Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuzestress!!!

vragen over de T4
Hollitus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2022, 20:22

Keuzestress!!!

Bericht door Hollitus »

Beste t4 professionals,

Ik ben nieuw hier op dit forum en zal me even voorstellen. Mijn naam is Phil Holtus en ben woonachtig in het mooie zuiden van Nederland. Ja nog lager dan Eindhoven, in het landelijke Limburg. Woon daar samen met mijn vrouw en twee zonen van 15 en 19.

Veel draadjes heb ik al gelezen en de verwijzende linkjes dan ook weer gevolgd etc. Hierdoor raak je al gauw hetgeen je aan het zoeken was kwijt en dwaal je een beetje door het forum op zoek naar antwoorden tips en trucs. Daardoor word de keuzestress alleen maar meer..... wellicht dat een draadje beter is en overzichtelijk van mijn kant maar laat ik bij het begin beginnen.

Eind vorig jaar hebben we besloten om dit jaar de tocht naar Noorwegen te gaan maken. Na uitstellen van 2 jaar moet het nu echt gaan gebeuren. De eerste vraag die bij mij op kwam was hoe gaan we in hemelsnaam? In de Suzuki Swift gaat hem niet worden met 4 volwassenen een hond en bagage.
Vandaar dat mijn gedachten uitgingen naar een Volkswagen bus. Voldoende ruimte voor de reis voor mens en dier!
Niet wetende dat de keuzestress op dat moment begon. Waar ga je kijken voor een bus? Duitsland, Denemarken? Reeds meerdere gevonden via eBay kleinanzeigen maar dan heb je weer de vraag waar je op moet letten om niet de verkeerde keuze te maken zoals:

- Keuze bouwjaar en uitzien (facelift naar wijsneus mooiste) zie hier dat wijsneus ook al vanaf 1996 bestaat?
- Kilometerstand?
- Welke brandstof? (keuze nu zou zijn diesel)
- Welke motor? Voorkeur gaat uit naar de vijfcilinder 2.5 tdi (ook de keuze hier op het forum volgens mij). Welke motorcode moet ik dan weer op letten? of andere wetenswaardigheden.
- Automaat of schakel? Automaat zou fijn zijn, maar lees meerdere problemen met de automaatbak.
- Lwb of swb, dit qua ruimte en wellicht ook nog van belang als er een slaaphefdak naderhand op zou komen.
- Achterklep of deuren? ook weer als er een conversie komt naar kampeerwagen.
- Airco normaal of geregeld en is achteraf inbouwen lonend?
- Cruise control op voertuig of naderhand inbouwen? Bij keuring vanuit buitenland extra belast?
- Trekhaak wel of niet ( ook weer voor de keuring)
- Roest op de verschillende plekken zoals dorpels wielranden raam en kokerbalken.
- Deukje of kras ergens maakt me nog niet zoveel uit als het technisch maar goed is en het voertuig zonder stress me de vakantie doorkomt.
-Wellicht heb ik er nog meer maar die zal ik in dit draadje dan ook weer stellen

De reden van zoveel vragen is dat ik meerdere geschikte bussen in Duitsland heb zien staan. Maar geen enkele die alle opties heeft die ik graag zou willen of die naderhand wellicht gemakkelijk in te bouwen zijn. En niet onbelangrijk hoe krijg ik de bus vanuit noord, oost of zuid Duitsland naar Limburg? Ermee naar huis rijden is volgens mij geen optie aangezien er dan geen kenteken en verzekering op zit. Via Rdw wel een transportkenteken aan te maken maar dan moet je dus tweemaal naar de standplaats van de bus reizen. Weet niet of er nog mogelijkheden zijn via Duitslandse tuv?

Het volgende had ik in gedachten. Bus kopen in Duitsland, en deze bij aankomst in Nederland keuren en schorsen. In de maanden juni, juli en de vakantiemaand augustus uit de schorsing halen en gebruiken (zal waarschijnlijk dan het dure tarief betalen). Ook twee maanden de tijd om eventuele verborgen reparaties aan te pakken. Na de vakantie de bus weer schorsen en ombouwen naar camper. En deze dan weer opnieuw laten keuren natuurlijk. Is dit omslachtig of niet?

Ik hoor graag de meningen van jullie aangezien de kansen voor een nette bus niet dagelijks aanwezig zijn. Budget voor aankoop is ongeveer 5000-6000 Euro. Voor t4 rijders die een bus hebben staan en te koop willen zetten dan hoor ik dat ook graag.

Met VW groet,

Phil Holtus (hollitus)
Hollitus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2022, 20:22

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hollitus »

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-216-1799

Deze bijvoorbeeld. Is dan wel een werkbus maar is deze dan snel om te bouwen als multivan ( bekleding etc) en dan te keuren. Of dit al helemaal niet doen?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -216-19205

Of deze?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -216-20066

Hier werkt 1 cilinder niet mee. Zijn hier veel kosten mee gemoeid? Lijkt me dan niet verstandig om deze dan zeg 600 km te rijden om thuis te komen. Of het moet al een kleinigheid zijn zodat hij direct weer normaal loopt. Anders met ambulance of oprijwagen gaan halen.....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hanz »

Hollitus schreef: 03 mar 2022, 14:23 - Keuze bouwjaar en uitzien (facelift naar wijsneus mooiste) zie hier dat wijsneus ook al vanaf 1996 bestaat?
Klopt
- Kilometerstand?
Bij goed onderhoud kan een TDI motor heeeel veel kilometers mee. Standen onder de 300.000 zal je voor jouw budget niet gauw vinden maar dat hoeft geen probleem te zijn als er een goede onderhoudshistorie bekend is.
- Welke brandstof? (keuze nu zou zijn diesel)
Benzineversies zijn schaars dus je komt al gauw op een diesel uit.
- Welke motor? Voorkeur gaat uit naar de vijfcilinder 2.5 tdi (ook de keuze hier op het forum volgens mij). Welke motorcode moet ik dan weer op letten? of andere wetenswaardigheden.
De 2.5TDI van 102 pk (ACV) staat bekend als een van de beste motoren.
- Automaat of schakel? Automaat zou fijn zijn, maar lees meerdere problemen met de automaatbak.
Begin niet aan een automaat als je geen zeer ruim onderhoudsbudget hebt.
- Lwb of swb, dit qua ruimte en wellicht ook nog van belang als er een slaaphefdak naderhand op zou komen.
Net hoeveel ruimte je nodig hebt. Een SWB is met vier volwassenen niet ruim maar dat kan je eventueel ook opvangen met een voorzettent.
- Achterklep of deuren? ook weer als er een conversie komt naar kampeerwagen.
Wat je zelf het handigst lijkt. Met een klep sta je droog als je iets achteruit moet pakken.
- Airco normaal of geregeld en is achteraf inbouwen lonend?
Ik zou de airco niet meer willen missen. Achteraf inbouwen is een dure grap.
- Cruise control op voertuig of naderhand inbouwen? Bij keuring vanuit buitenland extra belast?
Zelfde als de airco, zou hem niet willen missen, zeker niet op die afstanden in Noorwegen. Achteraf inbouwen is goed mogelijk en niet vreselijk duur.
- Trekhaak wel of niet ( ook weer voor de keuring)
Heb je hem nodig? Maakt voor de keuring (welke?) niet uit.
- Roest op de verschillende plekken zoals dorpels wielranden raam en kokerbalken.
Elke T4 voor dat budget heeft wel roest. Dus daar goed op letten bij aanschaf en rekening houden met regelmatig terugkerende kosten om dit binnen de perken te houden.
- Deukje of kras ergens maakt me nog niet zoveel uit als het technisch maar goed is en het voertuig zonder stress me de vakantie doorkomt.
-Wellicht heb ik er nog meer maar die zal ik in dit draadje dan ook weer stellen

De reden van zoveel vragen is dat ik meerdere geschikte bussen in Duitsland heb zien staan. Maar geen enkele die alle opties heeft die ik graag zou willen of die naderhand wellicht gemakkelijk in te bouwen zijn. En niet onbelangrijk hoe krijg ik de bus vanuit noord, oost of zuid Duitsland naar Limburg? Ermee naar huis rijden is volgens mij geen optie aangezien er dan geen kenteken en verzekering op zit. Via Rdw wel een transportkenteken aan te maken maar dan moet je dus tweemaal naar de standplaats van de bus reizen. Weet niet of er nog mogelijkheden zijn via Duitslandse tuv?
Waarom niet eerst gewoon in Nederland rondkijken? Scheelt een heleboel sores.

Het volgende had ik in gedachten. Bus kopen in Duitsland, en deze bij aankomst in Nederland keuren en schorsen. In de maanden juni, juli en de vakantiemaand augustus uit de schorsing halen en gebruiken (zal waarschijnlijk dan het dure tarief betalen). Ook twee maanden de tijd om eventuele verborgen reparaties aan te pakken. Na de vakantie de bus weer schorsen en ombouwen naar camper. En deze dan weer opnieuw laten keuren natuurlijk. Is dit omslachtig of niet?
Ja, dat is omslachtig maar wel te doen. Maar nogmaals, waarom moet de bus uit Duitsland komen?

Ik hoor graag de meningen van jullie aangezien de kansen voor een nette bus niet dagelijks aanwezig zijn. Budget voor aankoop is ongeveer 5000-6000 Euro. Voor t4 rijders die een bus hebben staan en te koop willen zetten dan hoor ik dat ook graag.

Met VW groet,

Phil Holtus (hollitus)
Laatst gewijzigd door Hanz op 03 mar 2022, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hanz »

Hollitus schreef: 03 mar 2022, 14:47 https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-216-1799

Deze bijvoorbeeld. Is dan wel een werkbus maar is deze dan snel om te bouwen als multivan ( bekleding etc) en dan te keuren. Of dit al helemaal niet doen?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -216-19205

Of deze?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -216-20066

Hier werkt 1 cilinder niet mee. Zijn hier veel kosten mee gemoeid? Lijkt me dan niet verstandig om deze dan zeg 600 km te rijden om thuis te komen. Of het moet al een kleinigheid zijn zodat hij direct weer normaal loopt. Anders met ambulance of oprijwagen gaan halen.....
Als je met vier personen op reis wilt begin dan niet met een werkbus. Zitplaatsen achterin is dan niet eenvoudig.
En een werkbus ombouwen naar Multivan lijkt mij ook een aardig project. Een complete set bekleding bij elkaar scharrelen is niet zo makkelijk, nog los van het probleem met de zitplaatsen achterin.

Edit: Nog even voor de duidelijkheid, een werkbus/bedrijfsbus is niet een personenbus zonder zitplaatsen. En je kunt daar ook niet simpel een personenbus van maken door er een bank in te zetten. Een bedrijfsbus heeft geen montagepunten voor een bank en ook niet voor de gordels. En er zitten geen ramen in. Voor de RDW en de Belastingdienst zijn dat zwaarwegende punten. Als het uiteindelijk een camper moet worden dan is het een stuk eenvoudiger om te starten met een personenbus/Multivan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Jan anno NU »

Voor een goede T4 is dat budget van 5 a 6 K veeel te laag.

De beste bouwjaren wat betreft carrosserie zijn de laatste zo van 2002 a 2003.
Dat is alweer zo,n 20 jaar oud.
:ie

Een goede T4 van dat bouwjaar komt dan vaak van een liefhebber die weet wat ze waard is .
:knipoog

En daarbij , als je over enkele jaren onderdelen nodig hebt , het originele spul wordt schaars.
En met je euro 3 dieseltje zien ze je liever gaan dan komen in veel steden.

Zou er nog eens goed over nadenken.
Succes
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Multivan Generation »

Wensenlijstje versus budget en met name tijdspad is niet realistisch.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Jan anno NU »

Aardig voorbeeld ter indicatie.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-216-1811

Leuk busje met geen onaardige specificaties , maar wel een krasje en een deukje.
T4 2,5 TDI 2002
Hollitus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2022, 20:22

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hollitus »

Dank je wel voor de reacties zover komt aardig wat bij kijken zie ik. Reden voor Duitse bus is het feit dat je voor eenzelfde bus in Nederland veel meer betaald. Meeste bussen zijn ook rijker uitgevoerd heb ik het idee, of valt dat mee?

Lijkt me dat ik inderdaad realistisch moet zijn en voor dat budget wellicht een kan kopen die motorisch wel goed is maar binnen en buitenzijde de nodige aandacht verdiend. Ik had een blauwe gezien maar die was weer niet verlengd verder wel meen ik technisch in orde. Het interieur was wel blauw :ie inclusief dashboard. Dat is wat mij betreft niet zo een twee drie een probleem. als hij maar geschikt is om 4 personen en een hond van Nederland naar Noorwegen te brengen en terug. Daarna zie ik wel wat de conversie gaat worden.
Tuv in Duitsland is meen ik toch ook zwaarder dan de apk hier in Nederland of niet? Is het over het algemeen dat de opgegeven reparaties in Duitsland ook daadwerkelijk zijn gedaan om een tuv te kunnen krijgen, of is dat verkoop technisch interessanter om te vermelden en niet te doen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hanz »

Even een andere invalshoek. Als er nog zoveel vragen en onzekerheden zijn, waarom dan niet eerst een camper huren en ervaren of dit de manier is waarop je de komende jaren je vakantiereizen wilt maken.
Kost ook wel een paar centen maar misschien beter dan je in een onzeker avontuur storten met een tweedehands auto van ruim 20 jaar oud die je net een paar maanden hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hollitus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2022, 20:22

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hollitus »

@hanz zeer zeker dat dat een oplossing is maar ga maar eens een camper huren de prijzen daarvoor word je ook niet blij van. 2500 euro voor twee weken vind ik dan net weer wat veel. Dat zou ik dan eerder nog bij de bus leggen. 2500 euro weg foetsie. Ben best handig met veel dingen dus veel is zelf te doen of met hulp van iemand. Ik ga er eens goed over nadenken... dank voor al jullie reacties!
Hollitus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2022, 20:22

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hollitus »

@jan zeker een nette bus ook qua km stand. Maar ligt net buiten het budget maar begrijp wel wat je bedoelt. Misschien zelfs na de vakantie ervoor kijken dan zullen ook weer veel mensen die het geprobeert hebben wellicht hun bus aan de wilgen hangen.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Erik450 »

Met een export kenteken kun je eenvoudig van Duitsland naar Nederland rijden, en ook gewoon legaal.
Helaas kost zo'n kenteken 300 euro, wat ik vrij veel vond toen ik een Mercedes A klasse uit Duitsland heb ingevoerd.
Een vijf daags kenteken is ook een optie (75 euro), maar deze is alleen in Duitsland geldig, en hiermee mag je dus niet in Nederland rijden, dus moet je vanaf de grens nog wat anders regelen.
Ik heb dus een auto ambulance gehuurd voor 70 euro, en de auto in München opgehaald, lekker weekendje uit van gemaakt.
Om een T4 te transporteren heb je nog wel een redelijke trekauto nodig.

Thuis een gratis eendags kenteken aangevraagd, en hiermee naar het RDW gereden en weer terug.
112 euro koste de keuring en kenteken aanvraag.
De BPM was 50 euro voor een auto van 17 jaar oud, en met een paar werkdagen krijg je dan je nieuwe kentekenbewijs binnen, daarna platen laten drukken en gaan.
Het stelt bar weinig voor eigenlijk.

Groeten Erik-Jan
Hollitus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2022, 20:22

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Hollitus »

@erik-jan

Optie met ambulance word het denk ik dan ook als er een aardige staat voor het bedrag dat ik er voor uit wil geven.
Dank voor je bericht!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Pascal-141 »

Reeds meerdere gevonden via eBay kleinanzeigen
Neem zeker ook een kijkje op mobile.de , dat is het grootste aanbod dat je kan vinden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuzestress!!!

Bericht door Multivan Generation »

Als ik het zo lees en interpreteer,
dan was het idee om naar het Noorden te reizen er al langer.
Had die tijd dan gebruikt om al een goed exemplaar te zoeken.
Nu is er eind vorig jaar besloten dat het er dit jaar maar eens van moet komen.

Maar wat is je gedachten na die vakantie? Bus houden of bucketlist-item afgevinkt en weer door naar het volgende punt op het lijstje?

Ik vraag dit, omdat je jezelf wellicht onnodig in de stress brengt, terwijl een ruime vakantieauto met een grote tent, de job wellicht ook klaart voor jullie.
Met het gestelde budget wordt het lastig om wat fatsoenlijks te vinden, en zeker de technische staat en dan eventueel ook nog ombouwen naar camper vereist toch echt wel meer uit de vakantiepot geld.

Ik zou het nog eens overdenken, ook mede gelet op de milieu zones.

Bottomline, ik zou mijn geld niet meer in een T4 steken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie