Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

vragen over de T4
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door RDK »

Hallo,

Ik heb in mijn T4 een 1.9d ABL motor zonder ECU. Eenvoudiger kan het dus niet.
Ik heb een probleem dat de leiding van de injectiepomp naar de 2 de cilinder, die al voor de derde keer gebroken is.
De eerste 2 keer is de leiding in 1 keer volledig doorgebroken. De derde keer is er een klein gaatje ontstaan.

Ik vermoed dat er een probleem is met de injector. Is er iemand die dit ook al voor gehad heeft?
De laatste 2 keer heb ik de leiding met niet te veel kracht vast gezet omdat ik dacht dat de andere keren misschien de leiding te vast gezet heb.
Ik zit nu bijna door mijn voorraad stukken, nu dat is het grootste probleem niet. Het probleem is hoe dit op te lossen.

Ik zou een injector trekker set en een toestel om de injector op druk te zetten en te testen willen kopen maar ik weet niet wel.
Heeft er iemand hier ervaring mee, wat ik het beste kan kopen?

Gr Rudi
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door Pascal-141 »

Rudi ,

hebben die injectoren al veel km's ?

Heb je de injecteurleidingen los van elkaar , of gebruik je de klemmetjes met rubber om de leidingen aan elkaar "vast" te houden ? Als deze klemmetjes er niet tussen zitten , kunnen de leidingen gaan trillen en scheuren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door RDK »

Hallo Pascal,

Het is een motor die uit een Golf 3 komt, dus eigenlijk 1X i.p.v. ABL maar dat maakt nu geen verschil.
De teller stond toen op 90dkm, dus 360dkm er bij is 450dkm.
Ik heb er in de T4 60dkm met gereden, de kilometerstand zal rond de 510dkm zijn.
Ik vermoed dat de injectoren nog niet vervangen zijn. Ik zou die er nu uit willen doen en met zo een testapparaat op druk zetten om te zien of ze nog goed zerken. Daarom dat ik het nodige gereedschap wil kopen om de injectoren er uit te halen en te testen.
Ik weet alleen niet wat ik juist moet kopen. Injector trekker sets zijn overal te vinden maar ik moet wel het juiste hebben.
Ik zou dan nieuwe spuitkopjes willen kopen.

Ik heb de Bosch injectiepomp VP37 pomp vervangen toen ik de motor in de T4 gestoken heb.
De 4 injector leidingen die zijn verbonden met elkaar met plastiek klemmen, 2x klem met 2 leidingen en 1x klem voor de 4 leidingen.
Ik denk dat de leidingen uit staal gemaakt zijn. In die 60dkm dat ik er met gereden heb, is de leiding van de 2 de cilinder al 3x kapot gegaan.
Ik vervang altijd alle 4 de leidingen. Het zijn geen nieuwe leidingen die ik er op steek, het zijn er van motoren die ik nog liggen heb.

Ik had al wel lang tijd een probleem dat als ik in hogere toeren ging rijden dat de motor begon te trillen, te resoneren.
Mijn gaskabel is onlangs gebroken en ik heb een nieuwe geplaatst. Dat trillen in hogere toeren was in eens weg.
Ik vermoed dat de gaskabel al iets langer geworden was waardoor die bij volle gas de gashendel niet altijd onder spanning zat.
Verder heb ik nu ook gezien dat de demper die op de pomp staat (om overgang rustiger te laten verlopen bij gas naar geen gas) kapot is.
Deze heeft totaal geen nut meer.

Ik weet nu niet hoe het komt dat altijd dezelfde leiding is die kapot gaat.
Het kan een samenloop van omstandigheden zijn: trillende motor door de gaskabel, injector probleem, demper op de pomp die kapot is.
Als ik de injectoren nu al eens zou kunnen testen dan kan ik dit uitsluiten. En als ik met de bus nog wat kilometers wil rijden is het misschien niet slecht om deze in orde te maken.

Vriendelijke groeten,
Rudi
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door Olaf »

Dat extreem trillen in hoge toeren is niet normaal. Heb je geen andere set injectoren liggen om eens te proberen? De leidingen zitten normaal vast met een metalen klem aan de binnenkant voorzien van plastic. De injectoren draai je er zo uit, is geen trekker voor nodig, alleen een lange dop of pijpsleutel maat 27 dacht ik. Wel nieuwe brandplaatjes gebruiken.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door RDK »

Hallo Olaf,

De injector leidingen hangen aan elkaar met plastieke klemmen. Deze zijn er nog in orde tijd.
Ik vermoed dat de kilometerstand rond de 510dkm is.
Als de injectors er met een hoge dop 27mm uit geraken, dan ga ik ze er eens proberen uit te doen.
Ik heb nog enkele andere motorblokken liggen waar ik de injectoren kan uit halen.

Rudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door Multivan Generation »

RDK schreef: 12 dec 2021, 19:46 Hallo Olaf,

De injector leidingen hangen aan elkaar met plastieke klemmen. Deze zijn er nog in orde tijd.
Ik vermoed dat de kilometerstand rond de 510dkm is.
Als de injectors er met een hoge dop 27mm uit geraken, dan ga ik ze er eens proberen uit te doen.
Ik heb nog enkele andere motorblokken liggen waar ik de injectoren kan uit halen.

Rudi
27 mm lijkt mij veel te groot.
Ik heb hier een verstuiver trekker welke goed geschikt is voor TDI verstuivers en die hadden,
uit mijn hoofd M14.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 12 dec 2021, 20:49
RDK schreef: 12 dec 2021, 19:46 Hallo Olaf,

De injector leidingen hangen aan elkaar met plastieke klemmen. Deze zijn er nog in orde tijd.
Ik vermoed dat de kilometerstand rond de 510dkm is.
Als de injectors er met een hoge dop 27mm uit geraken, dan ga ik ze er eens proberen uit te doen.
Ik heb nog enkele andere motorblokken liggen waar ik de injectoren kan uit halen.

Rudi
27 mm lijkt mij veel te groot.
Ik heb hier een verstuiver trekker welke goed geschikt is voor TDI verstuivers en die hadden,
uit mijn hoofd M14.

Groetjes Peter
De injectoren van een 1.9 zitten geschroefd (met schroefdraad dus) , en niet ingeklemd zoals bij een TDI .
En daar heb je inderdaad een buissleutel 27 voor nodig .
Het kan wel zijn dat de retourbuisjes op de injectoren net in de weg zitten om de buissleutel erover te krijgen , maar je kan de retourbuisjes voorzichtig een licht tikje geven zodat ze ietsje naar binnen gaan , dan past de buissleutel er over.
Een hoge dop kan er misschien niet over passen wegens de wanddikte van de dop .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door Olaf »

Mankeert er dus toch niets aan mijn geheugen :jump
Ik heb hier 20 jaar geleden ofzo een dop voor aangepast door er 1 door te slijpen en een stuk pijp tussen te lassen. Als ik hem weer kan vinden plaats ik er een foto van.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door BobPeereboom »

Het probleem zit hem in de inspuitpomp. Aan de kant waar de leidingen zitten zit de pomp vast met een steun vast aan het motorblok. Dat is een M8 boutje. Het beste is om een originele bout te bestellen met moer en ring!! Naast de koelvloeistof slang zit die steun. Je kan hem alleen zien als je onder je auto ligt. . Als het moertje er af is getrild vibreert de pomp en dan gaat de leiding van de tweede verstuiver stuk. De rest van de leidingen blijft heel.
Steun vast zetten en klaar. En de timing van de motor altijd met de meetklok afstellen, 0,90 en de marge dat ie er naasts mag zitten is geloof ik 0.02
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door raf_construct »

BobPeereboom schreef: 14 dec 2021, 00:14 Het probleem zit hem in de inspuitpomp. Aan de kant waar de leidingen zitten zit de pomp vast met een steun vast aan het motorblok. Dat is een M8 boutje. Het beste is om een originele bout te bestellen met moer en ring!! Naast de koelvloeistof slang zit die steun. Je kan hem alleen zien als je onder je auto ligt. . Als het moertje er af is getrild vibreert de pomp en dan gaat de leiding van de tweede verstuiver stuk. De rest van de leidingen blijft heel.
Steun vast zetten en klaar. En de timing van de motor altijd met de meetklok afstellen, 0,90 en de marge dat ie er naasts mag zitten is geloof ik 0.02
Geweldige Tip !!

Is dat geen conisch ringetje ofzo ? Meen me zo iets te herinneren.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door RDK »

Hallo Bob,

Je hebt inderdaad gelijk, dat ik daar niet aan gedacht heb.
Het boutje is weg. Dat bespaart mij een hoop werk, dat de injectoren er niet uit moet.
De pomp staat normaal op 0,90. Busje rijdt nog goed en verbruikt bijna geen olie.

Thanks!

Rudi
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door BobPeereboom »

Het beste is om een bout met moet en ring bij de dealer te bestellen. Een gewone M8 bout met borg moer zal los trillen. Dus of origineel en anders met rode loc-tite vast zetten. Graag gedaan. Probleem opgelost😃
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door RDK »

Hallo,

Dat is de bout met conische moer.

Gr Rudi
Bout.jpg
Bout.jpg (7.84 KiB) 953 keer bekeken
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door busbart »

RDK schreef: 14 dec 2021, 21:50 Hallo Bob,

Je hebt inderdaad gelijk, dat ik daar niet aan gedacht heb.
Het boutje is weg. Dat bespaart mij een hoop werk, dat de injectoren er niet uit moet.
De pomp staat normaal op 0,90. Busje rijdt nog goed en verbruikt bijna geen olie.

Thanks!

Rudi
Dag Rudi, als jouw motor meer als 5 ton gelopen heeft met naar jij denkt de originele verstuivers, kan het toch nooit kwaad die eens na te kijken of de nozzles te vervangen. slechter zal die er zeker niet van worden.
Groet, Bart
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: VW T4 1995 1.9d --> injectorleiding 2 de cilinder voor de derde keer kapot

Bericht door RDK »

Hallo Bart,

Welke nozzles worden er gebruikt voor een 1.9d?

Rudi
Plaats reactie