Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Achterstallig onderhoud
Achterstallig onderhoud
Hallo allemaal,
Eind vorig jaar heb ik mijn mooie Wesfalia Beach over genomen van een particulier uit Almere. Uit de papieren kon ik wel zien dat er wat achterstallig onderhoud moest zijn, maar netjes vorig jaar door de APK gekomen en nog een afleverbeurt gevraagd, dacht ik wel de meeste problemen te voorkomen. Helaas wat dat niet het geval. Ik heb jullie al geschreven dat ik direct bij Erdem in Limmen langs was geweest om de EGR na te kijken. Dat was opgelost! Maar er was meer....
Het begon met zagen en onregelmatig lopen bij het starten. Dus op naar Erdem. De bus moest blijven slapen. Eerst pomptiming netjes gezet.
Goed gekeken naar gloeibougies: (zie de foto's)
Één stekker ligt los, is afgebroken van de kabel. Een andere stekker is ook kapot.
In twee cylinders zitten Bosch gloeibougies, in de andere drie NGK.
Kabel moet dus worden vervangen en vijf nieuwe gloeibougies erin!
Start al veel beter, nog wel even ‘zagen’ daarna loopt ie veel vlotter.
Rondom de gloeibougies volop olie… wordt vervolgd
Eind vorig jaar heb ik mijn mooie Wesfalia Beach over genomen van een particulier uit Almere. Uit de papieren kon ik wel zien dat er wat achterstallig onderhoud moest zijn, maar netjes vorig jaar door de APK gekomen en nog een afleverbeurt gevraagd, dacht ik wel de meeste problemen te voorkomen. Helaas wat dat niet het geval. Ik heb jullie al geschreven dat ik direct bij Erdem in Limmen langs was geweest om de EGR na te kijken. Dat was opgelost! Maar er was meer....
Het begon met zagen en onregelmatig lopen bij het starten. Dus op naar Erdem. De bus moest blijven slapen. Eerst pomptiming netjes gezet.
Goed gekeken naar gloeibougies: (zie de foto's)
Één stekker ligt los, is afgebroken van de kabel. Een andere stekker is ook kapot.
In twee cylinders zitten Bosch gloeibougies, in de andere drie NGK.
Kabel moet dus worden vervangen en vijf nieuwe gloeibougies erin!
Start al veel beter, nog wel even ‘zagen’ daarna loopt ie veel vlotter.
Rondom de gloeibougies volop olie… wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door Freds op 22 feb 2022, 13:02, 7 keer totaal gewijzigd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: achterstallig onderhoud
Klepdeksel Lek? In ieder geval bleek hij flink te lekken op de vulpijp. Dus alles schoon gemaakt en de pijp netjes gemonteerd. Na schoonmaken en wat rijden blijkt er gelukkig geen olie bij de distributieriem te komen en blijft ook de klepdeksel droog.
Ook onder de motor op verschillende plekken olie….ook versnellingsbak olie! De beschermingskap onder de auto is één groot olie-bassin.
Dat is blijkbaar allemaal geen afkeur. (zie foto's)
Ook onder de motor op verschillende plekken olie….ook versnellingsbak olie! De beschermingskap onder de auto is één groot olie-bassin.
Dat is blijkbaar allemaal geen afkeur. (zie foto's)
Laatst gewijzigd door Freds op 22 feb 2022, 13:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Achterstallig onderhoud
Oliefilterhuis lekt ook. Dus alle pakkingen van oliefilterflens en oliekoeler moeten worden vervangen. Echt een smerig klusje! Erdem zit helemaal onder de olie.(zie foto's, zoek de verschillen vóór en na)
Laatst gewijzigd door Freds op 22 feb 2022, 13:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Achterstallig onderhoud
Tja en dan die versnellingsbak. We vrezen dat de bak uit elkaar is geweest en op de naad lekt. Na schoonmaken en weer wat keren rijden blijkt ie alleen op de aftap-plug te lekken. Dus: bak leeg laten lopen, (hij was al een liter kwijt!!) Plug eruit en ring vervangen. En de bak weer gevuld.
Laatst gewijzigd door Freds op 22 feb 2022, 13:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Achterstallig onderhoud
Nou dan meteen maar APK… de achterrem link blijft hangen, blokken versleten, schijf gelukkig nog in orde. Dus vlot gemaakt, nieuwe remblokken…
Tussendoor was ik zelf al met de bus naar de lokale garage geweest en daar bleek de gehele uitlaat verrot.
Alles met mekaar een goede waarschuwing. Ik dacht dat deze vorige eigenaar de bus netjes had afgeleverd!
En een hele grote dank je wel voor Erdem! Doordat hij dit allemaal gericht kon oplossen bleven de kosten binnen de perken en heb ik weer een veel fijnere bus!
Tussendoor was ik zelf al met de bus naar de lokale garage geweest en daar bleek de gehele uitlaat verrot.
Alles met mekaar een goede waarschuwing. Ik dacht dat deze vorige eigenaar de bus netjes had afgeleverd!
En een hele grote dank je wel voor Erdem! Doordat hij dit allemaal gericht kon oplossen bleven de kosten binnen de perken en heb ik weer een veel fijnere bus!
Laatst gewijzigd door Freds op 22 feb 2022, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Tweedehandse ellende van de ander
Ik begrijp de titel niet. Verwijt je de verkoper iets of verwijt je jezelf dat je dacht met apk en beurt een probleemloze auto te hebben gekocht?
Re: Achterstallig onderhoud
Daar had ik nog niet zo over nagedacht. Vooral ben ik blij dat Erdem dit kon aanpakken.
Verder geloof ik niet dat de vorige eigenaar dit niet (deels) heeft geweten.
En ik vind deze zaken best omvangrijk in totaal. Blijkbaar iemand geweest die totaal geen aandacht had voor zo’n wat oudere bus.
Verder geloof ik niet dat de vorige eigenaar dit niet (deels) heeft geweten.
En ik vind deze zaken best omvangrijk in totaal. Blijkbaar iemand geweest die totaal geen aandacht had voor zo’n wat oudere bus.
Laatst gewijzigd door Freds op 22 feb 2022, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Achterstallig onderhoud
Ik heb de titel aangepastpeetjeadhdtje schreef: ↑22 feb 2022, 12:24Ik begrijp de titel niet. Verwijt je de verkoper iets of verwijt je jezelf dat je dacht met apk en beurt een probleemloze auto te hebben gekocht?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Jan anno NU
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Achterstallig onderhoud
Zat er wel een " weetjewel " sticker op ? , dat geeft al een indruk of je met een liefhebber te maken hebt met dito aandacht of gewoon een gebruiker.Blijkbaar iemand geweest die totaal geen aandacht had voor zo’n wat oudere bus.
Een auto van 25 jaar oud , je kan er kompleet op leeg lopen natuurlijk.
Maar is mij niet helder of de vorige eigenaar zelf sleutelde of een garage het onderhoud verzorgde.
Daar zitten grote verschillen in ,
T4 2,5 TDI 2002
Re: Achterstallig onderhoud
Mijn bescheiden mening:
Er is zo min mogelijk aan gesleuteld
Er is zo min mogelijk aan gesleuteld
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Achterstallig onderhoud
Never change a winning team
Je vraagt je wel af hoe deze auto door de APK is gekomen met een versleten rem en een rotte uitlaat.
Hopelijk had het achterstallig onderhoud dat uit de papieren bleek een gunstige invloed op de prijs. Wel mooi dat er weer een zeldzame Beach op de weg blijft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Achterstallig onderhoud
Dat blijft ie zeker Hanz!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Achterstallig onderhoud
zolang een uitlaat gasdicht is, is deze voor de APK geen afkeur op het moment van keuren. Een week later kan dat weer anders zijn.
De APK heeft het fenomeen "wrak van de weg" doen verdwijnen; zegt niks over de kwaliteit van het voertuig. Je mag weer een jaar verder. Niks meer, niks minder.
De APK heeft het fenomeen "wrak van de weg" doen verdwijnen; zegt niks over de kwaliteit van het voertuig. Je mag weer een jaar verder. Niks meer, niks minder.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Achterstallig onderhoud
Dan zal ik dat "kwaliteitszegel" er maar vanaf halen want al mijn voertuigen kregen alleen het onderhoud wat volgens APK moest en olie, filter.Jan anno NU schreef: ↑22 feb 2022, 15:24
Zat er wel een " weetjewel " sticker op ? , dat geeft al een indruk of je met een liefhebber te maken hebt met dito aandacht of gewoon een gebruiker.
Remschoenen bv wordt daar naar gekeken bij een APK of wordt alleen de remwerking getest?
- Jan anno NU
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Achterstallig onderhoud
Tja ,iets met rotte appels ?
Bij mijn weten wordt er bij de apk op de remmenbank gekeken of het remvermogen over de 4 wielen gelijkmatig is.
Zo niet , zal er gekeken worden wat er loos is?
Bij mijn weten wordt er bij de apk op de remmenbank gekeken of het remvermogen over de 4 wielen gelijkmatig is.
Zo niet , zal er gekeken worden wat er loos is?
T4 2,5 TDI 2002