheid van het probleem. Blij dat het opgelost is :jumpklap
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie