Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Titus »

Hallo,
onze T5 past echt precies in de garage. Een 'vaste' fietsendrager is daarom geen optie.
We hebben geen trekhaak.
We gebruiken regelmatig veerboten, een vast hoog rek is ook daarom minder gewenst.
Voor de langere reizen zoek ik daarom een drager die we kunnen verwijderen.
Even sleutelen is geen probleem, als het maar geen lange tijd neemt.
Zou dat lukken met een Fiamma carrybike?

We hebben 2 vouwfietsen. Hoog tillen zal geen probleem zijn.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Renew »

Ik vraag mij af:
Passen de vouwfietsen niet in jullie bus??
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Titus »

Ja die passen inderdaad prima in de bus :-)
Afgelopen jaren hebben we dat steeds gedaan.

Maar nu gaan we bijna 5 weken weg naar Noorwegen-Zweden.
En hebben het idee dat het dan fijn is als de leefruimte toegankelijk blijft als we op route zijn.
Bijvoorbeeld om koffie te kunnen zetten, broodjes bakken, pauzeren.

Ik zoek daarom een drager die ik na de overtocht (Eenshaven-Kristiansand) kan monteren.
En ook weer kan demonteren voordat we weer op de veerboot terug gaan.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Hanz »

En is het geen idee om de drager te laten zitten en op de veerboten alleen de fietsen even binnen te zetten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Titus »

Dat maakt niet zo veel verschil voor mijn vraag omdat de drager er sowieso af moet als we de garage in willen.
Of ik hem voor het veer wil/kan/moet verwijderen weet ik nog niet 100% zeker. Hangt namelijk ook af van de gekozen constructie.

Maar mijn vraag blijft eigenlijk: welke drager kan tamelijk makkelijk gemonteerd en gedemonteerd worden?
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Hanz »

Titus schreef: 26 jan 2022, 12:38 Maar mijn vraag blijft eigenlijk: welke drager kan tamelijk makkelijk gemonteerd en gedemonteerd worden?
In feite kunnen alle dragers voor een achterklep eenvoudig gemonteerd en gedemonteerd worden. Vrijwel allemaal haken ze aan de bovenkant en de onderkant over de kleprand en moet je de haken aan de onderkant nog even fixeren door een bout aan te draaien of de onderhaken met een knop vast te draaien. Op mijn T4 heb ik een Votex fietsendrager die ik, zonder gereedschap, in nog geen 5 minuten kan (de)monteren. Ook de Fiamma dragers werken allemaal op gelijksoortige wijze en kunnen in een paar minuten gemonteerd worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 26 jan 2022, 13:25
Titus schreef: 26 jan 2022, 12:38 Maar mijn vraag blijft eigenlijk: welke drager kan tamelijk makkelijk gemonteerd en gedemonteerd worden?
In feite kunnen alle dragers voor een achterklep eenvoudig gemonteerd en gedemonteerd worden. Vrijwel allemaal haken ze aan de bovenkant en de onderkant over de kleprand en moet je de haken aan de onderkant nog even fixeren door een bout aan te draaien of de onderhaken met een knop vast te draaien. Op mijn T4 heb ik een Votex fietsendrager die ik, zonder gereedschap, in nog geen 5 minuten kan (de)monteren. Ook de Fiamma dragers werken allemaal op gelijksoortige wijze en kunnen in een paar minuten gemonteerd worden.
Bij een T5 zit dat origineel dus echt anders Hanz,
daar vind de klemming in de buurt van de achterlichten al plaats en vanboven.
Afbeelding

Wat jij bedoeld is dit:


Wat de topicstarter wil, als ik het juist interpreteer, is als hij thuis is, de drager er af, anders past de bus niet in de garage.
Bij het wegrijden naar vakantie adres even dat ding er aan hangen, fietsen er op en rijden maar.
Dan bij een boot, wil hij niet het risico lopen dat hij te hoog is en meer moet betalen voor een overtocht, of dat de fietsen gestolen worden, dus fietsendrager er af en binnen leggen en de fietsen ook. Dan aan de andere zijde weer van de boot af rijden en een stukje verder alles weer aan de achterklep hangen..

Misschien is dit iets?
https://alleskanmee.nl/Fietsendrager-ac ... gLoPvD_BwE

of dit:
https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-ca ... gIVjvD_BwE

Wel iedere keer gereedschap nodig (ringratel bijvoorbeeld) en vergeet de beschermfolie voor op je lak niet.

Voor wat betreft je hoogte bij een boot heb je veelal een marge en worden de volgende hoogtes aangehouden (voor de auto!)
1,95 meter(tot 2 meter) - 2,25 meter - boven de 2,25 meter, met verschillende tarieven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Titus »

Multivan Generation schreef: 26 jan 2022, 14:13 Wat de topicstarter wil, als ik het juist interpreteer, is als hij thuis is, de drager er af, anders past de bus niet in de garage.
Bij het wegrijden naar vakantie adres even dat ding er aan hangen, fietsen er op en rijden maar.
Dan bij een boot, wil hij niet het risico lopen dat hij te hoog is en meer moet betalen voor een overtocht, of dat de fietsen gestolen worden, dus fietsendrager er af en binnen leggen en de fietsen ook. Dan aan de andere zijde weer van de boot af rijden en een stukje verder alles weer aan de achterklep hangen..

https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-ca ... gIVjvD_BwE
Ja dat was inderdaad het idee.
Genoemde drager had ik gezien.
Maar de montage ervan vind ik niet erg duidelijk omschreven. Daarom zocht ik naar ervaringskennis hier.

Dank voor het meedenken. :jumpklap
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Beckontheroad »

Het originele rack is er in 1 min af cq op, erg simpel, en schat in kleiner in afmetingen dan degene die lager staan..
Wel duur, maar ook 2e hands wel te vinden Maar aan nog vaak Rond 400€
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 26 jan 2022, 14:13 Bij een T5 zit dat origineel dus echt anders Hanz,
daar vind de klemming in de buurt van de achterlichten al plaats en vanboven.
Dat is waar maar dat doet niets af aan het algemene principe dat boven- en onderkant van de drager om de kleprand haken en met bouten of draaiknoppen gefixeerd worden.
Het filmpje dat je geplaatst hebt van de montage van de Logo drager illustreert dit heel duidelijk.
Alleen de drager van 'Alleskanmee' zit anders, die wordt aan de onderkant bevestigd aan een plaat die onder de kentekenplaat wordt geschroefd. Klein nadeel is dat je dan een kentekenplaat op je drager moet hebben, wat bij de originele VW drager niet nodig is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Lalk »

Ik gebruik op m’n T5 een Thule Backpack 973. Die hang je om de bovenrand van de klep en wordt aan de onderzijde van de klep gefixeerd met klemmen (twee boutjes aandraaien) en heeft geen “steunen” op de bumper. (De)montage duurt hooguit 5 minuten. De fietsendrager zit boven de kentekenplaat (normale fietsen steken boven de auto uit). Met twee normale fietsen redden de gasveren het bij mij net niet om de klep met fietsen omhoog te houden. Ik heb daarom twee sterkere gasveren gemonteerd. Met twee vouwfietsen zal montage van sterkere gasveren niet nodig zijn.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door krekwakwol »

Titus schreef: 26 jan 2022, 11:11 We gebruiken regelmatig veerboten, een vast hoog rek is ook daarom minder gewenst.
Voor de langere reizen zoek ik daarom een drager die we kunnen verwijderen.
Even sleutelen is geen probleem, als het maar geen lange tijd neemt.
Zou dat lukken met een Fiamma carrybike?

We hebben 2 vouwfietsen. Hoog tillen zal geen probleem zijn.
Maar is de hoogte op een veerboot een probleem als je vouwfietsen vervoerd, dan kun je het stuur toch "vouwen" en het zadel naar beneden schuiven? Dan zal hij vast niet boven de bus uitsteken.
Of denk ik nu te simpel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Titus »

Nee de hoogte is geen probleem. Misschien is de lengte van de bus met drager wel een probleem. Dat weet ik nog niet precies.
Ik vind het vooral prettig als we de mogelijkheid hebben om de drager te verwijderen.
Sommige dragers zien er nogal definitief bevestigd uit.

Maar uit jullie antwoorden blijkt dat het geen probleem hoeft te zijn.
Dank daar voor.
5 of 10 minuutjes monteren/demonteren valt helemaal binnen mijn begrip van 'makkelijk verwijderbaar' :adhd

Keuze tussen Thule en Fiamma zal ik vooral op verkrijgbaarheid en prijs gaan baseren.
Ze maken onderling niet veel verschil voor de wensen die we hebben.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Multivan Generation »

@ Titus,
heb je er ook al over nagedacht hoe je de fietsendrager thuis gaat opbergen als je hem niet gebruikt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Fietsendrager op klep, makkelijk verwijderbaar, Fiamma?

Bericht door Lalk »

Multivan Generation schreef: 27 jan 2022, 14:50 @ Titus,
heb je er ook al over nagedacht hoe je de fietsendrager thuis gaat opbergen als je hem niet gebruikt?
Goed punt. Het zijn onhandige grote dingen…
Plaats reactie