Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kosten VW T4 California freestyle 2003

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
xxmaaik
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2022, 11:13

Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door xxmaaik »

Beste T4 California rijders!
Wat me momenteel vooral bezig houdt als starter op de campermarkt zijn de kosten. Het is nu sinds de coronatijd echt een hype geworden om een VW-camper te rijden. Ik vind niet echt een antwoord op de vraag wat nu een reële prijs is voor een originele VW T4 California Freestyle, fabrieks-af uit 2003 met KM/stand onder de 300.000.
Het lijkt een beetje “wat de gek ervoor geeft”.
Daarnaast ben ik heel benieuwd wat ik zou moeten rekenen (reserveren) voor afschrijving en onderhoudskosten. Kan iemand hier antwoord op geven? Alvast dank!
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door chv »

Stel je de vraag als KOPER, of als VERKOPER?
Als koper gaat het er vooral om wat je ervoor over hebt.
Objectiviteit is hier allang niet meer aan de orde.
Vooral emoties bepalen de prijs en die zijn voor iedereen anders. En de ene bus is de andere niet.
Hoe goed is het onderhoud geweest en hoe goed is dat gedocumenteert. Hoeveel eigenaren heeft de bus gehad.
Soms zijn meer kilometers beter dan minder etc.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Laatst gewijzigd door chv op 15 feb 2022, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door Hella »

Je bepaalt uiteindelijk zelf of je aan een hype mee wilt doen. Kenmerk van hypes is dat ze na verloop van tijd vanzelf weer overgaan.
En dan wil je niet blijven zitten met een duur aangeschafte ruim 20 jaar oude T4 Westfalia California.
En wat ook niet gunstig is voor een oudere dieselmotor is dat de miliueuwetgeving steeds strenger wordt. Zonder Euro 5 kom je veel steden al niet meer binnen. Dan is een benzineversie het overwegen waard.
Toegegeven een T4 is wel een icoon onder de buscampers. Het voelt heel goed en rijdt als een personenauto.
Echter is de ruimte binnen best wel beperkt. Daarom hebben wij onze T4 op gegeven moment ingeruild voor een wat ruimere obv een Fiat Ducato.
Qua onderhoud is een T4 net zo duur als een gewone personenauto. Alleen als er sprake is van roest wat gerepareerd moet worden / of vanwege APK afkeur ben je vaak wel heel veel geld kwijt. Kijk maar eens op deze site waar de roestnesten bij een T4 zoal zitten. Een klein roestplekje blijkt dan heel vaak toch een heel groot gat te zijn.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door J vd Pal »

VWT4 campers zijn de afgelopen jaren behoorlijk gestegen in prijs, zeker de laatste serie van 2000-2003.

Voor een nette, complete, goed onderhouden 2003 Freestyle wordt €26.000,= en hoger gevraagd bij de handelaren die er eentje hebben staan. Dat zijn er niet veel want ze zijn schaars en dat zie je aan de prijs.

Ik heb 6 jaar geleden een 2002 Event gekocht met toen 200k op de teller en ik heb een negatieve afschrijving als ik hem nu zou verkopen. Dat zal niet zo blijven verwacht ik maar op dit moment is er over afschrijving niet zoveel zinnigs te zeggen.

Per jaar ben ik de afgelopen jaren gemiddeld €1.000,= kwijt aan onderhoud. Inmiddels zijn de distributieriem, startmotor, huishoudaccu, dynamo, aircopomp, radiateur, airco condensor, schakelbolletjes en schokdempers allemaal vervangen.

Komende grote kostenposten zijn de distributieriem (1x6 jaar ca. €1.000,-) en de koppeling die er al bijna 300k km inzit.

Wij rijden ca. 17 k km/jr, dat is ongeveer € 2.200,= aan brandstof (verbruik van een zware California ligt gemiddeld op 1:12) daarnaast zijn houderschapsbelasting €756,=/jr en verzekering €720,=/jr forse kostenposten.

Alles bij elkaar dus ca. € 4.700,=- op jaarbasis zonder afschrijving.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
xxmaaik
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2022, 11:13

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door xxmaaik »

Wat fijn jullie reacties. Dank. Ik stel de vraag als koper.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door Hanz »

xxmaaik schreef: 14 feb 2022, 21:04 Ik vind niet echt een antwoord op de vraag wat nu een reële prijs is voor een originele VW T4 California Freestyle, fabrieks-af uit 2003 met KM/stand onder de 300.000.
Het lijkt een beetje “wat de gek ervoor geeft”.
Daarnaast ben ik heel benieuwd wat ik zou moeten rekenen (reserveren) voor afschrijving en onderhoudskosten. Kan iemand hier antwoord op geven? Alvast dank!
Met een T4 California Freestyle zoek je wel een beetje de hoofdprijs als het om een T4 camper gaat. De laatste bouwjaren zijn zeer gewild en voor een Freestyle moet je toch minimaal op € 20.000 rekenen (bij een particulier) maar bij handelaren die garantie geven liggen de prijzen eerder tussen de € 25.000 en € 30.000.
En een kilometerstand onder de 300.000 begint steeds zeldzamer te worden, de jongste is tenslotte al bijna 20 jaar oud. Anderzijds is een kilometerstand boven de 300k niet zo'n probleem. Het gaat bij deze bouwjaren eigenlijk altijd om een 102pk TDI en die kunnen bij goed onderhoud wel wat meer kilometers draaien. Dus aantoonbaar goed onderhoud bij een wat hogere stand is te verkiezen boven een onduidelijke onderhoudshistorie bij een lagere stand.
Ik ben ongeveer € 2400 per jaar kwijt aan onderhoud maar daar zit ook een aardig bedrag aan plaatwerk bij. Brandstofverbruik inderdaad ongeveer 1:12. Verzekering bij mij € 500 per jaar (all-risk + reisverzekering op basis van taxatiewaarde 16.500). Bij een (veel) duurdere Freestyle van 2003 zal dat wel hoger liggen.
Zoals Jasper al schreef, afschrijving zeer laag of negatief, deze campers zijn zeer waardevast.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 15 feb 2022, 15:41
Zoals Jasper al schreef, afschrijving zeer laag of negatief, deze campers zijn zeer waardevast.
Maar ook best wel vervuilend qua uitstoot, roestgevoelig, en afhankelijk van waar je woont steeds minder gewild als gast in de binnenstad.
Dat is wellicht ook iets om mee te nemen in je afwegingen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door Jan anno NU »

Naar mijn idee zijn busjes van zo,n 20 jaar oud al afgeschreven , gevoelsmatig zal dat anders liggen.
:campingT4

En staar je niet blind op de naam California , staat namelijk garant voor een vette prijs bij een verkoper.
En pas op !, bij menig advertentie staat in het groot " California " terwijl het zomaar een zelfbouw exemplaar kan zijn .

Kan ook een heel mooi campertje zijn en perfect voor je doel .
Maar dan wel in een ander prijsklasse.

Even een voorbeeld , geen binding mee.
https://van-tuyl.nl/product/volkswagen- ... per-heino/
T4 2,5 TDI 2002
xxmaaik
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2022, 11:13

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door xxmaaik »

Heel veel dank voor alle reacties. Wat fijn zo'n forum! We hebben besloten om verder te kijken!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door Multivan Generation »

Ik zag deze.
Kan wel eens interessant zijn..

Camper Volkswagen Multivan T4
€ 12.000,00
https://link.marktplaats.nl/m1797961416 ... ialbuttons

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door RuVo »

Origineel westfalia/california is altijd duurder als zelfbouw of andere fabrieksmerken (ook buiten de hype om) daarentegen ook gunstiger bij verkoop of inruil natuurlijk.
Wat nog niet gemeld is in deze topic is dat je ook de motoren moet vergelijken. Waar is de bus mee uitgevoerd? De allersterkste standaard b.v. de 151pk of de standaard diesel van 102pk? En de accessoires zoals climacontrol, stoelverwarming, mistlampen, trekhaak enz. Ook dit is allemaal bepalend voor de prijs. Succes met zoeken en kopen.
california event 2002 axg :T5cruisin
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door RuVo »

Multivan Generation schreef: 17 feb 2022, 20:15 Ik zag deze.
Kan wel eens interessant zijn..

Camper Volkswagen Multivan T4
€ 12.000,00
https://link.marktplaats.nl/m1797961416 ... ialbuttons

Groetjes Peter
Zit wel aardig wat werk aan, en de 68 pk gaat het zwaar krijgen voor een ritje over de alpen.
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door Erdem50 »

RuVo schreef: 19 feb 2022, 14:34 Origineel westfalia/california is altijd duurder als zelfbouw of andere fabrieksmerken (ook buiten de hype om) daarentegen ook gunstiger bij verkoop of inruil natuurlijk.
Wat nog niet gemeld is in deze topic is dat je ook de motoren moet vergelijken. Waar is de bus mee uitgevoerd? De allersterkste standaard b.v. de 151pk of de standaard diesel van 102pk? En de accessoires zoals climacontrol, stoelverwarming, mistlampen, trekhaak enz. Ook dit is allemaal bepalend voor de prijs. Succes met zoeken en kopen.
Een originele T4 California is nooit geleverd met climacontrol, of hoe het officieel heet climatronic.
Wel met gewone airco.

Dus mocht een je ‘originele’ California zien met climatronic dan de boel eens goed doorlichten 😉

Overigens is dat de belangrijkste reden geweest dat ik zelf een multivan gekocht heb met alle mogelijke opties die toen leverbaar waren en deze tot California heb omgebouwd.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Kosten VW T4 California freestyle 2003

Bericht door Martens-Tvier »

Voor wat het waard is:

We hebben een Westfalia California Event uit 2003 (2,5 l TDI), gekocht in feb. 2014 met 187 k kilometer op de teller.
Gekocht bij een 1-manszaak in VW campers. Was rond 2008 door hem geimporteerd uit Dld.
Nu staat de teller op 285 k en is de "geschatte" waarde minimaal hetzelfde als de prijs die wij toen hebben betaald.

Onderhoud in die tijd:
- elk jaar APK met kleine, danwel grote beurt; met olie, andere vloeistoffen enz vervangen en wat klein werk. (garage)
- 1x distributiewissel (garage)
- 1x aircopomp (garage)
- 1 set voorbanden (garage)
- 1x remmen achter (garage)
- 1x uitlaat achterdemper (garage)
- 1x HH accu (zelf)
- 1x startaccu (zelf)

Momenteel krijg de bus wat roest bij de bekende plekken bij de achterste wielkast; en heeft het 2-massa vliegwiel wat lawaai/speling.
De bus rijdt verder nog steeds prima, en gaat vooralsnog niet weg.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie