Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
TedTransporter2021
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2021, 18:05

Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door TedTransporter2021 »

Ha Transporter Liefhebbers!

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een T4 2.4D Westfalia uit '94! Eerste ritten mee gemaakt en wat een geweldige apparaten zijn het toch. Nu is mijn oog gevallen op wat flinke roestplekken op het dak bij de "gootrubbers" tussen het raam het en het hefdak.

Ziet er toch wat heftig uit en ben bang dat dit op termijn gaat lekken (zie foto's). Nu ben ik zelf wel handig, maar kan ik niet lassen.
IMG_20211205_121332.jpg
IMG_20211205_121415.jpg
Een paar vraagjes:
Is dit zelf op te lossen denken jullie? Kwestie van blokken eruit, kaal maken, roeststopper erop, plamuren, kitten, primer lakken etc? Of denken jullie dat dit laswerk wordt? Zo ja, jullie dan enig idee hoe die rubberen blokken heten? Kan de online nergens vinden.

Als jullie denken dat het niet zelf op te lossen is, wie kent er een goed herstelbedrijf/handige Harrie in omgeving Rotterdam die dit kan/leuk vind?

Ook heeft die de bekende vooruitroestplekken, maar daar heb ik inmiddels al genoeg over gelezen ;)


Hoor graag! Thanks a million!
Laatst gewijzigd door TedTransporter2021 op 07 dec 2021, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
TedTransporter2021
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2021, 18:05

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door TedTransporter2021 »

Nu met foto's
Bijlagen
IMG_20211205_121415.jpg
IMG_20211205_121332.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door Hanz »

Die rubber blokken heten in het Duits Füllstück en in het Engels Filler piece of Insert.
De onderdeelnummers zijn:
Linksachter 701070707
Rechtsachter 701070708
Linksvoor 701070709
Rechtsvoor 701070710
Maar ze zijn nieuw niet meer leverbaar en tweedehands heel moeilijk te vinden. Misschien dat je op ebay-kleinanzeigen iets vindt als je een beetje geduld hebt.
De achterste vulstukken zitten met één bout vast. Als je de kit in het midden van het blok weghaalt zie je de moer zitten.
De voorste blokken zitten met twee bouten vast en moeten van binnenuit los geschroefd worden.
Het lijkt mij verstandig om de blokken los te schroeven en voorzichtig los te snijden langs de randen en proberen ze er heel uit te halen, dan kun je ze weer gebruiken.
Ik zou dan ook meteen de voorruit eruit laten halen en dan het dak en de rand rond de voorruit door een plaatwerker weer in orde laten maken. Dan de ruit er in laten zetten en de blokken weer monteren en afkitten met Sikaflex.
Zoals het er nu uitziet op de foto's verbaast het mij eigenlijk dat het niet al lang lekt. Als je er niets aan doet krijg je gegarandeerd lekkage via de blokken en/of langs je voorruit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
TedTransporter2021
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2021, 18:05

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door TedTransporter2021 »

Dank Hans voor je snelle antwoord!

Zit denk ik niets anders op dan daarmee aan de slag te gaan en alles rustig aan demonteren. Hopelijk valt het allemaal mee, maar ben inderdaad bang dat dit best een klusje wordt. Mooi winterprojectje.

Als iemand nog adresjes heeft om dit te laten doen in omgeving Rotterdam ben ik erg benieuwd!

Groet,
Peet
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door Hanz »

De blokken zelf zijn van redelijk harde kunststof en als je het met beleid doet is de (zachtere) kit goed te verwijderen zonder de blokken te beschadigen. Dus de kans dat je de blokken kunt hergebruiken is vrij groot. In ieder geval groter dan de kans dat je een paar andere vindt.
De blokken zijn aan de onderkant hol en daar zitten nog een paar houten opvulblokjes. Maar die zullen ook wel gedeeltelijk weggerot zijn. Deze zijn eenvoudig na te maken. De originele zijn gewoon van een stukje multiplex gemaakt (ja, sommige dingen in zo'n oerdegelijke Westfalia zijn best wel knullig gemaakt).
Succes en laten we hopen dat het meevalt.

In deze pdf nog een aantal foto's waar je kunt zien hoe een en ander gedaan kan worden. Het gaat hier om een blok aan de achterkant maar de werkwijze voor de voorkant is hetzelfde. Op de eerste foto zie je het gat in het dak waar de schroef in draait. Op de laatste foto zie je nog een rondje in de kit waar de schroefkop onder zit.
Opvulblok.pdf
(48.14 KiB) 154 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door Snautzer »

Geen id hoor maar zou het een mogelijkheid zijn deze blokken 3 d te printen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

Erdem heeft het toen dicht laten lassen geloof ik.
Dan ben je meteen van het geklooi met die blokken en kit af..
En spuiten moet je daar toch..
Ben wel bang dat je meer tegen gaat komen, ook aan de achterzijde, dus wees kritisch.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
TedTransporter2021
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2021, 18:05

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door TedTransporter2021 »

Dank voor de tips heren!

De bus staat nu droog in een loods & ik ga aankomende paar weken het eens rustig uit elkaar halen (blokken eruit, opschuren, behandelen met fertan) en even kijken wat ik tegenkom. Als het eronder niet te erg is, dan gaan we alles weer netjes maken.

Als het inderdaad helemaal doorgeroest is, dan ga ik zeker de optie overwegen om het helemaal dicht te lassen.
Voelt als een langere termijn oplossing. Moet alleen wel de ruit het hefdak los ben ik bang.

Heeft Erdem het laten doen, of kan hij het zelf juist?
Dank! Alle tips blijven natuurlijk welkom!

Groet,
Peet
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door freakyge »

hey peet... wilde hier dezelfde vraag gaan stellen... als je de zwarte strips voorzichtig op tilt zal je wss zien dat er toch flinke gaten onder zitten, hoop 't niet voor jou, maar is bij mij helaas wél t geval :( Kwam hier vd zomer achter (ps ook sinds dit jaar trotse bezitter v.e. caribean green CalieFalie van 1995 echter iets jonger tdi blok+neus+dash 1998) had t tot nu tijdelijk gedicht met zelfklevend dakleer.
Heb de bus eindelijk binnen en ga dit probleem ook aanpakken. had in t najaar al de 2 gootstukken(voorkant) uit geslepen v.e. donor bus vd sloop, bedoeling was om die over te zetten. maar wat ik hier lees is dat je de kunstof blokken achterwege kunt laten mits je die ruimte weer dicht last, wat zeker n optie is die ik met mn maatje ga bespreken. heeft iemand daar n voorbeeld/foto van ¿:) bij voorbaat dank :) probleem bij de blokken is de kit erom heen die verduurd waardoor er water tussen blijft staan wat voor de roest gaten zorgt las ik al ergens...
Ben gisteren begonnen met de binnen bekleding/hemel eruit te halen, denk dat t verstandig is om ook meteen de voorstoelen er "even" uit te halen? ivm lasspetters, ja we gebruiken ook las dekens maar voorkomen is beter dan "nieuwe" kopen toch?
Heb nog wel n serieuze vraag: weet iemand hoe je t makkelijkst/veiligst de voorruit verwijderd? deze is begin vorig jaar er nieuw ingezet, helaas wist diegene niet van deze roest plekken af, anders had t mooi in één keer gekunnen :'(
wil de ruit graag heel houden, denk zelf zowiezo rondom goed los snijden? stanleymes? maar Alle hints zijn welkom!!!
Bijlagen
uitgeslepen stukken donor bus
uitgeslepen stukken donor bus
roest gaten onder de zwarte strip
roest gaten onder de zwarte strip
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door Busfever »

Deze lasser zijn hier wel eens aangeraden door andere:

Omgeving utrecht: http://autolasser.nl/
Omgeving Drenthe: https://www.autopruisscher.nl/
Omgeving Den Haag: https://www.prettycars.nl/piet-de-lasser

Het meeste werk zit in het voorwerk zoals demonteren en ontroesten



Succes
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door Jan anno NU »

Heb nog wel n serieuze vraag: weet iemand hoe je t makkelijkst/veiligst de voorruit verwijderd?
.

Een autoruit verwijderen gebeurt toch met een snijdraad.
https://www.bol.com/nl/nl/p/auto-voorru ... gI5t_D_BwE

Kan mij niet voorstellen dat je raamsponning roestvrij is geweest , als ik dat krokante dak zie.
Daar hadden toch al de nodige alarmbellen af moeten gaan.

Succes met de klus.

( persoonlijk liet ik zo,n ruit fijn door Carglass of zo verwijderen , en later weer monteren , kan je gelijk je raamsponning kontroleren en eventueel conserveren )
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door freakyge »

indd contact gehad met carglass, echter ook als hun de ruit eruit halen en stuk zou gaan is t niet verhaalbaar bij de verzekering zeggen hun..
voor nu maar even kijken tot hoever de roest gaat, tegen de sponning of er in.. ¿:| de kunstof blokken komen er niet terug in, maar las er op de boven kant ook n plaat op..
Bijlagen
r.voor
r.voor
l.voor
l.voor
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door chv »

De bovenste van de 3 die Busfever noemt, De Auto lasser, Emile Maarschalkerweerd, kan ik van harte aanbevelen. Werkt zeer secuur en bij hem weet je precies van tevoren waar je aan toe bent.
Heb hem twee keer aan mijn Syncro laten doen en allebei de keren was ben zeer tevreden over zijn werk en over zijn werkwijze.
Hij zit in Soest.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door freakyge »

thx .. in middels 2 weekjes verder en maatje van me had afgelopen woensdag middagje tijd voor t las werk.
daarna zelf met de afbraamschijf en alu-plamuur (3 laagjes) aan de slag gegaan. z'n lasdeken ff mogen lenen, voor t afbramen, gelukkig maar want niet warmer dan 10grdn in mn garage, dus kacheltje erin en met lasdeken warme luchtsluis om de stoelen heen gecreëerd.. dakje 20 grdn :D
vanaaf zowat alle primer er weer af geschuurd (vanmiddag te dik op gespoten= niet goed droog) en weer zowat opnieuw begonnen daarmee.
morgen lichtjes/fijn opschuren en mischien!! de eerste laag karibeangrün erop ¿:)
Bijlagen
forum3.jpg
forum2.jpg
forum.jpg
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: Roest dak Volkswagen T4 Westfalia - Advies gevraagd

Bericht door freakyge »

dank baar voor t nette laswerk en stiekem ook wel n keertje beetje trots op mezelf
Bijlagen
forum4.jpg
Plaats reactie