Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien 2e.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Hanz »

Het kan natuurlijk nog steeds een probleem zijn met de Zuheizer maar die hoort niet zo te werken. Ook hoort deze niet aan te springen als de motor niet loopt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Angelo-anneveld »

Dan moeten het je koelers wel zijn dat verschil hoor je ook zeker wel ..
Heb zelf een california uit 2008 die het nu ook doet ik ga hier van de week ook mee bezig. Uitlezen gaf geen foutcode..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Pascal-141 »

ladymar schreef: 30 nov 2021, 21:55
Hanz schreef: 30 nov 2021, 20:11 Maar niet in juli toen het voor het eerst gebeurde. Alleen bij buitentemperatuur onder vijf graden.
Idd Het is nog niet onder de 5 graden geweest.. dus dat lijkt niet logisch
Als de temperatuur sensor daarvan defect is , kan dat zeker
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Hanz »

Pascal-141 schreef: 01 dec 2021, 08:05
ladymar schreef: 30 nov 2021, 21:55
Hanz schreef: 30 nov 2021, 20:11 Maar niet in juli toen het voor het eerst gebeurde. Alleen bij buitentemperatuur onder vijf graden.
Idd Het is nog niet onder de 5 graden geweest.. dus dat lijkt niet logisch
Als de temperatuur sensor daarvan defect is , kan dat zeker
Dat klopt, maar in eerdere reacties werd de indruk gewekt dat dit het normale gedrag van de Zuheizer is.
Multivan Generation schreef: 30 nov 2021, 12:53 Zuheizer die bij de lagere buitentemperatuur bij springt.
Angelo-anneveld schreef: 30 nov 2021, 18:34 Dat hoort zo om je motor sneller op bedrijfs temparatuur te brengen.
Daarom schreef ik ook:
Hanz schreef: 30 nov 2021, 22:24 Het kan natuurlijk nog steeds een probleem zijn met de Zuheizer maar die hoort niet zo te werken. Ook hoort deze niet aan te springen als de motor niet loopt.
Dat kan inderdaad de sensor zijn maar dan nog is het vreemd als de Zuheizer aanspringt als de motor niet loopt.
Dus eerst maar eens vaststellen dat het inderdaad de Zuheizer is. Als deze spontaan aanspringt dan moet hij toch ook warm worden of er moet warm uitlaatgas uit het uitlaatpijpje komen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Angelo-anneveld »

Je hoort wel echt duidelijk het verschil van een zuheizer of een fan die draait..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Hanz »

Angelo-anneveld schreef: 01 dec 2021, 12:21 Je hoort wel echt duidelijk het verschil van een zuheizer of een fan die draait..
Dat geloof ik zeker maar hier op het forum hebben we het geluid nog niet gehoord. En het kan natuurlijk ook zijn dat alleen de fan van de zuheizer draait maar dat de kachel zelf niet aanslaat. Ik begrijp dat de zuheizer bij een T5 ook bij het linker voorwiel zit dus het moet toch eenvoudig zijn om vast te stellen of het geluid daar vandaan komt of ergens anders. En als het inderdaad de zuheizer is die geluid maakt dan is blijkbaar in de aansturing daarvan iets mis en kan je gericht gaan zoeken. Kan zo'n zuheizer ook uitgelezen worden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 01 dec 2021, 13:35
Angelo-anneveld schreef: 01 dec 2021, 12:21 Je hoort wel echt duidelijk het verschil van een zuheizer of een fan die draait..
Dat geloof ik zeker maar hier op het forum hebben we het geluid nog niet gehoord. En het kan natuurlijk ook zijn dat alleen de fan van de zuheizer draait maar dat de kachel zelf niet aanslaat. Ik begrijp dat de zuheizer bij een T5 ook bij het linker voorwiel zit dus het moet toch eenvoudig zijn om vast te stellen of het geluid daar vandaan komt of ergens anders. En als het inderdaad de zuheizer is die geluid maakt dan is blijkbaar in de aansturing daarvan iets mis en kan je gericht gaan zoeken. Kan zo'n zuheizer ook uitgelezen worden?
Een zuheizer bij een T5 zit meer naar het midden van de auto, dit in tegenstelling tot hoe het bij een T4 zit.
Een T4 zuheizer kan uitgelezen worden via speciale software (edith) zie ook hier:
http://www.eldiape.com/zuheizer/Eberspa ... agnose.htm

Bij een T5 kan dat, erg prettig, gewoon via vagcom/VCDS of een andere OBD-uitlees mogelijkheid.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door Angelo-anneveld »

Hanz schreef: 01 dec 2021, 13:35
Angelo-anneveld schreef: 01 dec 2021, 12:21 Je hoort wel echt duidelijk het verschil van een zuheizer of een fan die draait..
Dat geloof ik zeker maar hier op het forum hebben we het geluid nog niet gehoord. En het kan natuurlijk ook zijn dat alleen de fan van de zuheizer draait maar dat de kachel zelf niet aanslaat. Ik begrijp dat de zuheizer bij een T5 ook bij het linker voorwiel zit dus het moet toch eenvoudig zijn om vast te stellen of het geluid daar vandaan komt of ergens anders. En als het inderdaad de zuheizer is die geluid maakt dan is blijkbaar in de aansturing daarvan iets mis en kan je gericht gaan zoeken. Kan zo'n zuheizer ook uitgelezen worden?
Linker voorwiel is wel iets teveel van het goede zit meer in het midden van de auto ongeveer. Onder de bestuurdersstoel ongeveer.

En die draait niet echt is meer een fohn lucht.
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door ladymar »

Olaf schreef: 29 nov 2021, 21:01 Welke fan hoor je draaien, die van de koelers of van de kachel? Heb zelf vorig jaar gehad dat de kachel ventilator bleef draaien, lag toen aan de kachel weerstand. Deze vervangen en probleem opgelost. Wel meteen de ventilator mee vervangen, deze is de oorzaak dat de weerstand kapot gaat.
Olaf wat bedoel je met de kachel weerstand vervangen?
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien 2e.

Bericht door Olaf »

Deze zit rechts onder het dashboard kastje, en stuurt de kachel fan aan.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien

Bericht door ladymar »

[[/img]
Angelo-anneveld schreef: 01 dec 2021, 21:06
Hanz schreef: 01 dec 2021, 13:35
Angelo-anneveld schreef: 01 dec 2021, 12:21 Je hoort wel echt duidelijk het verschil van een zuheizer of een fan die draait..
Dat geloof ik zeker maar hier op het forum hebben we het geluid nog niet gehoord. En het kan natuurlijk ook zijn dat alleen de fan van de zuheizer draait maar dat de kachel zelf niet aanslaat. Ik begrijp dat de zuheizer bij een T5 ook bij het linker voorwiel zit dus het moet toch eenvoudig zijn om vast te stellen of het geluid daar vandaan komt of ergens anders. En als het inderdaad de zuheizer is die geluid maakt dan is blijkbaar in de aansturing daarvan iets mis en kan je gericht gaan zoeken. Kan zo'n zuheizer ook uitgelezen worden?
Linker voorwiel is wel iets teveel van het goede zit meer in het midden van de auto ongeveer. Onder de bestuurdersstoel ongeveer.

En die draait niet echt is meer een fohn lucht.

Angelo ik heb een video met het geluid. De VW garage kwam er niet uit! Heb de garage gebeld waar wij de bus gekocht hebben. Helaas wij zijn verhuisd en wonen nu bij Antwerpen en de garage is in de kop van Noord-Holland. Ik kan de bus daar brengen half januari pas en kan dan een auto meekrijgen die ik dan huur. Hij zegt T5 heeft standkachel met vloeistof? Ik heb nooit geweten dat ik een standkachel had in de bus.
Maar ik hoop toch dat er toch wel een garage is of iemand die mij kan helpen?

Groetjes Marianne
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 multivan camper 2008 Fan blijft draaien 2e.

Bericht door Multivan Generation »

Marrianne, ik woon niet zo heel ver weg en wil je bus best wel even uitlezen.

Afspraak via PB?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie