Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door busbart »

Ik zou graag van iemand met veel verstand van de 4 cilinder diesel blokjes willen horen of het volgende kan?

als je van de 4 cilinder blokjes de 1,9 diesel hebt, kun je dan als je een motor gaat opbouwen willekeurig een onderblok nemen, en willekeurig welke kop op zetten?

voorbeeld: abl onderblok, aaz kop, dat soort dingen?

en, hebben al die blokjes dezelfde multieriem (met die kleine v-snaartjes aan elkaar?) die over de krukas,waterpomp en wat nog? loopt?

en de meeste van deze blokjes hebben hydraulische kleppenstoters, wanneer moet je daarvan andere vulplaatjes onderleggen? of gebeurt dat alleen bij koprevisie?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3665
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door krekwakwol »

Ik weet niet alles, maar met hydraulische klepstoters hoef je geen vulplaatjes te wisselen. De klepspeling wordt dan hydraulisch geregeld, als ze dat niet meer doen moet je de stoters vervangen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door busbart »

Klopt, en dat hoor je ook wel, wanneer ze het niet meer doen, dat rammelt zo'n best.
Ik vraag me dat af, omdat ik me herinner eens iemand bezig gezien te hebben met zo'n tang en een doos van die vulplaatjes.
en ik weet dat bv bij de KY, 1700 D van de T3 die had geen hydraulische stoters omdat die in zo'n hoek in de bus lag.
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door busbart »

krekwakwol schreef: 31 okt 2021, 23:52 Ik weet niet alles, maar met hydraulische klepstoters hoef je geen vulplaatjes te wisselen. De klepspeling wordt dan hydraulisch geregeld, als ze dat niet meer doen moet je de stoters vervangen.
pas gezien bij de revisie van een kop, dat bij éérste installatie van hydraulische klepstoters er ook vulplaatjes onder komen om de stoters een basisinstelling mee te geven.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door raf_construct »

Ik heb destijds wel een paar keer een viercilinder opgebouwd. Ik meen mij te herinneren dat alle turbodiesels vanaf de 1.6TD zuigerbodemkoeling hebben, die heb je op de 1.9d er niet inzitten.
Waarom je vraag? Wil je op je huidige 1.9d een andere kop, of turbo ombouw ? Heb je het blok er volledig uit ?
Persoonlijk monteer ik nooit een gebruikte cilinderkop zonder die eerst te laten reviseren. Vlakken, klepzittingen uitfrezen, nieuwe klepgeleiders en klepstoters erin. Als je dan op een 1.9 ook de krukaspoulie en bout modificeert heb je terug een betrouwbaar blok.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door busbart »

Hallo Raf,

Nee het blok ligt er nog in.
en ik ben een aardige tijd bezig geweest te bedenken welke motor er terug in gaat komen.
ik kan hier alle kanten op, ik heb wel enkele blokken liggen.
maar wat wil ik, wat kan ik, en wil ik wel zo gek gaan enz.enz.
hoogstwaarschijnlijk blijf ik toch bij een 1,9D, of men moet mij met een goede reden overtuigen om het anders te doen.

Van die zuigerbodemkoelers, in mijn onderblok staat "D/TD" gegoten, dus dat blok is voor de 1Y en de AAZ gebruikt.
En als ik mijn blok openmaak, ben ik erg benieuwd wat ik aantref, zuigerbodemkoelers of niet?

de reden waarom ik dit vraag, is omdat ik zelf een bepaalde gedachte daarover heb, en ik dan een man spreek die daar professioneel mee bezig is, en dan dingen verteld waarvan ik denk dat dat niet kan.
En omdat ik ook niet alles weet, kan het best zijn dat het wel waar zou kunnen zijn wat die man zei???
En dan het je toch wel weer wat geleerd, nietwaar?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door Multivan Generation »

AAZ Is dat geen 1,9 TDI?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door busbart »

volgens mij wel, en ik heb zo het idee, gezien dat er "D/TD" ingegoten staat op het blok, dat de 1Y en de AAZ samen hetzelfde onderblok gebruiken.
waarvan ik het niet zeker weet, maar denk dat die voor de AAZ aangeboord is zodat de zuiger bodem sproeiers gemonteerd kunnen worden, en voor de 1Y niet aangeboord is.
maar dat weet ik dus nog niet zeker.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: VW 4 cilinder blokjes specifiek dingetje

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef: 23 dec 2021, 10:43 AAZ Is dat geen 1,9 TDI?
Nee dat is een IDI, 1.9TD met voorkamerinjectie.

busbart schreef: 23 dec 2021, 10:53 volgens mij wel, en ik heb zo het idee, gezien dat er "D/TD" ingegoten staat op het blok, dat de 1Y en de AAZ samen hetzelfde onderblok gebruiken.
waarvan ik het niet zeker weet, maar denk dat die voor de AAZ aangeboord is zodat de zuiger bodem sproeiers gemonteerd kunnen worden, en voor de 1Y niet aangeboord is.
maar dat weet ik dus nog niet zeker.
De D/TD slaat op de gietvorm van het blok, net zoals er nog vroeger 1.6 ingegoten stond op alle 1.6 blokken (zowel benzine/diesel als turbodiesel).

Het oliekanaal wordt waarschijnlijk met een nabewerking uitgefreesd voor de aftakkingen, dus ik zou er niet vanuit gaan dat die oliesproeiers er standaard in zitten.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie