Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Probleem standkachel

Bericht door Ronald-T4 »

Dag, ik ben net bezig geweest om de bijverwarmer om te bouwen naar standkachel.
Dankzij de vele info op deze site, was dat geen probleem.

Maar helaas doet de standkachel het niet zo als het hoort....
Hij springt keurig aan, brand super, maar na ongeveer een minuut stopt die met aansturen
van de brandstofpomp en gaat die weer uit.
Vorig jaar in de winter ook niet echt gemerkt dat de motor sneller warm werd. (originele aansturing)
Heb ook keurig de extra waterpomp aangestuurd, maar zelfs met draaiende motor brand die max. 1 minuut.

Denk dat die misschien uit elkaar moet en schoongemaakt moet worden, maar aangezien die geweldig mooi
brandt, lijkt me dat niet echt nodig.

Misschien dat iemand dit ook herkent,
Hoop dat ik iets simpels over het hoofd zie, voordat ik hem uit elkaar haal.

Al vast bedankt voor een e.v.t. reactie. :werkaanT4
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem standkachel

Bericht door koekie520 »

Heb je de brandstofleiding tussen pompje en kachel goed ontlucht? Een spuit van bij de apotheker is een goede hulp.
Verder is het ook een vereiste dat de tank voor meer dan een kwart gevuld is.
Plaatsing en ontluchten van het koelwaterpompje is ook belangrijk. Als er nog lucht in het pompje zit hoor je hem wel draaien maar er circuleert nix. Dan valt de kachel uit door overhitting.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Probleem standkachel

Bericht door Ronald-T4 »

Heb nog niet gekeken naar e.v.t. lucht in het brandstof of watercircuit.
Maar aangezien hij mooi brand, lijkt me het geen brandstof probleem.
Dan lijkt het me dat die ook onregelmatig moet branden i.v.m. te weinig brandstof.
Het duurt ook elke keer precies even lang voordat die uitschakeld.

Aan het koelsysteem is het afgelopen jaar niets gebeurt.
Heb het originele pompje onder de radiateur gebruikt.
Had al wel gelezen dat die misschien niet genoeg kan rondpompen, maar met draaiende
motor moet het altijd lukken.
De slangen worden ook langzaam warm, dus er is wel doorstroming.
Met koude motor slaat die ook al zo snel af, dat de standkachel na een paar minuten nog maar handwarm is.

Ga in elk geval de brandstofleidingen nog controleren, desnoods een doorzichtig stukje slang plaatsen.

Bedankt.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Probleem standkachel

Bericht door J vd Pal »

Weet je zeker dat het water er goed doorheen kan stromen? Het klinkt alsof de standkachel afslaat op de temperatuur, als hij wel mooi brandt maar de slangen niet warm worden dan denk ik dat er ergens iets zit wat voorkomt dat er voldoende stroming is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Probleem standkachel

Bericht door Ronald-T4 »

De slangen worden langzaam wel warm.
Kan inderdaad te weinig doorstroming zijn.
Lijkt me dat er in een stankachel niet echt een verstopping kan voorkomen, aangezien
er weinig weerstand is.
Een kachelradiateur is vaak het eerste onderdeel wat met vervuiling een probleem gaat geven.
Maar wel iets om te gaan bekijken.
Dat het met de extra waterpomp lastig wordt, had ik al gelezen, maar met de motor er bij
aan moet er voldoende doorstroming zijn.

Ga dit wel controleren als ik hem gedemonteerd heb.

Bedankt.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem standkachel

Bericht door koekie520 »

Wat betreft de brandstofslang heb je gelijk. Als de kachel goed brand en uitvalt door iets anders blijf je daar beter af.
Ronald-T4 schreef:Heb het originele pompje onder de radiateur gebruikt.
Daar zit je probleem. Het nalooppompje zorgt niet voor circulatie bij de kachel. Het zit er om teveel warmte af te voeren naar de radiator.
Afbeelding

Je moet een pompje bijplaatsen dat het water door je kachel duwt en bijgevolg ook door je verwarmingsradiator.
Daarom moet je, als je een manuele verwarming/clima hebt, erop letten dat je de verwarmingskraan helemaal open zet.
Als het doel is om je motor al wat op te warmen dan heb je hieraan normaal voldoende.
Je kan nog een terugslagklep plaatsen bij de nalooppomp.
Afbeelding

Wil je hem echt als interieurverwarmer, dan heb je die 3-wegklep nodig. Het motorblok en de grote radiator gaan met alle warmte lopen tenzij je het koelcircuit tijdelijk kleiner maakt.
Afbeelding


Omdat ik nog een luchtstandkachel heb, is mijn kachel omgebouwd naar methode 1.
Meestal duw ik hem manueel aan op het klokje als ik weet dat ik een korte rit ga maken, of als ik snel warmte wil.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Probleem standkachel

Bericht door Ronald-T4 »

Bedankt voor de info.
Had al gelezen dat het niet goed zou gaan werken met het waterpompje onder de radiateur.
Maar dan zou die wel door moeten draaien als de motor loopt.
Helaas maakt dat ook geen verschil en gaat die ook tijdens het rijden na een minuut weer uit.
Probeer eerst er voor te zorgen dat die door blijft draaien en zal dan later een extra waterpompje
gaan monteren.
De bedoeling is om het motorblok alvast te kunnen voorverwarmen.
Heb nog een klokje liggen, dus dat moet geen probleem zijn.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem standkachel

Bericht door koekie520 »

Je tank is nog goed vol? De knop van de verwarming staat op z'n warmst? Als het brandstofpompje stopt met tikken blaast de kachel dan nog z'n verbrandingskamer schoon? Als je een klokje hebt met rode knop kan je storingen uitlezen!
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Fe ... wieder_aus
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem standkachel

Bericht door Multivan Generation »

koekie520 schreef:
Ronald-T4 schreef:Heb het originele pompje onder de radiateur gebruikt.
Daar zit je probleem. Het nalooppompje zorgt niet voor circulatie bij de kachel. Het zit er om teveel warmte af te voeren naar de radiator.

Je moet een pompje bijplaatsen dat het water door je kachel duwt en bijgevolg ook door je verwarmingsradiator.
Ik gebruik anders ook het naloop pompje voor de motorstandkachel in symbiose met climatronic.
Waarom 2 pompjes gebruiken als het met eentje ook kan?

Dat nalooppompje zit op de laagst mogelijke plaats in het koelsysteem, en is dus gevoelig voor vuil in je koelsysteem.
Bij mij was bij het testen, tijdens ombouw van zuheizer (D4W) naar standkachel, het pompje wat het af liet weten.
Nooit gemerkt voordien.
Later heb ik dat pompje open gemaakt om te zien hoeveel prut er in zat. Rotortje kon zelfs niet bewegen hierdoor.

Tegenwoordig ververs ik alle koelvloeistof in dezelfde frequentie als de remvloeistof.

Voor de topicstarter: Kijk eens op www.standkachels.com en download een troubleshooting manual van het desbetreffende type kachel..
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem standkachel

Bericht door koekie520 »

Ok peter, dat had ik weer van je verwacht.

Maar jij doet dan waarschijnlijk weer dit.
Afbeelding

Die is dan weer totaal niet geschikt voor motorverwarming, maar wel voor interieur-...
Dan moet je ook nogeens op zoek naar die afsluitklep. Ik verwacht niet dat Ronald die ertussen heeft gezet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Bij ons is de zuheizer/standkachel geïntegreerd in de climatronic.
Dus eerst wordt de motor voorverwarmd en later komt daar de warmte via de voorruit bij..

Eerst zie je niets op het climatronic schermpje en later dit:

Afbeelding

We hebben wel een extra klep er in gezet..
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Probleem standkachel

Bericht door Ronald-T4 »

Als de brandstofpomp er mee stopt, maakt de kachel keurig zijn cool down periode af.
Daarna blijft het stil....
Heb er geen klep tussen gezet.
De auto is niet voorzien van climatronic, kachel staat wel op warm.
Ga er zeker een extra pomp tussen zetten, maar wil graag eerst dit probleem opgelost zien te krijgen.
Dat het zo niet goed werkt, is mij duidelijk, maar met draaiende motor moet het functioneren.
Ga straks nog even de trouble shoot functie gebruiken bij de link die je doorgegeven hebt.

Hartelijk dank.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Probleem standkachel

Bericht door Ronald-T4 »

Vorig weekend even het nalooppompje verhuist naar de ingang van de standkachel.
Aangezien ik de bus toch altijd stationair laat draaien na een lange rit, lijkt me dat geen probleem.
Had al eerder de bekabeling aangepast met een paar diodes en een knopje op het dashboard.
Hij werkt nu prima, kachels worden nu lekker warm en hij blijft nu lang doordraaien.
Nu nog eens uitzoeken hoe het met de e.v.t aanwezige vacuüm afsluitklep bij de warmtewisselaar zit.
Krijg het idee, dat er weinig water door het motorblok gaat als de kachel draait en de motor uit is.

Komend weekend eerst een bullbar monteren en als er tijd over is, gaan we verder met o.a.
tijdklok monteren.

Ik houd jullie op de hoogte.
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Probleem standkachel

Bericht door jacdevries »

Multivan Generation schreef: 07 nov 2016, 12:19 Bij ons is de zuheizer/standkachel geïntegreerd in de climatronic.
Dus eerst wordt de motor voorverwarmd en later komt daar de warmte via de voorruit bij..

Eerst zie je niets op het climatronic schermpje en later dit:

Afbeelding

We hebben wel een extra klep er in gezet..
Goedenavond,
Ik denk dat ik de zelfde kachel heb. Ik heb een Multivan 130 pk uit 2007. Deze heeft een webasto bijverwarming. Nu heb ik zo’n ombouwsetje, T91, met afstandsbediening ingebouwd. Bij inschakelen start de kachel mooi op. Maar na een enkele minuut gaat hij weer uit. Kan het idd zijn dat ik geen elektrische waterpomp heb of dat deze niet wordt aangestuurd?
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Probleem standkachel

Bericht door jacdevries »

Ai. Dat gebeurt niet vaak dat deze kennis ontbreekt op het forum. Ik ga nog eens verder spitten. Mocht ik weten wat er is dan zal ik het hier zeker zeker posten.
Plaats reactie