Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlichting upgraden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Verlichting upgraden

Bericht door raf_construct »

Als je spanning zakt naar 10.5 volt dan blijft er idd niet veel licht over, de T4 koplampen zijn sowieso al niet fantastisch. En da's bij de standaard T5 /T5.2 en T6 niet veel beter.
Ik rijd nu overdag met de T5 GP en in het donker pak ik liever mijn T4. Die heeft 23000volt om licht te maken.
Als ik ooit een xenon set vind voor de T5.2 zal ik niet twijfelen.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Multivan Generation »

Als je echt licht wilt hebben,
Denk dan eens aan dit:

[media] [/media]

De rest is surrogaat :zwaai
Automatische hoogte regulering en koplampsproeiers zijn geen APK eis meer in Nederland.

Jammer alleen dat er geen goede basiskoplampen zijn met helder glas voor de T4 met korte neus.

Groetjes Peter

PS en ja dat kost geld, maar dan heb je tenminste echt goed licht, met scherpe aftekening en niet verblindend.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 04 jan 2022, 15:08 Nou wat let je om er zelf even een te maken?
het praktisch plan vooral...
voordeel van de ali variant was dat het plug en play is

wat me opviel is dat zij twee verschillende relais gebruiken in hun schakeling (dus weliswaar van inferieure materialen): een normal-open en een normal-closed. Ik kan niet helemaal bedenken hoe ze dit dan hebben aangesloten, en waarom zo?
Screenshot 2022-01-04 19.23.40.png
Mijn idee is om het ongeveer zo aan te sluiten; waarbij ik de originele kabel gebruik voor de stuurstroom en massa relais (dus beide 85 en 86), en dan nieuwe en dikkere kabels gebruik voor de plus aanvoer (30) en uitvoer (87). Vervolgens dat keurig aansluiten met een H4-stekker op de lampen. De relais plaats ik dan onder de accu-kap tegen de zijkant (als daar nog voldoende ruimte is)
Screenshot 2022-01-04 19.46.18.png
Jan anno NU schreef: 04 jan 2022, 15:51 Wat meters kabel er bij ??
Ik bedoelde puur het aantal meters kabel, niet zozeer dat al die meters achter uit een stuk zijn
dus van accu even hierheen, dan massa daarheen, even oversteken naar de andere koplamp... zit je zo op een paar meter kabel die je nodig hebt
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

Hoi Chewbacca,

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Een paar vragen/opmerkingen/tips:

1) Welke doorsneden wil je gaan gebruiken voor de kabels?

2) Ik zou de massa niet aan het chassis vastmaken maar een aparte kabel gebruiken terug naar de min pool op de accu. Het front waar de koplampen in zitten is een los onderdeel van het chassis dus daar zit ergens nog een extra overgangsweerstand. Als je dan toch zelf gaat bouwen dan zijn de kosten voor een extra stukje draad ook te verwaarlozen.

3) Ik mis in het plaatje nog de zekeringen!

4) Overweeg om per lamp/gloeidraad een relais te gebruiken. Zoals je het nu hebt getekend wordt het bij het uitvallen van één relais pikdonker! Bij een relais per lamp houd je in ieder geval nog een lamp over die wel brand.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

J vd Pal schreef: 04 jan 2022, 20:16 Hoi Chewbacca,

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Een paar vragen/opmerkingen/tips:

1) Welke doorsneden wil je gaan gebruiken voor de kabels?

2) Ik zou de massa niet aan het chassis vastmaken maar een aparte kabel gebruiken terug naar de min pool op de accu. Het front waar de koplampen in zitten is een los onderdeel van het chassis dus daar zit ergens nog een extra overgangsweerstand. Als je dan toch zelf gaat bouwen dan zijn de kosten voor een extra stukje draad ook te verwaarlozen.

3) Ik mis in het plaatje nog de zekeringen!

4) Overweeg om per lamp/gloeidraad een relais te gebruiken. Zoals je het nu hebt getekend wordt het bij het uitvallen van één relais pikdonker! Bij een relais per lamp houd je in ieder geval nog een lamp over die wel brand.
Dank voor deze tips

1. Ik dacht zelf aan 2.5 mm2 draad

2. Zo bedoelde ik het ook. Dus de massa van de originele kabel gebruiken voor het relais, en een nieuwe draad van de lampen direct naar min van de accu.

3. Klopt helemaal! Slecht gejat plaatje van internet

4. Dat is nog wel een goede om over na te denken inderdaad...
Overigens is dat niet eens echt een probleem als je de originele bekabeling intact laat: dan kun je gewoon die weer op de lampen aansluiten :toppie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

Chewbacca schreef: 04 jan 2022, 20:40
J vd Pal schreef: 04 jan 2022, 20:16 Hoi Chewbacca,

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Een paar vragen/opmerkingen/tips:

1) Welke doorsneden wil je gaan gebruiken voor de kabels?

Dank voor deze tips

1. Ik dacht zelf aan 2.5 mm2 draad
Bij mijn Duitse H4 booster wordt 6 mm2 gebruikt voor de beide aansluitingen op de accu!! Ook naar de lampen worden dikkere kabels gebruikt dan 2,5 mm2 waarbij de kabels naar de rechterlampen een maat groter zijn dan die naar de linker lampen. Zie blz 10 http://www.h4-booster.de/montage_h4-booster.pdf
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Zo dat zijn serieuze diameters kabel.

Als ik de algemene formule gebruik voor berekeningen bij 12V met een 2% acceptabel spanningsverlies voor koper (A = 0.0059 x lengte x vermogen)
dan kom ik voor
- links op 0.0059 x 1m x 55W = 0.32mm2
- rechts op 0.0059 x 3m x 55W = 0.97mm2

dus dan zou ik met 2.5mm2 al aan de ruime kant zitten.

Ik krijg zo gauw niet een diagram getekend (@JFA)
Maar het eerder geuploade diagram dekt redelijk de lading

Hoe ik het nu ga maken: H4-male stekker maken, deze aansluiten op de huidige H4-bedrading.
Vanaf deze nieuwe stekker 3 draden naar het relais: massa-relais (85) op massa uit deze bestaande kabel, dim- en grootlicht aansturing op beide stuurstromen (86). Dan nog een nieuwe kabel vanaf de pluspool naar de hoofdstroom op het relais (30) met zekering ertussen (hoeveel A? 15?)
Dan vanaf de output van de relais (87) de kabels samenvoegen in een nieuwe H4-stekker, die dan op de lamp kan.
Tevens dan een nieuwe massa vanuit deze nieuwe H4-stekker direct naar de min-pool van de accu.
Dan moet de cirkel weer rond zijn.

Hopelijk heb ik het zo wat duidelijk opgeschreven.
Dan voor elke kant een eigen dubbel relais plaatsen, is zoals eerder vermeld een extra backup bij falen van de techniek.
Voordeel blijft dat je de bestaande H4-stekker dan kan ontkoppelen van de constructie en deze weer direct op de lamp kan aansluiten, en de tocht kan vervolgen.
Laatst gewijzigd door Chewbacca op 05 jan 2022, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

We hebben het over het terugwinnen van 25% van de spanning en dan vind je 5% verlies acceptabel? Alles bij elkaar ga je heel wat tijd, geld en moeite doen waarom zou je dan niet streven naar een zo klein mogelijk verlies?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Ilja1974 »

Leuk om te lezen dat dit topic weer wakker is geworden en waar men mee bezig is.
Nadat het topic vorige week naar boven kwam, heb ik ook de knoop doorgehakt en een setje besteld( de China versie).
Deze is vandaag binnen gekomen en ik heb die meteen gemonteerd en ik ben heel benieuwd hoeveel het verschil is als ik morgenochtend vroeg naar mijn werk rijd.
De set ziet er netjes uit maar wat ik zelf tzt eens zou aan willen aanpassen en ik hierboven ook al voorbij zag komen zijn de massa kabeltjes en het kabeltje van de plus naar het relais.
Ik heb ze een mooi plekje kunnen geven maar ik zou het gevoelsmatig zelf mooier/ beter vinden als je die vervangt voor een wat dikkere massadraad direct naar de accu.
Het zelfde gevoel had ik ook een beetje met het stukje plus draad wat vanaf de accu naar de relais toe loopt.
Dat zou ik zelf ook iets dikker willen hebben.
Aan de andere kant als je gaat zoeken, lees je dat de China set het prima doet en het met de duurzaamheid ook goed zit.
Ik heb een late T4 en heb de tijd genomen voor de montage en was zo’n 1,5 uur bezig.
Ik heb van de passagierskant naar de bestuurders kant toegewerkt.
Als je de motorkap open hebt dan zie je van bovenaf gezien voor bij het spatbord een kleine uitsparing waar je op een M6 moertje kijkt en die zit aan beide kanten en die heb ik gebruikt voor de massa.
Ook moet je onderin de rand van de koplamp behuizing een kleine uitsparing maken voor de kabel (deel waar je de afdekdop in draait).
In de plastic plaat aan de rechterkant (luchtgeleiding radiator?) heb ik twee gaatjes gemaakt en dan kun je het relais goed vastzetten met twee tiewraps.
Het is misschien wat overkill maar ik heb de boutjes waarmee ik de massa heb vastgezet en die van de plus van de accu voorzien van wat kopervet ter voorkoming van slecht contact in de toekomst.

Groet,Ilja
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

J vd Pal schreef: 05 jan 2022, 20:19 We hebben het over het terugwinnen van 25% van de spanning en dan vind je 5% verlies acceptabel? Alles bij elkaar ga je heel wat tijd, geld en moeite doen waarom zou je dan niet streven naar een zo klein mogelijk verlies?
Ik had verkeerd gelezen, de formule is voor 2% verlies.
bron
En dan ga ik dus voor meer dan 2x dikkere kabel dan berekend

Mijn Ali variant moet nog binnenkomen, maar ik heb er al geen vertrouwen meer in :bonk
Zonet materiaal besteld om het zelf in elkaar te gaan zetten zoals eerder genoemd
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

2% is natuurlijk een heel ander verhaal en zeker als je dan naar een dubbele dikte gaat dan is het verlies beperkt inderdaad. Ga je de relais inbouwen in een waterdichte behuizing oid of laat je ze gewoon open en bloot onder de motorkap?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Inderdaad.
En wat ook een verschil is: bij jouwe loopt alle stroom van de koplampen vanaf de accu naar het bakje. Dus dat gaat het dubbele vermogen door.
Ik maak voor links en rechts een eigen aansluiting.

Ik heb inderdaad een waterdicht bakje erbij. Als je deze moeite doet is het zonde als deze contacten gaan vergaan
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Ilja1974 »

Even een update.
Gezien mijn eerste post, blijk ik steeds in actie te komen vlak voor de wintersport en houden die Philips White Vision lampen het alweer twee jaar uit.
Die hebben hun geld alweer dik terugverdient als ik dat vergelijk met mijn vorige auto..
Daar gingen de lampen gemiddeld 6 maanden mee.
@ Chewbakka
Zo slecht is die set niet maar er is overal wel iets te verbeteren of op aan te merken.
Vanmorgen vroeg de eerste rit in het volledige donker even goed opgelet want daar merk je het verschil natuurlijk met meest.
In de eerste instantie leek de winst wel mee te vallen maar eenmaal gewent in het donker, valt op dat het licht wat verder draagt en je over het gehele lichtbeeld meer contrast ziet en het daardoor wat relaxter rijd.
Dus ja het is zeker de moeite waard geweest.
Toentertijd was alleen de wissel naar de andere lamp al een behoorlijke verbetering tov de standaard lichtopbrengst en de boosterset maakt het net even af.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Verlichting upgraden

Bericht door marrcel »

ik heb in mijn oldtimer motorfiets een H4 LED zonder ventilator gezet. Geen gedoe met dikkere kabels en relais. Led verbruikt minder dan halogeen.
Draait alweer 4 jaar probleemloos. Ook de projectie is perfect.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

Ik heb een h7 LED in mijn motor en dat werkt prima want de koplamp heeft helder met glas. Ik heb een T4 koplamp getest met een LED en dat gaf waanzinnig veel strooilicht door alle ribbels in het glas. Daarom heb ik in mijn T4 nog gewoon halogeen wel met een goede booster.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie