Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlichting upgraden

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Erdem50 »

Dat van mij is ook ‘ietsjes’ meer werk maar genoeg licht.
Projekt Zwo koplampen, origineel met H1 heb ik compleet omgebouwd met Bixenon lenzen.
Bijlagen
496A9BC9-8B9B-4083-90C9-02EDEEACC283.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

Met ProjektZwo lampen kan je natuurlijk ook kiezen voor LED MET E-keur!!!

https://www.eljot-engineering.com/shop/ ... d-upgrade/
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Erdem50 »

J vd Pal schreef: 07 jan 2022, 07:14 Met ProjektZwo lampen kan je natuurlijk ook kiezen voor LED MET E-keur!!!

https://www.eljot-engineering.com/shop/ ... d-upgrade/
Dat klopt maar als je de ervaringen leest is het zeker niet zo dat de LED units meer lichtopbrengst hebben dan Xenon.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door brugseb »

J vd Pal schreef: 07 jan 2022, 07:14 Met ProjektZwo lampen kan je natuurlijk ook kiezen voor LED MET E-keur!!!
Wow, voor die prijs experimenteer ik eerst wel even met de wit licht H1 lampjes voor mijn Project Zwo :nuts
Overweeg om deze even te testen https://www.autolampen.be/nl/osram-h1-n ... r-duo.html
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

Dat waren mijn vorige lampen, prima licht en levensduur. OSRAM heeft net de Night Breaker 200 geïntroduceerd maar die zijn er nog niet in H1 zie ik net. Ik heb nu Philips RacingVision GT200 in gebruik maar ook die zijn er ook nog niet als H1.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 07 jan 2022, 12:18
Wow, voor die prijs experimenteer ik eerst wel even met de wit licht H1 lampjes voor mijn Project Zwo :nuts
Overweeg om deze even te testen https://www.autolampen.be/nl/osram-h1-n ... r-duo.html
Soms gaat het niet om de prijs!
Wil je iets goeds, dan kost dat nu eenmaal geld.
@bart, met H1 kom jij er denk ik niet, ik denk dat je andere lampen nodig hebt :knipoog

Wil je veel licht-output daar waar het telt, op het wegdek, dan is Xenon nog steeds "the way to go".
Mijn set is 2x 3600 Lumen, en dat is toch echt wat anders als 3600 Lumen van een LED aanbieder wat een meter ver schijnt.. :zwaai
En ik gebruik ze nu met 35W ballasten, ik heb ook nog de keuze om ze met 50W ballasten te gebruiken, dan ga ik richting de 4200 Lumen per lamp, alleen wordt dan wel de levensduur korter.
Ik heb D2H lampen gebruikt van Morimoto.

In onze T4 had ik toen in de angeleyes ook lenzen gemaakt, met Osram cool blue intense, en daar kwam ook een mooie hoeveelheid, scherp afgebakend licht vanaf.
Zie ook hier: http://www.eldiape.com/bixenon/bixenon.htm

Mijn advies (voor wat het waard is voor iemand(ik heb er natuurlijk geen verstand van :knipoog ))
Door het halverwege jaren 80 ontwerp van de T4, met korte neus,
kun je de licht hoeveelheid op een aantal manieren verbeteren.
Zorg dat je een verse set koplampen hebt, dan heb je een heldere reflector, en komt er het meeste licht uit.
Bosch of Valeo zijn goede merken.
Zorg dat al je stekkers corrosievrij zijn en zorg voor goede diameters aan bedrading eventueel met een H4 booster.
Veel T4's hadden vroeger Osram bilux lampen, vervang ze voor de laatste ontwikkelingen, dat levert echt merkbaar verschil op, maar wees realistisch en verwacht geen wonderen. Ook waren er vroeger heldere koplampen voor een korte neus te koop, die zelfs de knipperlichten in één en dezelfde unit vervingen, met een lens er in. Zoek en gij zult vinden.

De facelift versies, met de lange neus hebben meer mogelijkheden, om koplampen te vinden met heldere glazen er voor.
Vroeger had Inpro een set, Depo angeleyes was een andere mogelijkheid, maar er waren er meer, die soms ook al met een soort van lens geleverd werden. Let op, daarin staat vaak dat ze niet gebruikt mogen worden met xenon. Het is maar dat je dit van te voren weet. Of dat een technische reden heeft of gewoon met goedkeuring te maken heeft weet ik niet.
Koplampen voor een lange neus kun je in meerdere delen uit elkaar halen, en dus het glas apart wisselen voor een exemplaar met helder glas, als je dat kunt vinden. Als je daarachter een mooie kwalitatief goede lens monteert, en je stelt hem goed af, dan kun je nadien genieten van een mooie bak licht in combinatie met een xenon HID-set.

Kijk maar eens voor voorbeelden op theretrofitsource.com en kijk ook naar de youtube filmpjes van hun.
Ook op Aliexpress kun je mooie retrofit lenzen kopen, eventueel compleet met shrouds (afdekkappen), en zelf Bi-led lenzen met laser grootlicht kun je er vinden (zijn lastiger in te bouwen).

Laat jezelf inspireren, en voor de Nederlanders,
Er hoeven geen automatische hoogteregulering en koplampsproeiers meer voor de APK aanwezig zijn; en dat kan wel eens een voordeel zijn.

Groetjes Peter
PS als je advies vraagt en 2 verschillende mensen zeggen dat je die ali-express H4 booster niet moet kopen omdat het zooi is, en toch koop je het, waarom vraag je het dan, als je niet je voordeel met ervaringen van mensen hier op het forum doet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door brugseb »

Multivan Generation schreef: 07 jan 2022, 13:46
PS als je advies vraagt en 2 verschillende mensen zeggen dat je die ali-express H4 booster niet moet kopen omdat het zooi is, en toch koop je het, waarom vraag je het dan, als je niet je voordeel met ervaringen van mensen hier op het forum doet?
Peter, wat kruip je weer snel op je paard... vermits je specifiek naar mij verwijst: ik trek geen adviezen in twijfel, ben niet van plan Ali te kopen, de Duitse booster is plug&play voor H4 en dus niet kant en klaar voor mijn bus, ik schrijf dat ik Project Zwo sets heb met H1 lampen en dat de ombouw waar Jasper naar verwijst wel een stevige hap uit het budget betekent. That's all.
De lenzen van mijn Project Zwo zijn ook al oude technologie en ik betrap mezelf er op dat ik, op kleine donkere wegen, al snel de mistlampen vooraan opzet. Ik plan nu om de lenzen grondig schoon te maken en Nightbreaker types uit te testen. Zou als eerste upgrade moeten volstaan voor mij maar anderen zullen daarin veel verder willen gaan.

Wie de klassieke koplampen heeft kan jouw overzicht nog even aftoetsen.

groets
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Multivan Generation »

@bart, die opmerking was niet voor U he, dat leek me duidelijk.
Project Zwo koplampen, zijn lastiger om daar echt veel licht uit te krijgen, de behuizing is erg klein. Erdem heeft daar destijds veel tijd aan besteed, maar voor de Belgische keuring wellicht een brug te ver.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Ilja1974 »

@ Chewbakka
Waar bestel jij die Keramische H4 stekkers?
Ik was daarstraks ook even aan het kijken naar die stekkers en je komt eigenlijk alleen van die stekkers met een stukje snoer er aan vast.
Het setje wat ik heb gekocht komt weer bij een Nederlandse webshop vandaan maar ik begrijp wel een de aversie/ achterdocht die er tegen de Ali producten is..
De kwaliteit kan onderling per verkoper verschillen of per gemaakte serie en dat is wel waardeloos.
Dus als verkoper A het zelfde product wil maar dan bv met knap draad en verkoper B wil het zelfde product maar goedkoper dan maken die lui dat gewoon maar jij komt er pas achter als je het thuis hebt..
Bij sommige producten zie daar soms tig verschillende verkopers en prijzen met allemaal de zelfde afbeelding..
Ik heb jaren terug een tijd met van die Honda 4takt brommers gespeeld en daar kwam je dat ook wel tegen.
Het ene was top en het andere ..l
Aan de andere kant komt het gros van de spullen die we allemaal hebben of gebruiken gewoon uit China vandaan.
De Duitse set ziet er natuurlijk ook netjes en degelijk uit en de daar uit volgende posten over de draaddiktes vind ik ook wel interessant om te volgen.
Want het is natuurlijk wel zo dat de lampen een bepaalde vraag hebben en je dat optimaal wilt hebben maar welke draaddikte is daarvoor optimaal en wanneer is het overkill?
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 07 jan 2022, 13:46
PS als je advies vraagt en 2 verschillende mensen zeggen dat je die ali-express H4 booster niet moet kopen omdat het zooi is, en toch koop je het, waarom vraag je het dan, als je niet je voordeel met ervaringen van mensen hier op het forum doet?
Tja, dat had ik net zo goed niet kunnen doen he :bonk
De eerste reacties na mijn vraag waren positief, dus toen besteld. Denk nu dat dat vooral over de Duitse variant ging.
Daarna kwamen nog een aantal reacties, en inmiddels heb ik me door jullie deskundigheid laten overtuigen en ga ik deze inferieure booster dan dus ook niet monteren. (Als jij én Erdem het zeggen.. :knipoog )

Vandaag zijn de materialen voor mijn zelf-bouw booster binnen gekomen.
Eens kijken of ik daar binnenkort mee aan de slag kan
:yes

Wel een mooie uiteenzetting overigens over de verschillende manieren om het lichtbeeld te verbeteren.
Jouw verhaal op eldiape over xenon heb ik pas ook gelezen, blijft ook nog een optie als de opbrengst van mijn zelfbouw booster toch tekort schiet :toppie

@ Erdem: mooie bak licht komt daar uit zeg!
Ik rij vooral in Friesland en Groningen, en daar zijn de meeste wegen 's nachts niet verlicht
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Multivan Generation »

Misschien nog een handige tip?
Voorzie je kabelboom van een beschermende flexibele ribbelbuis.
Dat is wel zo veilig, en beter voor de lange termijn houdbaarheid :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 07 jan 2022, 20:56 Misschien nog een handige tip?
Voorzie je kabelboom van een beschermende flexibele ribbelbuis.
Dat is wel zo veilig, en beter voor de lange termijn houdbaarheid :knipoog
Ook weer bedankt voor deze tips!
Gisteravond toen ik het las baalde ik nog dat ik het niet mee had besteld, maar vanochtend vond ik nog een heel stuk om een kabel heen die ik toch niet meer ga gebruiken.

Dus hier het resultaat van twee uurtjes knutselen:
20220108_141002.jpg
20220108_141015.jpg
20220108_141034.jpg
Het meest lastige was nog om de male H4 connector te maken, daarna was het alleen nog maar draad op maat knippen en aansluiten.
Als het goed is werkt het nu plug en play

(Bijna helaas) nu eerst op visite :bonk , ben benieuwd naar de extra licht opbrengst


@ Ilja1974
Ik heb alle materialen besteld bij rdae.nl (geen binding mee)
Voor de male H4 connector moet je dan wel even knutselen
Het connectie stukje aan de achterkant moet je eraf knippen, en dan kun je hem in de female-connector schuiven
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Multivan Generation »

Dat heb je heel netjes gemaakt zeg :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door brugseb »

Multivan Generation schreef: 07 jan 2022, 16:25 Project Zwo koplampen, zijn lastiger om daar echt veel licht uit te krijgen... maar voor de Belgische keuring wellicht een brug te ver.
Klopt, hier in Vlaanderen is het sowieso altijd spannend om iets in te voeren waar "alternatieve onderdelen" op zitten...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Vanochtend het geheel ingebouwd
Paar minuutjes werk, plug en play.
Lastigste was nog om een gevallen schroefje voor de montage aan de zijschermen weer terug te vinden
20220109_100736.jpg
3x raden welke kant is aangesloten :jump

Voltmeter erop, en met draaiende motor keurig 14.1 volt bij ingeschakelde lampen
Nu wachten tot het donker wordt...

Ik had ergens nog gelezen dat de Duitse variant geloof ik de mogelijkheid had om de mistlichten mee te schakelen met het groot licht.
Iemand daar ervaring mee? Is dat handig?
Ik overweeg dan om de mistlichten met een diode ook aan te sluiten op de output van het grootlicht
(Met een diode ertussen zodat het grootlicht niet aan gaat als ik de mistlichten aan zet)
Plaats reactie