Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 multivan 2008 probleem standkachel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door ladymar »

Hanz schreef: 13 dec 2021, 09:47 Goed werk Peter, dat is de beste aanpak. Meten is weten. En gissen is missen, zoals die garage die zegt dat de bediening verplaatst is van een standkachel die er dus helemaal niet in zit.
Idd wat een geldklopperij bij de VW garage!
Marianne
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door ladymar »

Multivan Generation schreef: 12 dec 2021, 22:33 Hoi,
Marianne is langs geweest en heeft 1 kachel onder de bus, en dat is een zuheizer.
Ik heb de bus uitgelezen en wat metingen gedaan en diepere diagnose in de measuring blocks van de zuheizer gedaan.
Het is een zuheizer omdat het onderdeelnummer van met name de printplaat hierop duidt.
Het verschil, origineel, tussen een zuheizer en een waterstandkachel wordt immers primair bepaald door een verschillende printplaat.

Er zit een discrepantie tussen de temperatuur sensor G17 van de zuheizer en die van de buitentemperatuur welke weergegeven wordt in de tellerunit.
Die van de zuheizer meet een 7 graden hogere buiten temperatuur.
Ze kwam dus aan met een buitentemperatuur van 9 graden en dus was er geen reden voor de zuheizer om aan/bij te moeten springen.

Hierop heb ik de verschillende functies welke in de zuheizer zitten apart aangestuurd.
Ventilator deed het, het pompje heb ik niet horen tikken en de kachel ging ook niet echt aan.
Dat is op zich mooi nieuws, echter ga je dan dieper troubleshooten, dan zie je een continue aansturing komen, een timertje wat iedere keer tot 20 telde en daarna weer terugviel naar nul. En dat klopt niet.
Die zuheizer wil een eigen leven gaan leiden en ik verdenk de printplaat er van dat deze richting eeuwige jachtvelden aan het gaan is.

Ik heb dus voorgesteld om naar een andere kachel uit te zien, en deze compleet te vervangen omdat dit de snelste en beste en wellicht goedkoopste oplossing is.
Marianne gebruikt de bus hoofdzakelijk voor haar honden, en dan ritjes van een kilometer of 5 naar het bos.
Ook dat is niet echt bevorderlijk voor de levensduur van een zuheizer..

Wat ik mezelf later bedacht, is dat voor nu het het handigste is om de stekker van de zuheizer daar waar die het interieur binnen komt, onder de bestuurdersstoel los te koppelen en dan is haar probleem het snelste over, voor nu..

Ik heb haar laten horen hoe een zuheizer (waterkachel) normaal gezien werkt, in de verschillende stappen.
Nadien heb ik haar het verschil laten zien en ervaren hoe een luchtstandkachel voor het interieur werkt.

Extra informatie voor anderen(Olaf):
viewtopic.php?p=405181#p405181

Groeten Peter
[/quote

Even een aanvulling op het verhaal van Peter. Ik rijd niet alleen kleine stukjes. Mijn familie woont in Noord-Holland en daar rijd ik regelmatig naar toe en ik pak de auto ook voor andere doeleinden die verder dan 5 km zijn hoor 🙃

Peter heeft mij fantastisch geholpen! Ben er zeer dankbaar voor. :jumpklap

Marianne
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door jacdevries »

Goedenavond,
Ik denk dat ik de zelfde kachel heb. Ik heb een Multivan 130 pk uit 2007. Deze heeft een webasto bijverwarming. Nu heb ik zo’n ombouwsetje, T91, met afstandsbediening ingebouwd.
Nu blijft de kachel bij mij niet draaien maar stopt hij juist telkens.

Bij inschakelen met de afstandsbediening start de kachel mooi op. Maar na een enkele minuut gaat hij weer uit. Kan het zijn dat ik geen elektrische waterpomp heb of dat deze niet wordt aangestuurd en dat hij daarom zo snel weer afslaat?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door chv »

@Mariane:
Natuurlijk fantastisch zoals Peter je geholpen heeft.
Ik begrijp alleen niet, waarom je niet naar het bedrijf in Opperdoes bent gegaan. Je zegt immers dat je regelmatig in Noord Holland bent.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
ladymar
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:04

Re: T5 multivan 2008 probleem standkachel

Bericht door ladymar »

chv schreef: 22 dec 2021, 09:42 @Mariane:
Natuurlijk fantastisch zoals Peter je geholpen heeft.
Ik begrijp alleen niet, waarom je niet naar het bedrijf in Opperdoes bent gegaan. Je zegt immers dat je regelmatig in Noord Holland bent.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Beste Charles
Ik heb met hun gebeld en ik zou de auto daar meer als 1 week moeten laten staan. En ik wilde duidelijkheid wat het probleem is zodat het adequaat aangepakt gaat worden in de garage.
Gr. Marianne
Plaats reactie