Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stug en hoog op de poten

vragen over de T5
Mamagyver
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jan 2022, 09:35

stug en hoog op de poten

Bericht door Mamagyver »

hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een T5 uit 2009. Het is na jaren Citroen C5 wel ff wennen: het stugge rijden!
Wat ik allereerst heb gedaan, is de dubbele cabine er uit halen, en de bandenspanning verlagen naar 3 bar rondom. Misschien kan er nog wel meer uit.
Ik rij vrijwel zonder lading, zeker nu die cabine en zware achterbank er uit zijn.

Het valt me op dat de bus prima over drempels e.d. gaat, maar klinkerwegen of paden met kuilen is een drama. Alles schudt en stuitert, zoals bijvoorbeeld in de bekerhouders.

Ook opvallend is, dat de auto erg hoog boven de banden staat. Als ik in de wielkasten meet, zit ik van band tot binnenkant op 21 centimeter!

Morgen ga ik hem eens op de brug zetten om te kijken wat voor veren en schokbrekers er onder zitten.

Ik sta open voor alle tips die leiden tot meer comfort!
jadatis
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013, 12:21

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door jadatis »

Kijk met die bandendruk verlagen een beetje uit, als je te laag gaat kan je oververhitte banden krijgen. Ik kan het voor je uitrekenen. Als het dan door de vering komt, kun je de banden bijna plat zetten, en heb je nog geen comfort, alleen onveiligheid.

Als ie zo hoog staat, kom je, denk ik, als je er onder kijkt, tegen , dat de vering bijna bovenaan zijn bereik zit.
Hopelijk is de vering dan verstelbaar, anders zou je aan soepeler vering kunnen denken.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Jan anno NU »

Een aannemersuitvoering , dubbelcabine dus , is bedoelt om lading mee te vervoeren.
Leg er eens wat straattegels in .

Onze T4 ex dubbelcabine rijdt al vele jaren rond met achter veren voor een multivan , geeft meer comfort , anders is het nagenoeg leeg een stuiterbak.
Voor jou wellicht ook een optie.
Dat gat in de wielkast zal dan waarschijnlijk ook wat kleiner worden, bij ons wel.

Ps , ben je er ook van bewust dat je formeel een wijziging op kenteken moet doen bij het verwijderen van je DC?
Het wordt dan een enkelcabine.
T4 2,5 TDI 2002
Mamagyver
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jan 2022, 09:35

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Mamagyver »

Dank voor de tip. Wat de registratie van de cabine betreft: dit heb ik nagevraagd bij de RDW en die zeiden dat dat niet hoeft! Qua veren, gisteren op de brug gezet, ik weet niet wat de eindstand is maar hier is een foto:
Mamagyver
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jan 2022, 09:35

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Mamagyver »

Foto
Bijlagen
20220212_103410.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Snautzer »

Ik zie hulpveren. Die blauwe binnen. En 3 x geel kleurcode.
Mamagyver
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jan 2022, 09:35

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Mamagyver »

Ja inderdaad, wat wil dat zeggen, 3x geel?
Mamagyver
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jan 2022, 09:35

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Mamagyver »

En die hulpveren, die kunnen er dus uit?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Snautzer »

Ja en als ik me niet vergis is 3x geel extra versterkt. Maar dat is zeker geen zekerheid. Kijk eens op de site van mickel moen. Of eldiape.com.

En ik denk dat als je er andere schokbrekers onder zet in combo met wat mildere veren ( gebruik zoek functie) het een heel stuk beter kan worden.
Mamagyver
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jan 2022, 09:35

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Mamagyver »

Ik heb dat 3x geel eens nagevraagd bij een VW dealer, die kwam niet verder dan dat dit standaard veren zijn voor mijn bus. Over andere kleuren kon hij me niets vertellen.🤔 Wel zei hij dat die hulpveren er inderdaad uit kunnen.
Zoekfunctie voor die kleuren geeft als resultaat enkel een letter-brij waar je ook niet wijzer van wordt helaas.
Welke kleur nou milder is? Ik kan het nergens vinden.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Snautzer »

Ik zou voor multivan of caravelle veren gaan. Maar zeker ook kijken naar welke schokbrekers er onder zitten.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door moosev »

Mamagyver schreef: 16 feb 2022, 22:31 Ik heb dat 3x geel eens nagevraagd bij een VW dealer, die kwam niet verder dan dat dit standaard veren zijn voor mijn bus. Over andere kleuren kon hij me niets vertellen.🤔 Wel zei hij dat die hulpveren er inderdaad uit kunnen.
Zoekfunctie voor die kleuren geeft als resultaat enkel een letter-brij waar je ook niet wijzer van wordt helaas.
Welke kleur nou milder is? Ik kan het nergens vinden.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=58352

gr
René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Multivan Generation »

Dank René..
Dat scheelt de topicstarter even wat zoekwerk :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Flup
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:05

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Flup »

Als het met gasgevulde schokdempers en ze zijn stuk blijven ze helemaal in de bovenste stand staan en heb je geen vering meer.
Zelf ooit meegemaakt bij een Mercedes, viel niet mee te rijden, na vervanging was het opgelost.
Mamagyver
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jan 2022, 09:35

Re: stug en hoog op de poten

Bericht door Mamagyver »

Dank voor de reacties weer. Ik heb foto's gemaakt van de achter schokbrekers. De link naar het topic over veren is nu juist wat ik bedoel met letter-brij, allerlei gewichtsklassen en dan heel veel lettercode's, ik word daar geen wijs uit
Bijlagen
20220212_103252.jpg
20220212_103257.jpg
20220212_103329.jpg
Plaats reactie