Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welk onderdeel zie ik hier?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

welk onderdeel zie ik hier?

Bericht door VWT4 »

Naar welk onderdeel kijk ik hier?

Het is aan de rechterzijde van de 2.5 tdi en zit bij/onder de beschermkap. Het valt me op dat het beweegt, pendelt zodra de motor draait. Ik kijk er nu wat vreemd op.
Bijlagen
IMG_20220102_134029~2.jpg
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: welk onderdeel zie ik hier?

Bericht door Erdem50 »

Dat is de spanrol van de pompriem.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: welk onderdeel zie ik hier?

Bericht door VWT4 »

Ok, zit daar normaal ook iets overheen, kan me niet herinneren dat ik dit eerder zo kon zien
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: welk onderdeel zie ik hier?

Bericht door powerpiep »

Die kappen gaan wel eens kapot, en dan schuiven ze eigenlijk over de afstandsbus/bout, duw de kap eens richting de kop
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: welk onderdeel zie ik hier?

Bericht door Erdem50 »

Het is normaal dat dit gedeelte zichtbaar is. Zonder iets te demonteren kun je dus simpel controleren of de riem nog op spanning staat.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welk onderdeel zie ik hier?

Bericht door Multivan Generation »

VWT4 schreef: 02 jan 2022, 13:48 Naar welk onderdeel kijk ik hier?

Het is aan de rechterzijde van de 2.5 tdi en zit bij/onder de beschermkap. Het valt me op dat het beweegt, pendelt zodra de motor draait. Ik kijk er nu wat vreemd op.
Mag wel iets pendelen, alleen niet te veel.
Te veel pendelen kan duiden op een versleten veer in de spanrol.
In relatie tot je andere topic over je timing probleem mag het op een computer normaal gezien 56 +/- 4 zijn bij een nieuwe riem (zonder software compensatie) op hardware timing.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: welk onderdeel zie ik hier?

Bericht door VWT4 »

Multivan Generation schreef: 02 jan 2022, 18:05
VWT4 schreef: 02 jan 2022, 13:48 Naar welk onderdeel kijk ik hier?

Het is aan de rechterzijde van de 2.5 tdi en zit bij/onder de beschermkap. Het valt me op dat het beweegt, pendelt zodra de motor draait. Ik kijk er nu wat vreemd op.
Mag wel iets pendelen, alleen niet te veel.
Te veel pendelen kan duiden op een versleten veer in de spanrol.
In relatie tot je andere topic over je timing probleem mag het op een computer normaal gezien 56 +/- 4 zijn bij een nieuwe riem (zonder software compensatie) op hardware timing.
Ok, Dan heb je het bij 56 over de gele lijn die bij mij dus nog te hoog ligt 70 +- 8. (ACV stand)
Spanrol zou nieuw moeten zijn volgens de opgave(niet goed gespannen kan sat?. Vanaf buitenzijde ziet het er ook nieuw uit want hiervoor kende ik dit beeld dus niet.

Gaat hij ook meer "pendelen" als de waarde te hoog ligt want +- 4 heeft hij nu dus ook niet eerder het dubbele.
Wat mij is opgevallen is dat er een ook een ander geluid aan de nokkenaszijde is, "slissende" toon, ook die is volgens mij nieuw.
Ik had al gekeken of het de vacuümleidingen zijn maar dat is niet het geval (zijn jaar oud) kap bewegen geeft green verandering in geluid.

Het is wat dat betreft ontzettend jammer dat je met al je kennis in helemaal in Zeeland zit en ik in de Achterhoek
Want de kans bestaat dat er veel zaken (nog niet) goed zijn, sterker nog de turbo zelf is ook nog steeds niet duidelijk of die goed is. Nu de pomptiming ook nog niet goed is. Tevens de drukverloop gevraagd en gegeven loopt nu achter.
Plaats reactie