Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielampje knippert en acculamp brandt

vragen over de T4
Plaats reactie
Maraise
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:22

Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Maraise »

Hoi allemaal,

bij mijn VW t4 1998 diesel is het olielampje gisteren gaan knipperen en tegelijkertijd het acculampje gaan branden.
Ik heb de olie gepeild en er kon zeker een litertje bij, maar hij was niet zodanig leeg dat ik denk dat daar het probleem ligt.
Na bijvullen blijft het probleem bestaan. Wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door m.c van den berg »

kijk eens onder bij je catterpan of er geen draat breuk is, en anders de oliesensor vernieuwen. maar dan moet de olie er uit.
acculamp, kijk een of de dynamo wel voldoende bij laat, moet 14,2 volt zijn. minder is niet goed. dan is je dynamo aan het overlijden.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Hanz »

Het lampje geeft niet het oliepeil aan maar de oliedruk. Dus als het bij voldoende peil nog steeds brandt is de druk te laag. Daar kan je beter meteen naar laten kijken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Snautzer »

Kapotte sensor?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Multivan Generation »

Spanningsregelaar op de dynamo al eens vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Hanz »

Maraise schreef: 21 feb 2022, 15:58 bij mijn VW t4 1998 diesel is het olielampje gisteren gaan knipperen en tegelijkertijd het acculampje gaan branden.
Weet je zeker dat het lampje voor de oliedruk brandt en niet het lampje voor de koelvloeistoftemperatuur? (zitten volgens mij naast elkaar). Als koelvloeistof en dynamo tegelijk een waarschuwing geven is er wellicht iets mis met je riemen.

Dat de combinatie olie en dynamo tegelijk optreden is minder waarschijnlijk.

Overigens is het ook handig als je het type motor vermeldt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Jenson »

Dat de combinatie olie en dynamo tegelijk optreden is minder waarschijnlijk.
Mee eens, dat zou wel heel toevallig zijn, dus ik zou zoals eerder gesuggereerd is eerst de accuspanning met draaiende motor meten, dan weet je of je dynamo het doet, als die het wel doet lijkt het eerder in het dashboard te zitten, die heeft ook een spanningsregelaar die iig voor 96 veel "lampjesproblemen" kan veroorzaken of de soldeerpunten van de grote connector op de printplaat.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Jenson »

N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Maraise
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:22

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Maraise »

Wauw. Wat een heldere antwoorden! Dankjewel allemaal. Ik ben niet super technisch, maar al doende leer je een hoop. Dus laat ik eens beginnen met de dynamo meten, hoe doe ik dat? Ik heb een multimeter, kan ik dat daarmee doen? Het zou super zijn als ik dit toch stapje voor stapje even kan checken alvorens ik hem naar de garage breng, dat scheelt wellicht toch weer uren die ze moeten maken.
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Jenson »

Zet de motor aan, multimeter op volt, de twee snoertjes op de plus en de min van je accu en kijken of je met alle verbruikers uit, boven de 14 volt hebt, liefst nog wat meer, maar dan weet je zeker dat het acculampje niet aangaat omdat je dynamo te weinig levert maar dat een ander probleem is. Als je maar 12.7 volt of lager hebt, weet je dat je accu niet wordt opgeladen.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Jenson »

Die link van die spanningsregelaar in het dashboard is trouwens van de oudere versie, ik heb geen ervaring met die upgrade versie die jij waarschijnlijk hebt als je bus uit 98 komt. Iemand anders?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Lammert »

Als de reset schakelaar rechtsboven onder de motorkap niet goed meer is, geeft ie geen reset en blijft het olie lampje branden. Ik doe maar een gok. Dus aan de passagiers zijde.
groeten. :T44EVER :driveT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Maraise
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:22

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Maraise »

Hoi allemaal, wat fijn jullie tips! Ik kwam inderdaad uit op maar 11,2 volt, klap op dynamo gegeven en lichten en radio uit richting garage Klerks gereden in Zoetermeer (weer een andere super tip van de Facebook pagina). Dynamo zal vervangen moeten worden. Ben jullie dankbaar!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Hanz »

Als controlelampjes gaan branden dan betekent dat dat er iets mis is. Dus fijn dat je ontdekt hebt dat de dynamo aan zijn eind is maar je had ook nog een oliedruklampje dat ging branden. Als dat na vervanging van de dynamo nog steeds brandt heb je dus nog een tweede probleem.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olielampje knippert en acculamp brandt

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef: 21 feb 2022, 19:07 Spanningsregelaar op de dynamo al eens vervangen?
Scheelt kosten ipv hele dynamo vervangen.
Aan de andere kant, wat is je kilometerstand?
Boven de 300.000km zou ik de dynamo wel vervangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie