Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startprobleem T4 (koude start)

vragen over de T4
Plaats reactie
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door Fhugazi »

Dag allemaal,

Eergisteren had ik ineens een vreemd startprobleem met mijn T4 1995 (2.4L motor). Het was een koude nacht geweest en toen ik de motor wilde starten had hij er erg veel moeite mee. Hij sloeg dan heel kort even aan rond de 400-500 toeren en viel vervolgens gelijk weer uit. Uiteindelijk kreeg ik hem gestart door een paar keer te proberen en ook wat gas bij te geven, maar normaal gesproken start hij altijd binnen een seconde. Ik maak ook altijd gebruik van de start hulp bij koud weer.

Vandaag weer een stukje gereden nadat de bus een nacht stil heeft gestaan en toen heb ik helemaal nergens last van gehad. Nu heb ik al op het forum flink zitten zoeken en kom ik zelf op de volgende ideeën uit wat ik kan gaan checken:
- Motor accu laten controleren (misschien dat hij wat weinig kracht had, vandaar het lage toerental bij starten?)
- Voorgloei bougies doormeten (dit lijkt me sterk, aangezien hij vanochtend ook gelijk startte en het ook koud was vannacht)
- Ik lees her en der wat over dat het mogelijk met terugstromen van diesel te maken kan hebben -> terugslagklep in toevoerleiding plaatsen? Hoe kan ik hierbij controleren of dit er inderdaad mee te maken zou hebben?
- De brandstofpomp zou slecht kunnen werken lees ik. Hoe zou ik die kunnen controleren?
- Scheurtje in de toevoerleiding
- Speling bij het gashevel controleren

Nu start ik zelf in principe vanaf 0, en wil ik beginnen met de accu controleren. Maar ik ben ook benieuwd naar wat jullie hierover denken. Zien jullie nog andere punten waar ik op kan zoeken?

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door Fhugazi op 18 mei 2020, 23:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door Multivan Generation »

Wanneer is het brandstof filter voor het laatst vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door Fhugazi »

Volgens het boekje is dat in 2013 vervangen, bij een stand van 156k. Ondertussen staat hij op ongeveer 192k dus dat wordt sowieso tijd om die te vervangen (volgens het boekje om de 30.000 km?). Die laat ik komende beurt sowieso vervangen.
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door BobPeereboom »

Accu kun je controleren met een tester. Ga wel naar een bereouwbaar iemand. als je naar de accu boer gaat wordt de accu vaak afgekeurd terwijl die gewoon goed is.
Gloeibougies kun je doormeten met de multimeter. Hoe je dat moet doen staat wel op youtube ofzo.
Een van de meest voorkomende redenen dat brandstof terug loopt is speling op de gashevel. Na een nachtje stilstaan kan het zijn dat er wat brandstof terugloopt, uit de pomp. Dat komt doordat de tank lager zit ten opzichte van de brandstofpomp. Meet dat gaat maar om een hele kleine hoeveelheid diesel.
Toen ik bij mijn 1.9 TD een lekkende gashevel afdichting had startte hij heel moeizaam. Als je lucht in de pomp hebt door bijvoorbeeld een lekkende gashevel afdichting die terug loopt zal hij heel moeilijk aan slaan de eerste paar seconden.
Als je verstuivers er heel lang in zitten en al een flinke boodschap er op hebben staan, dan slaan ze ook moeilijker aan zonder starthulp.
Er zit op de brandstofpomp een doorzichtige leiding waar met redelijk hoge snelheid diesel doorheenloopt. Ga eerst maar eens kijken als je met draaiende motor luichtbelletjes in de leiding ziet.
Speling op de gashevel kun je voelen als je er aan zit. Je loopt dan wel het risico dat ie gaat lekken!
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door Fhugazi »

Hoi Bob,

Dank voor je reactie. Vandaag ga ik de accu doormeten op bronspanning en hoe ver het voltage daalt bij het starten. Op vond ik een vrij simpele uitleg erover dus dat gaat alvast wat inzicht geven in de accu conditie.

Ik zal ook even zoeken op gloeibougies doormeten. Verder krijgt de bus over een week of 2 ook weer een onderhoudsbeurt waar ik het brandstoffilter o.a. laat vervangen, dus op die manier kan ik alvast 3 punten gaan uitsluiten :) Voor nu even stap 1, kijken wat daar uit komt en indien ik niets vind ga ik nog even door met zoeken. Ik zal de resultaten hieronder nog even blijven posten, wellicht interessant voor andere forum leden met vergelijkbare problemen!
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door Fhugazi »

Zojuist de accu doorgemeten, en daar kwamen de volgende waardes uit:
Bronspanning: 12.5 V, die lijkt mij dus voldoende

Vervolgens de bus gestart, hierbij zakte de spanning van de accu tot 9,6V. Volgens het filmpje is dit echt op het randje, hij noemt 9,6V als de ondergrens. Maar nu dacht ik zelf, wellicht dat dit voor een camper anders is. De startmotor heeft wellicht wat meer werk te verzetten omdat de dynamo ook de huishoud accu aandrijft, en dus wat zwaarder belast is?

De laadspanning die vervolgens werd gemeten was 13,91V, ook wat aan de lage kant. Maar hierbij wederom dacht ik dat dit ook te maken kan hebben met het feit dat de camper niet 1 op 1 vergelijkbaar is met een auto.

Wat denken jullie van deze waardes? Accu problemen? Dynamo problemen?
Laatst gewijzigd door Fhugazi op 03 okt 2023, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door Multivan Generation »

9,6 Volt met belasting er op is wel laag.
Meestal verwacht je boven de 10,5 Volt,
ik zou een andere accu in mijn overwegingen meenemen,
evenals de massapunten goed zuiver maken/ opschuren,
brandstoffilter vervangen, brandstofpomp timing laten controleren en ook de brandstofpomp aan een inspectie laten onderwerpen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door Fhugazi »

Bus is ondertussen voor onderhoud geweest. Brandstoffilter is meegenomen, en er viel nog een geluid op wat gelukkig de dynamo was. Daar zat een kapot lager in, en die is nu gereviseerd. Dat zou wellicht de legere accu kunnen verklaren, mits het natuurlijk niet gewoon ouderdom is.
Zojuist ook een nieuwe accu besteld om dat ook alvast uit te sluiten.

Deze week toch weer wat startproblemen gemerkt, maar steeds meer lijkt toch te wijzen op een niet lekker werkende accu dus ik hoop dat die nieuwe de problemen gaat oplossen. Tijdens het starten merk ik eigenlijk de volgende 3 situaties:

- Bij starten slaat de motor direct af, lijkt alsof de startmotor erg veel moeite ermee heeft. Wat gas bijgeven lost dit op, maar soms een paar keer extra voorgloeien volgens mij ook. Zou dus te maken kunnen hebben dat de combi voorgloeien + starten teveel van de accu vraagt (slecht voorgegloeid, slecht starten, etc)
- Paar keer gehad dat de startmotor niet in starterskrans werd geduwd. Klinkt dan alsof ie 'vrij loopt'. Ook hierbij gelezen dat als de accu toch wat zwak is dat het rondsel niet snel genoeg in de starterskrans wordt geduwd en daardoor niet de motor aandrijft
- Bij koude start kan hij nog wel eens wat schokkerig lopen. Vaak wat lager in toeren, om al vrij snel weer mooi rustig te lopen -> ook hierbij neig ik dan al snel naar problemen met voorgloeien.

Oja, en dit alles gebeurd vaak bij koude start (behalve dat 2e probleem met de startmotor dan). Waardoor ik het eigenlijk wel aannemlijk vind dat het gewoon de accu is.

Update volgt weer na de nieuwe accu :)
Gebruikersavatar
TommyM
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:56
Locatie: Limburg Belgiė

Re: Startprobleem T4 (koude start)

Bericht door TommyM »

Heb je ondertussen al een nieuwe accu? :)

Ik zou toch graag willen weten of je probleem ondertussen opgelost is, en waar het nu net aan lag.
Plaats reactie