Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2 x bergruimte als camper eis?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door chv »

@marrcel:
Dat keukentje moet in ieder geval een permanent vastgemaakt onderdeel van de inrichting zijn, dus niet even met een sjorband vast gezet.
En de neerklapbare rugleuning zal denk ik niet worden gezien als "van binnen uit toegankelijk" lijkt me inderdaad.

Dit om zg "vrije jongens" te ontmoedigen misbruik te maken van een faciliteit die bedacht is om kampeerbussen voor mensen met een niet heel brede beurs en voor wie de kampeerbus vaak een tweede voertuig is, betaalbaar te houden. Helaas proberen nog teveel mensen door het opzoeken van de marges gewoon belasting te ontduiken. Wat Jan zegt, hoe meer de marge wordt opgezocht, hoe meer het wordt verpest voor de mensen die serieus een kampeerbus willen maken.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

marrcel schreef: 04 jan 2022, 15:46 Het is een 8p kombi. 2voorstoelen+3+3. De 3p achterbank halen we weg. Daar willen we een keukenblokje plaatsen met gaspit, water en afvoer.
De middelste zittingrij is een 1+2. 1 kantelstoel die voorover klapt waarvan de achterste 2 poten van de stoel uit de potten gaan. Het 2p klapbankje kan de leuning plat en blijft in de potten.
De bodem heeft 8 sjor-ogen. 4 rondom de 2=1 rij. en 4 thv de 3p zitbank achter.
De vraag is: hoeveel zitplaatsen wil je hebben/heb je nodig? Je kunt ook de middelste rij weghalen en daar een keukenblokje plaatsen dat dan wel normaal toegankelijk is. Of de wegklapbare stoel van de middelste rij helemaal weghalen zodat je altijd langs de middelste bank bij de keuken kan zonder iets weg te moeten halen of over banken heen moet klimmen.
Je stelt wel heel hoge eisen aan je camper. 8 zitplaatsen, een camperinrichting waar de Belastingdienst blij van wordt en ook nog af en toe een motorfiets mee kunnen nemen. Het is maar een Volkswagen busje hè.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door marrcel »

Dank allen voor meedenken.
Nee 4-5 personen op kenteken zou mooi zijn. Dan kunnen we een keer met onze 2 dochters weg.
De 3zits weegt 50kg, de 2zits 40kg en de kantelstoel 22,4kg. Die 3zits is onhandig opslaan en kost me mijn rug bij het tillen.

@Hanz alleen de achterste 3p bank laten staan voor de keuring en het blokje vastzetten op de pots van de 2zits bank, daar had ik nog niet aan gedacht. Als dat alle hobbels wegneemt, goed idee. Dank.
De 3zits heeft wel gordelbevestiging boven de achterste ramen. Ik weet even niet of dit de inbouw van het slaaphefdak belemmert? Mochten de gordels weg moeten dan zal ik alleen maar met de 2zits keuren.
Na de keuring zou ik overigens liever de 2zits ipv de 3zits willen gebruiken vanwege omvang en gewicht van de 3zits. Als de kantelstoel weg is kan je wel naar het keukenblok lopen.
Noteert de RDW ook de locaties van de zitplaatsen? of alleen het aantal?

Maar hoe zit dat nu met die vaste 2 opslag faciliteiten?
Er zijn keukenblokjes van verschillende omvang en met verschillende compartimenten. De kleinere hebben een plank boven de jerrycans. Zijn er dan 2 opslag faciliteiten? Een grotere heeft een compartiment naast de jerrycans met een plank. Zijn dit dan 3 opslag faciliteiten.
Voordat ik naar de RDW bel, wil ik wel proberen de juiste vragen te formuleren.;)
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Multivan Generation »

marrcel schreef: 04 jan 2022, 21:32 Dank allen voor meedenken.
Nee 4-5 personen op kenteken zou mooi zijn. Dan kunnen we een keer met onze 2 dochters weg.
De 3zits weegt 50kg, de 2zits 40kg en de kantelstoel 22,4kg. Die 3zits is onhandig opslaan en kost me mijn rug bij het tillen.

@Hanz alleen de achterste 3p bank laten staan voor de keuring en het blokje vastzetten op de pots van de 2zits bank, daar had ik nog niet aan gedacht. Als dat alle hobbels wegneemt, goed idee. Dank.
De 3zits heeft wel gordelbevestiging boven de achterste ramen. Ik weet even niet of dit de inbouw van het slaaphefdak belemmert? Mochten de gordels weg moeten dan zal ik alleen maar met de 2zits keuren.
Na de keuring zou ik overigens liever de 2zits ipv de 3zits willen gebruiken vanwege omvang en gewicht van de 3zits. Als de kantelstoel weg is kan je wel naar het keukenblok lopen.
Noteert de RDW ook de locaties van de zitplaatsen? of alleen het aantal?

Maar hoe zit dat nu met die vaste 2 opslag faciliteiten?
Er zijn keukenblokjes van verschillende omvang en met verschillende compartimenten. De kleinere hebben een plank boven de jerrycans. Zijn er dan 2 opslag faciliteiten? Een grotere heeft een compartiment naast de jerrycans met een plank. Zijn dit dan 3 opslag faciliteiten.
Voordat ik naar de RDW bel, wil ik wel proberen de juiste vragen te formuleren.;)
Gordels zijn geen probleem voor inbouw hefdak.
Kast kun je in de pods voor de 2zitsbank vastzetten,
ik heb nog ergens tekeningen voor adapters daarvoor.
Vaste opbergruimte: zit het achter één en dezelfde deur/klep, dan telt het als 1, logisch ook eigenlijk.
Eigenlijk kun je nooit vaste opbergruimte genoeg hebben, want waar laat je anders je kleding, voedselvoorraad etc.
Van iedere dag tassen verplaatsen wordt je later simpel.

Voor de planning: begin van boven naar beneden.

Groeten Peter
PS misschien kun je nog wat inspiratie opdoen in projecten die ik gedaan heb?
viewtopic.php?t=56399
viewtopic.php?t=64627
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 04 jan 2022, 21:51 Eigenlijk kun je nooit vaste opbergruimte genoeg hebben, want waar laat je anders je kleding, voedselvoorraad etc.
Van iedere dag tassen verplaatsen wordt je later simpel.
Helemaal mee eens. Juist als je weinig ruimte hebt (een Transporter is relatief toch een kleine camper, zeker met vier mensen) is het belangrijk dat alles zijn vaste plaats heeft om de zaak een beetje leefbaar en comfortabel te houden. En liefst ook opgeborgen achter deur of klep. Ook voor de veiligheid is het beter om tijdens het rijden zo min mogelijk losse zaken in de auto te hebben. Bij een botsing of noodstop vliegt dit als projectielen door de auto.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door marrcel »

Helemaal eens mannen.
De planning is met een starters opstelling beginnen voor de keuring.
Bed in hefdak, keukenblokje, tafelblaadje, 2 opbergkisten Hornbach met deksel.
Voor de bevestigingen loop ik tegen de lockdown aan. Ik kan niet even de materialen vasthouden en opmeten.
Ik denk aan u-bouten voor de bevestiging aan de pods en sjor-ogen.
@Peter ik ben wel benieuwd naar de tekening. En je topics zijn geweldig leesvoer. :jumpklap

We zijn er nog niet helemaal uit wat de definitieve opstelling gaat worden. Voorlopige denkrichting:

Bed:
Volle breedte op raamhoogte. Blindklink moeren en aluprofielen met koker en L-profiel. 3 delen of rolconstructie.

Keuken:
Voorlopig achter de voorstoelen. Maar een slidekeuken achterop ook binnen te bedienen en normaal bereikbaar en onder het bed heb ik nog niet gezien. Ik noem dit ontwerp dan de Uitrukkeuken. :gekte En even serieus, waar laat ik het matras? Daar een bankje van maken op de bagage ruimte? Drie matras delen van 60X160mm. Vanmiddag nog maar eens met de rolmaat de bus in.
Trouwens bus is van 3-2012. Nog een keer keuren voor meer zitplaatsen is mogelijk.
Keuken liefst uitneembaar voor de enkele keer dat een motorfiets vervoerd moet worden. Wellicht laat ik die eis wel vallen. Ik heb ook een trekhaak.

Bagage:
De opslag kan onder het bed in kastjes of kisten. Beetje afhankelijk van de definitieve keukenkeuze.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door J vd Pal »

marrcel schreef: 05 jan 2022, 09:23 Keuken liefst uitneembaar voor de enkele keer dat een motorfiets vervoerd moet worden.
Realiseer je je dat je op dat moment niet meer voldoet aan de eisen voor het kwart tarief! De boetes die je dan kunt krijgen zijn zeer hoog! Natuurlijk is de kans dat je op dat moment gecontroleerd wordt klein maar toch.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Jan anno NU »

Eigenlijk kun je nooit vaste opbergruimte genoeg hebben, want waar laat je anders je kleding, voedselvoorraad etc.
Van iedere dag tassen verplaatsen wordt je later simpel.
Je moet het natuurlijk niet erger voorstellen dan het is !
:bonk

TS heeft zelf al aangegeven dat hij er geen kastenwand a la California in wil.

Sterker nog , dat busje moet multifunctioneel blijven , o.a. om er een motorfiets in te zetten.
En waar je naar mijn mening ook simpel van wordt is om al die kastjes en laatjes steeds weer te gaan vullen , met stapeltjes kleding en voer.
Wat moet je met een kastenwand de rest van het jaar als je niet kampeerd?

Wij hebben bv achter onze slaapbank een bak ruimte waar je snel , kratten ,stoelen ,tafeltje , extra gasfles e.d . inzet.
En onder de bank gewoon heel simpel de kledingtassen .
Dat zie ik mij bij een california niet doen , zeker niet bij zo,n ouder exemplaar waar ook de watertank nog eens achter de bank zit.

En Marrcel,
Ik heb al eerder opgemerkt , denk niet te gecompliceerd !
Twee opberg ruimtes maak je net zo goed met twee schoenendozen.

Belangrijkste is dat je serieus ogend wat betreft inbouw op de keuring komt !
Dan heb je al de helft gewonnen.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

Jan anno NU schreef: 05 jan 2022, 18:21
Eigenlijk kun je nooit vaste opbergruimte genoeg hebben, want waar laat je anders je kleding, voedselvoorraad etc.
Van iedere dag tassen verplaatsen wordt je later simpel.
Je moet het natuurlijk niet erger voorstellen dan het is !
:bonk
. . .
En waar je naar mijn mening ook simpel van wordt is om al die kastjes en laatjes steeds weer te gaan vullen , met stapeltjes kleding en voer.
Wat moet je met een kastenwand de rest van het jaar als je niet kampeerd?
Wij kamperen het hele jaar door als het even kan en ook voor een dagje uit is het handig als je onderweg even een bak koffie kan zetten of een eenvoudige maaltijd maken voor je naar huis gaat. Dus de keukenkast is permanent gebruiksklaar.
Maar er zijn natuurlijk mensen die maar één keer per jaar kamperen en de rest van het jaar eigenlijk gewoon een bestelwagen willen hebben voor allerlei klussen en hobby's. Niks mis mee maar daar is het kwarttarief naar mijn mening niet voor bedoeld.
Jan anno NU schreef: 05 jan 2022, 18:21 En Marrcel,
Ik heb al eerder opgemerkt , denk niet te gecompliceerd !
Twee opberg ruimtes maak je net zo goed met twee schoenendozen.

Belangrijkste is dat je serieus ogend wat betreft inbouw op de keuring komt !
Dan heb je al de helft gewonnen.
Ik betwijfel of twee schoenendozen serieus ogen bij de keuring. Nog los van het feit dat de eis is twee vast gemonteerde afsluitbare bergruimtes.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Jan anno NU »

Dus met een interieur als van een California beach maak je volgens jou misbruik van het kwart tarief?
beach.jpg
Zo ruimtelijk en luchtig mogelijk is mijn voorkeur.
:zwaai
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door MarkV »

Sluit ik me bij aan :yes
Met 4 kids is de Beach voor ons ideaal met driezits achterbank, een losse stoel en een slaaphefdak.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Multivan Generation »

Jan anno NU schreef: 06 jan 2022, 12:12 Dus met een interieur als van een California beach maak je volgens jou misbruik van het kwart tarief?

beach.jpg

Zo ruimtelijk en luchtig mogelijk is mijn voorkeur.
:zwaai
Die voldoet zo helaas niet zonder meer aan de eisen zoals gesteld worden om in aanmerking te komen voor het kwart-tarief
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Jan anno NU »

Multivan Generation schreef: 06 jan 2022, 15:09
Jan anno NU schreef: 06 jan 2022, 12:12 Dus met een interieur als van een California beach maak je volgens jou misbruik van het kwart tarief?

beach.jpg

Zo ruimtelijk en luchtig mogelijk is mijn voorkeur.
:zwaai
Die voldoet zo helaas niet zonder meer aan de eisen zoals gesteld worden om in aanmerking te komen voor het kwart-tarief
Heb je de voorgaande berichten niet gelezen?

Je weet toch net zo goed dat het hier ging over het wel of niet aanwezig zijn van een kastenwand.
Mede door jou aangezwengeld , want je zou er toch wel erg simpel van worden als je niet alles in vakjes kon indelen.
:nuts

(Dat er nog een gaspit en spoelkom bij komt voor het kwarttarief is toch algemeen bekend en doet even niet ter zake)
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij is de opbergruimte van een multivan/california beach, als ik me niet vergis, één afsluitbaar vak.
En dat is te weinig volgens de gestelde eisen van de Belastingdienst.
Of zij de ruimte onder de bank mee tellen als vaste opbergruimte, is dan de vraag.
beach opbergruimte.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

Jan anno NU schreef: 06 jan 2022, 12:12 Dus met een interieur als van een California beach maak je volgens jou misbruik van het kwart tarief?
Ik heb het niet over fabriekscampers die aan de eisen voldoen. Het gaat om de zelfbouwers die de grenzen opzoeken om een zo minimaal mogelijke camperinrichting te maken en die na de vakantie het liefst de camperinrichting eruit halen om de bus op een andere manier te gebruiken.
Ik heb overigens niet het idee dat Marrcel dat van plan is. Hij is gewoon op zoek naar een manier om zijn brandweerwagen zo snel mogelijk volgens de regels als camper te kunnen gebruiken voordat hij een definitief interieur maakt. En de meeste forumleden die op zijn vragen reageren proberen hem aan de hand van de eisen van de Belastingdienst op het goede spoor te houden.
En het gaat om vaste afsluitbare opbergruimtes die van binnenuit bereikbaar zijn. En dat is niet automatisch hetzelfde als een kastenwand.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie