Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olieverbruik T6 CXEB

vragen over de T6
INUVIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2011, 16:41

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door INUVIK »

KlaasBanga schreef: 23 dec 2021, 10:50 Ik heb vorige week de olie meeting afgesloten, de dealer weegt dan de olie, dan 1000 km rijden en weer wegen. Resultaat, hij verbruikt 0.75 ltr op 1100 km. Dus de afspraak staat dat ik een nieuwe motor krijg, afspraak gepland op 3 januari. :gekte
---------------------------------------
Hi,
Ik denk dat die genomen conclusie van die VW Dealer(sofort Nieuwe Motor!) wat te snel "door de bocht" genomen is.
Wat is de feitelijke reden van dit olieverbruik dan wel? Hoe gaat dat Wegen in zijn werk??? Het zogezegde! verschil zegt niets over de Reden van het verbruik! Zal wel iets te maken hebben met de Oliekeerringen op de Zuigers of de Schelpen op de Krukas of innerlijke schade aan de Cylinders! Wat zegt de VAG/VW Importeur ervan... betreffende de te volgen procedure in dit geval? Zo maar effe een Nieuw Motorblokje weggeven!!!! IK zou maar niet te optimistisch zijn!!! :bonk
grt
-------
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door KlaasBanga »

hoi Inuvik, echte naam is mij niet bekend. Ik denk dat de reden van dit olie verbruik best wel een reden zal hebben, en zoals al vaker geconstateerd zal er vast schade in de cilinders zijn. Echter het verbruik is boven de toleranties, 1 liter op 2000 km schijnt nog te mogen bij zware belasting. Echter is dat bij mij niet van toepassing. Er komt toch echt een nieuwe motor in dus blijf optimistisch hoor. Als ik de auto breng ga ik wel de motor even bekijken of dit wel een nieuwe is. Wil je er een foto van hebben ?
INUVIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2011, 16:41

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door INUVIK »

KlaasBanga schreef: 23 dec 2021, 11:44 hoi Inuvik, echte naam is mij niet bekend. Ik denk dat de reden van dit olie verbruik best wel een reden zal hebben, en zoals al vaker geconstateerd zal er vast schade in de cilinders zijn. Echter het verbruik is boven de toleranties, 1 liter op 2000 km schijnt nog te mogen bij zware belasting. Echter is dat bij mij niet van toepassing. Er komt toch echt een nieuwe motor in dus blijf optimistisch hoor. Als ik de auto breng ga ik wel de motor even bekijken of dit wel een nieuwe is. Wil je er een foto van hebben ?
-------------------------------------
Uw oude motor zijn motornummer....! Vergelijken met het nieuwe motor nummer!
Voorbeeld, mijn T6 4Motion is van 2019=motornummer van Tdi biturbo 204pk begint met CXEB...!
Een kennis heeft nu de T6 4Motion van 2021=zelfde motor, doch nu 199pk begint met DMZA....!
Dus uw nieuwe motor moet dan recenter nummer hebben! Indien de zogezegde nieuwe motor dan met de zelfde letters
begint als de oude, is het een "revisie/ruil/austausch motor"!
grt
-----
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door raf_construct »

INUVIK schreef: 23 dec 2021, 11:23
Hi,
Ik denk dat die genomen conclusie van die VW Dealer(sofort Nieuwe Motor!) wat te snel "door de bocht" genomen is.
Wat is de feitelijke reden van dit olieverbruik dan wel? Hoe gaat dat Wegen in zijn werk??? Het zogezegde! verschil zegt niets over de Reden van het verbruik! Zal wel iets te maken hebben met de Oliekeerringen op de Zuigers of de Schelpen op de Krukas of innerlijke schade aan de Cylinders! Wat zegt de VAG/VW Importeur ervan... betreffende de te volgen procedure in dit geval? Zo maar effe een Nieuw Motorblokje weggeven!!!! IK zou maar niet te optimistisch zijn!!! :bonk
grt
-------
Is allesbehalve te kort door de bocht helaas. Het olieverbruik bij deze blokken is een problematiek die al 11 jaar aansleept. Gebruik de zoekfunctie maar eens, word je al snel wat wijzer van. De oorzaak zit hem in de EGR koeler, maar de schade in het blok kan overal zitten.
De realiteit is dat de te volgen procedure vanuit VAG is gevolgd. Olieweging was in het geval van deze bus ''gelukkig'' ernstig genoeg om meteen een nieuw short block te krijgen onder garantie. Dit kost VAG overigens minder dan een revisie.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
INUVIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2011, 16:41

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door INUVIK »

raf_construct schreef: 23 dec 2021, 18:37
INUVIK schreef: 23 dec 2021, 11:23
Hi,
Ik denk dat die genomen conclusie van die VW Dealer(sofort Nieuwe Motor!) wat te snel "door de bocht" genomen is.
Wat is de feitelijke reden van dit olieverbruik dan wel? Hoe gaat dat Wegen in zijn werk??? Het zogezegde! verschil zegt niets over de Reden van het verbruik! Zal wel iets te maken hebben met de Oliekeerringen op de Zuigers of de Schelpen op de Krukas of innerlijke schade aan de Cylinders! Wat zegt de VAG/VW Importeur ervan... betreffende de te volgen procedure in dit geval? Zo maar effe een Nieuw Motorblokje weggeven!!!! IK zou maar niet te optimistisch zijn!!! :bonk
grt
-------
Is allesbehalve te kort door de bocht helaas. Het olieverbruik bij deze blokken is een problematiek die al 11 jaar aansleept. Gebruik de zoekfunctie maar eens, word je al snel wat wijzer van. De oorzaak zit hem in de EGR koeler, maar de schade in het blok kan overal zitten.
De realiteit is dat de te volgen procedure vanuit VAG is gevolgd. Olieweging was in het geval van deze bus ''gelukkig'' ernstig genoeg om meteen een nieuw short block te krijgen onder garantie. Dit kost VAG overigens minder dan een revisie.
------------------
ja ja...alles goed & wel....effe afwachten maar....
so far so good....
Hoe gebeurt die olieweging? Is dit het ei van Columbus waar alles mee opgelost is?...Twijfels!
grt
----
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Multivan Generation »

raf_construct schreef: 23 dec 2021, 18:37

Is allesbehalve te kort door de bocht helaas. Het olieverbruik bij deze blokken is een problematiek die al 11 jaar aansleept. Gebruik de zoekfunctie maar eens, word je al snel wat wijzer van. De oorzaak zit hem in de EGR koeler, maar de schade in het blok kan overal zitten.
De realiteit is dat de te volgen procedure vanuit VAG is gevolgd. Olieweging was in het geval van deze bus ''gelukkig'' ernstig genoeg om meteen een nieuw short block te krijgen onder garantie. Dit kost VAG overigens minder dan een revisie.
Ik denk niet dat het klopt wat je schrijft over die 11 jaar.
De motorcode CCHA is een andere als de genoemde CXEB. CCHA is in 2010 op de markt gekomen, de CXEB pas bij de introductie van de T6. Dus de CXEB is nog geen 11 jaar op de markt en heeft dus ook geen 11 jaar problemen.

Je zou een SSP moeten bestuderen wat nu precies de technische verschillen zijn tussen die motorcodes.

@INUVIK je zal motorcode bedoelen in plaats van motornummer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 24 dec 2021, 21:09

Ik denk niet dat het klopt wat je schrijft over die 11 jaar.
De motorcode CCHA is een andere als de genoemde CXEB. CCHA is in 2010 op de markt gekomen, de CXEB pas bij de introductie van de T6. Dus de CXEB is nog geen 11 jaar op de markt en heeft dus ook geen 11 jaar problemen.

Je zou een SSP moeten bestuderen wat nu precies de technische verschillen zijn tussen die motorcodes.

@INUVIK je zal motorcode bedoelen in plaats van motornummer..
Bedoel je toevallig niet CFCA? CCHA is namelijk de 140pk versie.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
INUVIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2011, 16:41

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door INUVIK »

AchterKoeker schreef: 24 dec 2021, 22:24
Multivan Generation schreef: 24 dec 2021, 21:09

Ik denk niet dat het klopt wat je schrijft over die 11 jaar.
De motorcode CCHA is een andere als de genoemde CXEB. CCHA is in 2010 op de markt gekomen, de CXEB pas bij de introductie van de T6. Dus de CXEB is nog geen 11 jaar op de markt en heeft dus ook geen 11 jaar problemen.

Je zou een SSP moeten bestuderen wat nu precies de technische verschillen zijn tussen die motorcodes.

@INUVIK je zal motorcode bedoelen in plaats van motornummer..
Bedoel je toevallig niet CFCA? CCHA is namelijk de 140pk versie.
---------------
Inderdaad CXEB is de Motorcode...is het voornaamste...de nummers erachter zijn hoeveel motoren er in serie van een bepaalde motorcode geproduceerd zijn. Bij mij is dus: CXEB 095114.
Alle geproduceerde VW Motoren gaande van de Luchtgekoelde Boxermotoren tot de Huidige zijn te vinden op een Wikipedia lijst.
bv: Mijn T3(1980) was een Luchtgekoelde CU/70ps/2 Carburatoren(was de beste Luchtgekoelde Boxer aller tijden) voorheen met 44/47/50ps.
Mijn T3 Syncro(1987) Watergekoelde Boxer was DJ/112ps. Mijn T4 Syncro(1999) was ACV Tdi 102ps 5 Cylinder. Mijn Caddy V Van(2021) is DTR/122ps Tdi.
grt
-------------
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Multivan Generation »

AchterKoeker schreef: 24 dec 2021, 22:24
Multivan Generation schreef: 24 dec 2021, 21:09
Bedoel je toevallig niet CFCA? CCHA is namelijk de 140pk versie.
Ja die bedoelde ik, de CFCA.
De CCHA heeft trouwens wel meer componenten gemeen met de 180pk als de CAAC die ik heb.

In mijn rode multivan ligt de CCHA en die lijkt iets rustiger te lopen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 25 dec 2021, 20:55
Ja die bedoelde ik, de CFCA.
De CCHA heeft trouwens wel meer componenten gemeen met de 180pk als de CAAC die ik heb.

In mijn rode multivan ligt de CCHA en die lijkt iets rustiger te lopen.
Misschien een off-topic vraagje, maar weet je misschien hoeveel (diesel) jouw multivan ongeveer verbruikt? Onze bus (ex-politie, ook CCHA) verbruikt (volgens MFD) rond de 8l / 100km.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door KlaasBanga »

Mijn T6 204 pk rijd +/- 1 : 12
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Multivan Generation »

AchterKoeker schreef: 31 dec 2021, 16:47
Multivan Generation schreef: 25 dec 2021, 20:55
Ja die bedoelde ik, de CFCA.
De CCHA heeft trouwens wel meer componenten gemeen met de 180pk als de CAAC die ik heb.

In mijn rode multivan ligt de CCHA en die lijkt iets rustiger te lopen.
Misschien een off-topic vraagje, maar weet je misschien hoeveel (diesel) jouw multivan ongeveer verbruikt? Onze bus (ex-politie, ook CCHA) verbruikt (volgens MFD) rond de 8l / 100km.
Nee weet ik niet, km-stand is nu 1300, en auto staat geschorst, dus rijdt er niet mee,
en de auto moet nog ingereden worden, dus kun je ook niet vergelijken.

Met de lange zilveren kombi met CAAC en gechipt naar 180 pk - 420Nm halen we gemakkelijk 1200km op een tank(handgeschakeld)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
INUVIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2011, 16:41

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door INUVIK »

Bij Nader Inzicht...
YOUTUBE MOTORCHECK T6 2.0 BITURBO 204PS CXEB GEHT DAS MOTORSTERBEN WEITER? REDHEAD
........... VW BUS T6 2.0 TDI BITURBO-NEUE UND WICHTIGE ERKENTNISSE ZUM MOTOR EA 199/EA 288 REDHEAD
........... VW T6 2.0 TDI GARANTIEBETRUG? ABER WAS VOR ALLEN IST DENN MIT DER MOTOR LOS? REDHEAD
Viel Spass?
-------------
INUVIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2011, 16:41

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door INUVIK »

Sandman75 schreef: 01 feb 2021, 16:32 Hallo, ik heb een t6 California 2016 CXEB 204 pk. 100000 km
Helaas begint mijn t6 olie te verbruiken. Bijna 1 liter per 1000 km nu.
Wat rijden aan gaat geen enkel probleem behalve dat olie bijvullen dan.
Heeft iemand hier ervaring met schade aan dit type motor?
Is het te vergelijken met de t5.2 zuigerveer problemen?
Ik zie de filmpjes van Redhead uit duitsland maar die trekken geen conclusie heb ik de indruk.
Wat uitlezen betreft komt er alleen een egr foutcode boven water P046C00 en P040200
Ben benieuwd wat julle te vertellen hebben. Alvast bedankt!
-------------------------------------
Hi, Hoe zit het nu verder met de Olieverbruik-Problematiek? :groteogen
grt
----------
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door KlaasBanga »

Ja dat weet ik ook niet. Maar dit verhaal krijgt een andere wending, hierbij de mail die ik gister naar de dealer stuurde;

goedemorgen Andre, ik denk dat je deze mail vandaag niet meer leest.

Even een verhaal, sinds ik de auto weer terug heb vond ik dat hij anders
klonk, met een beetje gas geven hoorde ik een helderder geluid dan ik
gewend was, ok nieuwe motor, even een fris geluid.

Gister, zondag dus, eerst even langs mijn broer in Buitenpost, daarna
naar mij zus in Surhuisterveen, alles in orde.

Maar onderweg naar Drachten, even de auto wassen, komt er plotseling een
heel blikkerig geluid bij het gas geven, dus in Drachten maar meteen
richting naar huis.

Voor Burgum werd dit geluid nog erger, dus op de markt geparkeerd en
mobiliteitsservice gebeld, uitgelegd wat er aan de hand was en dat ik
het niet verstandig vond om verder te rijden.

De dame die mij te woord stond zou het regelen dat er iemand langs kwam,
13.51 uur bevestiging gekregen dat de servicemonteur op de hoogte is,
dat is mooi.

Om 15.46 nog maar eens gebeld want ik sta nu bijna 2 uur te wachten,
degene zal nakijken wat er aan de hand is en na bijna 10 minuten in de
wacht verteld hij dat ze onderweg zijn en er met 30 minuten zullen zijn.

Om 16.08 word ik gebeld door iemand van Bourguignon die wil weten wat er
aan de hand is, ik doe mijn verhaal en hij verteld er met 45 minuten te
zijn.

Dat werd mij te gek, dus ik ben naar huis gereden met alle risico's van
wat er maar gebeuren kan, is allemaal goed gegaan, en er zou toch
garantie op de motor zitten aldus de Bourguignon monteur.

Er is totaal geen power volgens mij dus iets met de turbo misschien ?

Je begrijpt dat ik zo meteen bij jullie voor de deur sta.

Groet en tot zo,

Klaas


Dus ik ga zo meteen de auto brengen en kijken wat er nu aan de hand is,
word vervolgd

groet Klaas Banga
Plaats reactie