Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 multivan 2008 probleem standkachel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door ladymar »

Er blijft een fan draaien linksonder de bestuurders kant. Al eerder gemeld en tips gekregen.
Weer naar de garage nu een VW
Zeggen dat het de standkachel is! Wij wisten niet eens dat er een standkachel in zat. Schijnt dat de bediening verplaatst omdat er een nieuw hefdak is opgezet.De garage waar wij de bus gekocht hebben 5 jaar geleden is in Opperdoes dat is in Noord-Holland en wij wonen nu bij Antwerpen in Brabant. T5 schijnt een voorverwarmer te hebben? Is dat de zuheizer dan? Gaat die op vloeistof?
Wordt er nú echt hopeloos van de derde garage en nog geen oplossing! Wie kan mij helpen op het probleem te verhelpen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door Hanz »

Zuheizer is een kachel die de koelvloeistof verwarmt. Hierdoor is de motor sneller op bedrijfstemperatuur. Een Zuheizer functioneert automatisch. Gaat vanzelf aan als de buitentemperatuur onder een bepaalde waarde zakt en schakelt weer uit als het koelwater warm genoeg is.
Een standkachel kan de auto verwarmen, ook als deze stil staat en als de motor niet draait. Vandaar 'stand'kachel. De standkachel verwarmt de lucht en blaast deze in de auto. De standkachel kan je zelf bedienen; aan/uit zetten, temperatuur instellen en vaak is er ook een mogelijkheid om een tijdstip te programmeren waarop de kachel moet starten. Dan kan je de auto in de winter voorverwarmen voordat je instapt
Beide kachels draaien op diesel uit de brandstoftank. Het is heel goed mogelijk dat jouw camper deze kachels allebei heeft. Ze zijn meestal onder de auto gemonteerd.
Als er een bediening verplaatst is dan gaat het dus zeer waarschijnlijk over de standkachel en niet over de zuheizer.
Ik zou eerst eens onder de auto kijken om te zien of je deze kachels kunt vinden. Zolang je niet zeker weet wat je hebt en waar het zit is het probleem van de draaiende fan lastig op te lossen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door Olaf »

Er zit maar 1 kachel onder, of een standkachel of een zuheizer. Zuheizer kan je niet bedienen, standkachel wel. Standkachel heeft de zelfde taak als de zuheizer, de motor bij koude buiten temperatuur de sneller op temperatuur te krijgen. Tevens kan je deze met de hand bedienen zodat bv smorgens de bus al lekker warm is.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Dat is wel een hele duidelijke reactie Olaf.
Zeker omdat er bij mij toch echt 2 kachels onder zitten, bij beide bussen. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door Olaf »

Af fabriek? Ik heb er maar 1 onder voor beide functies, al vaker zo gezien bij meerdere bussen.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door ladymar »

Bedankt voor het meedenken :jumpklap dus ws zuheizer. Hoe kunnen we het probleem verhelpen dat die zomaar willekeurig aanslaat?
Trekt die ook de accu leeg als ik de fan laat draaien?(soms wel 1 uur of langer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door Hanz »

ladymar schreef: 07 dec 2021, 23:01 Bedankt voor het meedenken :jumpklap dus ws zuheizer. Hoe kunnen we het probleem verhelpen dat die zomaar willekeurig aanslaat?
Trekt die ook de accu leeg als ik de fan laat draaien?(soms wel 1 uur of langer)
Nee, waarschijnlijk of zuheizer, of standkachel als je die hebt. Want dat weten we nog steeds niet zeker.
En ja, een zuheizer trekt uiteindelijk de accu leeg.
Multivan Generation schreef: 07 dec 2021, 22:02 Marrianne, ik woon niet zo heel ver weg en wil je bus best wel even uitlezen.

Afspraak via PB?

Groetjes Peter
Ik zou gewoon gebruik maken van het aanbod van Peter in je andere draadje.
Ten eerste kan hij je vertellen of je een zuheizer of een standkachel hebt, of allebei.
Ten tweede kan hij je bus uitlezen en dat geeft informatie over wat er echt aan de hand is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door guust »

Als de ventilator maar blijft draaien van de kachel, dan is waarschijnlijk de printplaat die op de kachel zit defect.
Er zijn mensen die dat kunnen repareren, maar ik heb ze helaas niet in de buurt gevonden. Ik heb een compleet gereviseerde kachel gekocht en uitgewisseld. Werkt weer perfekt.
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
Marianne is langs geweest en heeft 1 kachel onder de bus, en dat is een zuheizer.
Ik heb de bus uitgelezen en wat metingen gedaan en diepere diagnose in de measuring blocks van de zuheizer gedaan.
Het is een zuheizer omdat het onderdeelnummer van met name de printplaat hierop duidt.
Het verschil, origineel, tussen een zuheizer en een waterstandkachel wordt immers primair bepaald door een verschillende printplaat.

Er zit een discrepantie tussen de temperatuur sensor G17 van de zuheizer en die van de buitentemperatuur welke weergegeven wordt in de tellerunit.
Die van de zuheizer meet een 7 graden hogere buiten temperatuur.
Ze kwam dus aan met een buitentemperatuur van 9 graden en dus was er geen reden voor de zuheizer om aan/bij te moeten springen.

Hierop heb ik de verschillende functies welke in de zuheizer zitten apart aangestuurd.
Ventilator deed het, het pompje heb ik niet horen tikken en de kachel ging ook niet echt aan.
Dat is op zich mooi nieuws, echter ga je dan dieper troubleshooten, dan zie je een continue aansturing komen, een timertje wat iedere keer tot 20 telde en daarna weer terugviel naar nul. En dat klopt niet.
Die zuheizer wil een eigen leven gaan leiden en ik verdenk de printplaat er van dat deze richting eeuwige jachtvelden aan het gaan is.

Ik heb dus voorgesteld om naar een andere kachel uit te zien, en deze compleet te vervangen omdat dit de snelste en beste en wellicht goedkoopste oplossing is.
Marianne gebruikt de bus hoofdzakelijk voor haar honden, en dan ritjes van een kilometer of 5 naar het bos.
Ook dat is niet echt bevorderlijk voor de levensduur van een zuheizer..

Wat ik mezelf later bedacht, is dat voor nu het het handigste is om de stekker van de zuheizer daar waar die het interieur binnen komt, onder de bestuurdersstoel los te koppelen en dan is haar probleem het snelste over, voor nu..

Ik heb haar laten horen hoe een zuheizer (waterkachel) normaal gezien werkt, in de verschillende stappen.
Nadien heb ik haar het verschil laten zien en ervaren hoe een luchtstandkachel voor het interieur werkt.

Extra informatie voor anderen(Olaf):
viewtopic.php?p=405181#p405181

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door bvddobb »

Wow, Peter, daar is iemand weer uitgebreid en goed geholpen! :toppie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door Hanz »

Goed werk Peter, dat is de beste aanpak. Meten is weten. En gissen is missen, zoals die garage die zegt dat de bediening verplaatst is van een standkachel die er dus helemaal niet in zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door guust »

https://www.cum-cartec-shop.de/Waermeta ... T5-7E.html
Als je het zelfde type hebt kan je de printplaat overzetten.
T5.2 140 pk 4motion
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door guust »

T5.2 140 pk 4motion
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door ladymar »

Peter heeft op zijn laptop staan dus daar kom ik dan wel achter.
Groetjes. Marianne
Laatst gewijzigd door ladymar op 14 dec 2021, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door ladymar »

Even een aanvulling op het verhaal van Peter. Ik rijd niet alleen kleine stukjes. Mijn familie woont in Noord-Holland en daar rijd ik regelmatig naar toe en ik pak de auto ook voor andere doeleinden die verder dan 5 km zijn..

Peter heeft mij fantastisch geholpen! Ben er zeer dankbaar voor. :jumpklap

Marianne
Plaats reactie