Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dienstbus DB-9 uitgerukt

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

Ik heb mijn Austops dak gekocht en laten monteren bij Camper Roof Europe in Nijmegen.
Ze zjjn ook importeur voor Austops.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Eindelijk de eerste busklus met de handjes. Het plafond board er uitgerukt :knipoog
Natuurlijk gewoon netjes gedemonteerd. Wellicht recycle ik dit nog voor de gebarsten boardjes van de achterdeuren.
Heeft iemand dit wel eens bekleed met zwart kunstleer?
Bijlagen
B2046825-BD72-4145-A5E1-3A5BAC03ED1E.png
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

Normaal gezien doe je de hemel afwerking bijna als laatste, dus als je hefdak er in zit.

Anders kun je het 2 keer doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Jan anno NU »

marrcel schreef: 04 jan 2022, 21:42
Jan anno NU schreef: 04 jan 2022, 16:21 Mooie bus en prima kleur voor het poetswerk.
:toppie

Wat betreft je indeling , geen kastenwand zou ook mijn idee zijn , zo ruimtelijk en luchtig mogelijk .

Enne , die waterkraan die ga je echt wel waarderen hoor ! , juist als je overstapt van tentkamperen naar een campertje.
Zou ook de raamisolatie niet vergeten met al die ruiten , en natuurlijk wel aan de buitenzijde voor het beste resultaat.

Succes met alle keuzes.
mmm raamisolatie, daar heb ik me nog niet op ingelezen. Ik dacht alleen aan een limo tint. Dat komt aan de binnenkant dacht ik. Is dat niet kwetsbaar aan de buitenkant?
Die isolatiematten slijten nog het meest door het steeds opvouwen.
Na 10 jaar die van de voorruit maar vervangen , die duck tape werkt ook niet eindeloos
:knipoog
En even alert blijven bij harde wind als ze buiten zitten.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

marrcel schreef: 03 jan 2022, 19:20

Wat gaat het niet worden.
Een caravan indeling zoals een California wordt het niet. Zonde van het uitzicht. Het wordt dus een 4-5 persoons met glas rondom en een maximaal breed bed. Bed met een rol of drie a vier platen op alu profielen aan het chassis. Ik weet het nog niet helemaal.
Het lijkt ons verstandiger om voorlopig een simpel keukentje er in te doen voor de keuring en gewoon aan het voorjaar beginnen. 2022 wordt proefcampereren, dan wordt het vanzelf helder wat we willen en denken nodig te hebben. Houtkachel, koelkast, wokbrander (9kW) of skottelbraai gaan mee.
De ontwerpen van slide pods keukens uit de UK lijken ons wel wat, maar zijn die ook met de deuren dicht te bedienen? Of met aanpassing ook legaal te maken? Buiten op stahoogte koken past ons beter. Dit jaar begint mijn 60e levensjaar. :proost
Bed op rol, in combinatie met een slidepod --> niet van binnenuit bereikbaar want dan zit de rol in de weg :zwaai

Buiten koken met 2 open deuren, in de regen? Dan kun je niet droog staan, of je moet daar weer iets op verzinnen.
En bedenk even, wat aan de achterzijde buiten op een mooie werkhoogte is, voldoet dan binnen niet aan de eisen.
En omgekeerd, heb je het binnen op de goede hoogte, zo'n slide pot, dan ben je buiten op schouderhoogte in de potten aan het roeren :zwaai

Bed op een rol in combinatie met een matras?





wellicht is dit ook iets voor je?




en als inspiratie:


groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

marrcel schreef: 05 jan 2022, 11:12 Heeft iemand dit wel eens bekleed met zwart kunstleer?
Ik heb dit wel eens gezien, maar vilt is een veel betere geluiddemper als je er geen rijdende klankkast van wilt maken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Wat een leuke inspirerende filmpjes Peter. Er staat zo veel meer op youtube dan je denkt.
Vooral het kiepbed. Wow. Hij vertelde tussen neus en lippen door dat de kook gelegenheid naar buiten kon worden geschoven, leuk.
Je schreef dat jou rolbed geen normale doorgang geeft tot een eventuele achterkeuken. Komt dat omdat het vast zit omdat er een vastbed moet zijn? Met een slaaphefdak aanwezig mag het benedenbed toch ook wegneembaar zijn? Ik denk aan een L-profiel met koker op beide zijden van de bus en een platensysteem zoals Essa maar zonder die, hoe noem je dat, hoedenplanktafel? Zie filmpje.
Voor het voldoen aan de wet zou ik het matras en platen tijdens het koken dan wegnemen. Tja hoe raak je die dan kwijt? Ik ben daar nog niet over uit, en of dat normaal bereikbaar is volgens de regeltjes?

En het voordeel van achterdeuren is dat je kookvuur niet zo snel uit waait maar dat de damp wel boven weg kan. Ik zag laatst ook een speciaal dekje op de deuren. Zeg maar een soort mini matras-overtrek. Met slecht weer wordt het zowiezo minder buiten kokkerellen. Met de zeekano werd dat dan een Struik maaltijd. :ie
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

krekwakwol schreef: 05 jan 2022, 15:42
marrcel schreef: 05 jan 2022, 11:12 Heeft iemand dit wel eens bekleed met zwart kunstleer?
Ik heb dit wel eens gezien, maar vilt is een veel betere geluiddemper als je er geen rijdende klankkast van wilt maken.
Dat is grappig. Ik wel van een van de panelen een subwoofer maken. Die plaat met de driver moet juist hard zijn.

Dat vilt is heel handig (veel stretch) om te verwerken maar houdt stof vast. Ik moet bij vilt al niezen als ik er aan denk. (Longpatient)
Jou opmerking doet mij wel denken dat een laagje schuimrubber zeg 5mm onder kunstleer een mooiere uitstraling geeft. Ik heb wel een wiebertjes gestikt patroon gezien. Das sjiekdefiebel. :yes

Terug even op geluid. Bedoel je het geluid dempen wat in de bus wordt geproduceerd? Bus leeg klinkt nu erg hol nu die stil staat. Dan kan vilt wel helpen. Maar banden geluid reduceren tijdens rijden. Daar zal vilt niet veel aan bijdragen.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

Bed zit vast omdat je lading vast wilt hebben, en anders kan het tijdens slapen misschien verschuiven en dat is onwenselijk.

Goed om te weten vooraf, een bus wordt naar achter toe steeds smaller..

Google ook eens op ikea hack vw t5 vw t6
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

marrcel schreef: 05 jan 2022, 21:33
krekwakwol schreef: 05 jan 2022, 15:42
marrcel schreef: 05 jan 2022, 11:12 Heeft iemand dit wel eens bekleed met zwart kunstleer?
Ik heb dit wel eens gezien, maar vilt is een veel betere geluiddemper als je er geen rijdende klankkast van wilt maken.
Dat is grappig. Ik wel van een van de panelen een subwoofer maken. Die plaat met de driver moet juist hard zijn.

Dat vilt is heel handig (veel stretch) om te verwerken maar houdt stof vast. Ik moet bij vilt al niezen als ik er aan denk. (Longpatient)
Jou opmerking doet mij wel denken dat een laagje schuimrubber zeg 5mm onder kunstleer een mooiere uitstraling geeft. Ik heb wel een wiebertjes gestikt patroon gezien. Das sjiekdefiebel. :yes

Terug even op geluid. Bedoel je het geluid dempen wat in de bus wordt geproduceerd? Bus leeg klinkt nu erg hol nu die stil staat. Dan kan vilt wel helpen. Maar banden geluid reduceren tijdens rijden. Daar zal vilt niet veel aan bijdragen.
Ik heb het vilt ook over de wielkasten gelijmd en dat dempt toch het rijgeluid wel. Je kunt er eventueel eerst ook nog een laagje isolatiemateriaal onder lijmen en daar de vilt overheen.
Maar onze bus is ook alleen als kampeerwagen ingericht en wordt als zodanig gebruikt, naast de privéritjes .
Maar onze bus is van binnen helemaal bekleed met blauw strechvilt.
Trouwens, het Austops hefdak is van binnen bekleed met grijs vilt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Stigting »

Super leuk om te volgen, veel succes!

Zelf ook een Austops, ingebouwd bij Bas in Nijmegen! Nog steeds super blij mee. Dat het dak zo plat was, sprak me toentertijd erg aan. In de praktijk heb ik er zelden wat aan gehad, en had ik liever misschien een wat hogere gehad zodat er een fatsoenlijk matras op kan blijven liggen als hij dicht is. Dit was in mijn zoektocht naar het dak een onderbelicht punt, wil het je graag meegeven!

Overigens ook hier de wielkasten bekleed met vilt, gaat zeker helpen!

Tot slot, veel ruiten is erg mooi voor het zicht, maar ik zou m’n hoge kast niet kunnen missen als opbergruimte :)! Als we wakker worden, gaan we toch meteen naar buiten!

Groet, Ruud
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

marrcel schreef: 05 jan 2022, 21:17
En het voordeel van achterdeuren is dat je kookvuur niet zo snel uit waait maar dat de damp wel boven weg kan. Ik zag laatst ook een speciaal dekje op de deuren. Zeg maar een soort mini matras-overtrek. Met slecht weer wordt het zowiezo minder buiten kokkerellen. Met de zeekano werd dat dan een Struik maaltijd. :ie
Dan bedoel je vast zoiets: https://kiravans.com/products/kiravans- ... h-spoilers

Screenshot_20220107-171744_Outlook.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Er is een Austops dak besteld. Helaas wordt het pas maart/april voor de inbouw planning.
Het lwb dak is Tornado rood Ly3d met kunstleer op plafond en vilt op het frame. Dat vilt op het frame kon niet anders of kaal natuurlijk. Met een rits rondom voor het uitzicht en een matras met froly systeem. En nog wat inbouw lampjes erbij.
Het gebruik van dakdragers voor de zeekano's blijft mogelijk.

Vanwege de planning van het dak hebben we nu meer tijd voor de inrichting. Inmiddels is vrouwlief gaan struinen op pinterest. Er zijn nieuwe keuzes te maken. Een nieuw verlanglijstje maken. En mijn wens om een motor mee te nemen in de camper nogmaals eens goed onder de loep te nemen. Is dat alleen voor wat enkele circuitdagen en het kopen van een motor in Duitsland? Ik moet er niet aan denken om tijdens een trektocht met de camper meerdere malen dat kreng de camper in te pielen. Er zit ook een trekhaak op de camper. Ik voel het loslaten al aankomen.
Goed kunnen slapen staat op nr1. Dus 160X180cm. Vervolgens de vraag hoe wil je spullen opbergen en bereikbaar houden? Er zijn zo veel uitschuif mogelijkheden. Eerst maar eens een lijstje maken wat we meenemen. Gebruiken we de kratten en stoelen die we al hebben? Dat wordt nog even puzzelen.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Lutra »

Laatst gewijzigd door Lutra op 08 jan 2022, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

marrcel schreef: 08 jan 2022, 10:58 Er is een Austops dak besteld. Helaas wordt het pas maart/april voor de inbouw planning.
Het lwb dak is Tornado rood Ly3d met kunstleer op plafond en vilt op het frame. Dat vilt op het frame kon niet anders of kaal natuurlijk. Met een rits rondom voor het uitzicht en een matras met froly systeem. En nog wat inbouw lampjes erbij.
Het gebruik van dakdragers voor de zeekano's blijft mogelijk.

Vanwege de planning van het dak hebben we nu meer tijd voor de inrichting. Inmiddels is vrouwlief gaan struinen op pinterest. Er zijn nieuwe keuzes te maken. Een nieuw verlanglijstje maken. En mijn wens om een motor mee te nemen in de camper nogmaals eens goed onder de loep te nemen. Is dat alleen voor wat enkele circuitdagen en het kopen van een motor in Duitsland? Ik moet er niet aan denken om tijdens een trektocht met de camper meerdere malen dat kreng de camper in te pielen. Er zit ook een trekhaak op de camper. Ik voel het loslaten al aankomen.
Goed kunnen slapen staat op nr1. Dus 160X180cm. Vervolgens de vraag hoe wil je spullen opbergen en bereikbaar houden? Er zijn zo veel uitschuif mogelijkheden. Eerst maar eens een lijstje maken wat we meenemen. Gebruiken we de kratten en stoelen die we al hebben? Dat wordt nog even puzzelen.
Wees blij dat je dak al in maart/april geleverd wordt :zwaai
Ons dak is in augustus besteld en komt naar schatting in week 28.
Ik zat nog eens te denken over hetgeen je schreef: longklachten in relatie tot je motor in de bus willen vervoeren.
Ga je de geur van je motor wel minimaal 8 uur per nacht trekken en slaat dat niet op je longen?
Hoe hoog is je motor met jou er op en de inrij opening van de bus, en omkiep gevaar?
Hoe wil je die vast gaan zetten?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie