Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eisen keuken belastingdienst

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Frank Lorier »

Goedemiddag,

Van alles gelezen over keuringseisen die de Belastingdienst stelt om in aanmerking te komen voor kwarttarief. Maar kom er qua keuken niet helemaal aan uit voor mijn situatie.
Ik heb een LWB VW T4. Er zit een slaaphefdak op. Maar beneden wil ik ook een 2 persoonsbed. Daarvoor maak ik een U vorm van kasten achterin, deze wil ik met een plank dicht leggen waardoor je een groot vlak deel krijgt waarop geslapen kan worden.
Die u vorm wordt net iets meer dan 60 cm hoog om aan die eis te voldoen, van bovenaf wordt de kast toegankelijk d.m.v. een klep. Maar het gasfornuis en spoelbak wil ik onder de klep plaatsen, daardoor komen spoelbak en gasfornuis onder de 60 cm te zitten.
Is dat een probleem? Kortom; moet je kookgelegenheid en spoelbak op een hoogte van minimaal 60 cm staan?

Groeten Frank
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 666
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Jan anno NU »

Je werkblad moet op minimaal 60 cm hoogte , dus als in dat zelfde werkblad je spoelbak en kookpitten zijn verwerkt.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Frank Lorier »

Bedankt voor je reactie. Dat is jammer. Dan moet ik het geheel dus net een paar centimeter hoger maken. Maar het werkblad met daarin spoelbak en gaspitten mogen dus wel onder een klep weg gewerkt zitten? Als het maar goed toegankelijk is en op 60 cm zit.
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door hangover »

Als je de spoelbak en gaspit zo maakt dat ze door de klep omhoog getild worden als je die opendoet zitten ze meteen hoog genoeg.
(Ik houd van ingewikkelde oplossingen) :groteogen
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 666
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Jan anno NU »

Je ziet toch ook kookstellen die afgedekt zijn door een glasplaat.
Een klep zal dan ook wel mogen , je moet er alleen rekening mee houden dat het achter zo,n kookpit wel brandvrij is
:goodidea
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Hanz »

Ik weet niet hoe groot je keukenblok gaat worden maar je kan ook denken aan de volgende oplossing:
Een deel van het blok op 60 cm hoogte afdekken met een plaat die als werkblad dient. Een deel ernaast een blad op dezelfde hoogte dat als klep omhoog kan en daaronder de spoelbak en gaspitten, die je dan iets verdiept moet monteren. De spoelbak is, door de aard van het beestje, natuurlijk altijd al verzonken. De gaspitten mogen volgens mij ook wat lager gemonteerd zijn, je ziet ook regelmatig zelfbouw keukens voorbijkomen waar het gasstel in een soort lade zit die bij gebruik van de pitten uitgeschoven wordt. Om te zorgen dat de kraan ook onder de klep past kun je deze in de spoelbak monteren. Op de foto zie je hier een voorbeeld van.
Als de klep dicht is dan heb je een vlakke bovenkant van de totale keuken op 60 cm hoogte. Het vaste 'werkblad' gedeelte moet natuurlijk wel groot genoeg zijn om als werkblad/aanrecht door te kunnen gaan.
Kraan in bak.JPG
Kraan in bak.JPG (20.85 KiB) 1531 keer bekeken
Aanvulling:
De Belastingdienst stelt als eis dat er een vast ingebouwd kooktoestel moet zijn voor gebruik in de binnenruimte. Er wordt niet gezegd hoeveel pitten dat kooktoestel moet hebben of op welke hoogte dat vast gemonteerd moet zijn. Het kan ook een magnetron zijn die bijvoorbeeld onder het werkblad, of op een heel andere plek in de camper ingebouwd is. De enige eis is dat de energiebron van het kooktoestel in de camper moet zitten. Dus een gasfles, spiritusbranders of stroom van een omvormer.
Laatst gewijzigd door Hanz op 03 jan 2022, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 666
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Jan anno NU »

Het gaat hier om een LWB bus.

Als je het voeteneinde wat smaller maakt heb je in de lengte richting achter de bestuurder best nog voldoende plek voor een keukenblokje
Ons blokje is slechts 32 cm ! diep met een Smev combi , 2 kookpitten plus wasbak.
keukenblok.jpg
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 29 dec 2021, 22:04 Ik weet niet hoe groot je keukenblok gaat worden maar je kan ook denken aan de volgende oplossing:
Een deel van het blok op 60 cm hoogte afdekken met een plaat die als werkblad dient. Een deel ernaast een blad op dezelfde hoogte dat als klep omhoog kan en daaronder de spoelbak en gaspitten, die je dan iets verdiept moet monteren. De spoelbak is, door de aard van het beestje, natuurlijk altijd al verzonken. De gaspitten mogen volgens mij ook wat lager gemonteerd zijn, je ziet ook regelmatig zelfbouw keukens voorbijkomen waar het gasstel in een soort lade zit die bij gebruik van de pitten uitgeschoven wordt. Om te zorgen dat de kraan ook onder de klep past kun je deze in de spoelbak monteren. Op de fot zie je hier een voorbeeld van.
Als de klep dicht is dan heb je een vlakke bovenkant van de totale keuken op 60 cm hoogte. Het vaste 'werkblad' gedeelte moet natuurlijk wel groot genoeg zijn om als werkblad/aanrecht door te kunnen gaan.
Kraan in bak.JPG

Aanvulling:
De Belastingdienst stelt als eis dat er een vast ingebouwd kooktoestel moet zijn voor gebruik in de binnenruimte. Er wordt niet gezegd hoeveel pitten dat kooktoestel moet hebben of op welke hoogte dat vast gemonteerd moet zijn. Het kan ook een magnetron zijn die bijvoorbeeld onder het werkblad, of op een heel andere plek in de camper ingebouwd is. De enige eis is dat de energiebron van het kooktoestel in de camper moet zitten. Dus een gasfles, spiritusbranders of stroom van een omvormer.
@ Hans,
leuk dat jij hetgeen ik eens gemaakt heb,
laat zien als mogelijke oplossing voor zijn "probleem"?

Voor de topicstarter, je kunt hoger gaan slapen, maar een beetje hoofdruimte is wel zo prettig.
En 60cm is in mijn ogen te laag om comfortabel bij staande te koken..
Dus ik zou een aparte kast maken op een hoogte van minimaal 80 cm maar liever 90 cm waar je de spoelbak en kookstel/-plaat in monteert.
Voordeel is ook dat je dan meer opbergruimte hebt, en met jerrycans voor schoon- en vuil-water wat meer speling hebt.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door marrcel »

Ik speel met het idee om een hoger bed ca 68cm over de hele breedte van de bus te maken. Een wegneembaar bed met een rol of platen. Maar mag mijn keuken er dan onder? Zeg maar bij koken klap je het bed op en het matras berg je weg.
En daarop verder borduren. Mag je een kookvoorziening, die vast zit met rails, zowel binnen als buiten gebruiken? Bijvoorbeeld net zoals bij dit van slide pods?
https://www.slidepods.co.uk/the-kombi-1

Het bed neem je weg en je kan binnen in principe de kookvoorziening achterstevoren bedienen. Dan moet de klep van de kookvoorziening er af denk ik voor de bediening. Maar moet je dan ook stahoogte hebben bij de keuken? Of moet je dat een hefdak achterhoog hebben?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Hanz »

De keuken moet vast bevestigd zijn maar dat kan natuurlijk ook op rails. De keuken moet van binnenuit gebruikt kunnen worden, dus zo'n keuken als van SlidePod die alleen buiten te bedienen is mag niet. Maar dit mag wel : https://ventje.nl/interieur/ Zowel binnen als buiten te gebruiken.
En er is geen eis dat de stahoogte bij de keuken moet zijn, maar dat is wel handig.
Het bed mag wel over de keuken heen liggen, het is geen eis dat je keuken en bed tegelijkertijd moet kunnen gebruiken.
Lees dit topic ook eens door, dan zijn veel van je vragen beantwoord: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 66#p379366

Mijn eigen ervaring is dat het wel handig is als je 's nachts, als het bed in gebruik is, toch nog bij de kraan kan. Als de keuken totaal afgedekt wordt door het bed is dat niet meer mogelijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door marrcel »

kraan bij je bed. mmm ik begrijp het, tis maar net wat je gewent bent. In een tent heb ik ook geen kraan ;)
ik zou het idee van https://www.slidepods.co.uk/the-kombi-1
willen aanpassen om het kookgebeuren zowel buiten als binnen te kunnen gebruiken. Dus bij lekker weer buiten rechtop gebruiken en bij fiscaal weer binnen met gekromde rug en gesloten deuren. Kortom ik ben als newbie nog in de fase van ontdekken welke mogelijkheden er zijn en welke bij ons past.
En van het Ventje is er geen dubbel gebruik van oppervlak door bed boven keuken.Ventje heeft geen bed in de volle breedte. Bovendien is Ventje niet uitneembaar. Ik neem wel eens een motorfiets mee. En ja dat moet er volgens de regels toch weer een keukentje in, maar een klein keukentje dat past. Toch wel lastig 2 keukens dan. Dat brengt mij op het idee om een langere smallere versie te maken, waarbij toch een motorfiets naast zou kunnen. Slapen kan dan boven. Het is een leuk puzzeltje! :gekte
@ Hans ik heb dat regeltopic met toelichting meerdere malen gelezen. Goed dat het er is. Ik heb er veel van opgestoken. Het zou enkele aanvullingen kunnen gebruiken over de nieuwere keuken ontwerpen en recentere goedkeuringen bij de RDW. Ik ben bang dat de uitvoering van de regels nog steeds niet helemaal uitgekristalliseerd is.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Hanz »

Ik heb Ventje alleen genoemd als voorbeeld van een keuken achterin die zowel binnen als buiten te gebruiken is. Persoonlijk vind ik Ventje verder ook een erg onpraktische camper.
Als je af en toe een motorfiets mee wilt nemen is een keuken achterin naar mijn idee helemaal niet handig. Je kan ook denken aan een keuken(tje) bij de schuifdeur die je naar buiten kunt schuiven of zwenken. Dan houd je de ruimte achterin vrij. Daarvan zijn wel voorbeelden te vinden. Kijk eens bij https://terracamper.de/fahrzeug_modell/tecamp/ voor modulaire interieurs. Ook nu niet bedoeld als ideale oplossing maar ter inspiratie.
En de regels in het genoemde topic gaan vooral over de inrichtingseisen van de Belastingdienst (voor kwarttarief) en niet van de RDW (voor camperkenteken). Als het kwarttarief voor jou niet belangrijk is dan hoef je je van geen enkele regel iets aan te trekken. Als kwarttarief wel belangrijk is dan zal je toch echt aan de regels van de Belastingdienst moeten voldoen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Multivan Generation »

VW Trransporter buscamper 150 pk € 4 ... albuttons

Dan zie je goed het verschil in hoogte, als je buiten staat, misschien wel te hoog, vanaf binnen (te) laag.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eisen keuken belastingdienst

Bericht door Hanz »

T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie