Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bus polijsten

vragen over de T4
Plaats reactie
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Bus polijsten

Bericht door DavidJohn »

Dag forumleden,

Mijn bus is aardig vergaan onder de zon. Niet alleen de faal-rode kleur begint storend te worden, maar vooral de bestikkering die zichtbaar wordt, die er jaren geleden op heeft gezeten. Om dit weg te krijgen, en de bus weer netjes te krijgen, ben ik op zoek naar tips. Waar ik benieuwd naar ben is het volgende:

- hoeveel tijd ben je er ongeveer meer kwijt als je dit zelf wilt aanpakken, en is dit (zonder ervaring, maar ben wel handig) goed zelf te doen?
- wat voor kostenplaatje zou het zelf-doen zijn? (materialen inbegrepen)
- loont het om uit te besteden, wat zijn de kosten hiervan? en vooral: waar zouden jullie dit dan laten doen?

Hoor het graag van jullie.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bus polijsten

Bericht door krekwakwol »

Vraag eens bij een autopoetsbedrijf wat de mogelijkheden zijn en wat het kosten gaat.

Rood is idd een kleur die erg vaal wordt, heeft te maken met het kleurpigment.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
RobinDijk
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 mar 2021, 19:55

Re: Bus polijsten

Bericht door RobinDijk »

Ik heb in het begin toen ik de bus kocht het ook zelf gedaan. Als je het echt goed wilt doen ben je er wel zeker zo'n 1 a 2 dagen mee bezig (dan wel met de hand). Het beste is machinaal te doen op zulke grote vlakken en dan vooraf goed wassen, kleien en dan 3 staps polijsten. Op carclean.com bijvoorbeeld staan erg goede tips op het forum en ze verkopen ook de juiste middelen. Dus ja het is zelf te doen maar kost wel veel tijd als je het goed wilt hebben maar goed dan heb je ook wat :knipoog
M.v.g.

Robin Dijk
20220303_165111.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Bus polijsten

Bericht door Snautzer »

Shiny :jump
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Bus polijsten

Bericht door DavidJohn »

RobinDijk schreef: ↑05 mar 2022, 19:36 Ik heb in het begin toen ik de bus kocht het ook zelf gedaan. Als je het echt goed wilt doen ben je er wel zeker zo'n 1 a 2 dagen mee bezig (dan wel met de hand). Het beste is machinaal te doen op zulke grote vlakken en dan vooraf goed wassen, kleien en dan 3 staps polijsten. Op carclean.com bijvoorbeeld staan erg goede tips op het forum en ze verkopen ook de juiste middelen. Dus ja het is zelf te doen maar kost wel veel tijd als je het goed wilt hebben maar goed dan heb je ook wat :knipoog
M.v.g.

Robin Dijk

20220303_165111.jpg
Oeh dat ziet er heel goed uit. Netjes gedaan... Hoeveel was je qua kosten ongeveer kwijt door het zelf te doen?
En denk je dat de reclamestikkers ook weg te polijsten zijn?
Gebruikersavatar
RobinDijk
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 mar 2021, 19:55

Re: Bus polijsten

Bericht door RobinDijk »

DavidJohn schreef: ↑05 mar 2022, 22:17
Oeh dat ziet er heel goed uit. Netjes gedaan... Hoeveel was je qua kosten ongeveer kwijt door het zelf te doen?
En denk je dat de reclamestikkers ook weg te polijsten zijn?
Ik denk ongeveer zo'n 80 euro. Ik heb zelf de producten van monello gebruikt. De reclame stickers moeten zeker wel weg te krijgen zijn. Ook handig na het polijsten is afwerken met een wax voor extra bescherming 😁

De monello klei kit ; https://www.carclean.com/nl/monello-dol ... -clay.html
De poetsproducten; https://www.carclean.com/nl/monello-raf ... 00-ml.html

Uiteraard zijn er ook nog genoeg andere merken die ook erg goed zijn maar staat sws wel heel veel handige informatie op het forum van hun en evt kan je ook zelf contact opnemen met de winkel. Daarbij hebben ze ok video's met uitleg wat ook erg handig isπŸ‘ŒπŸΌ
Gebruikersavatar
RobinDijk
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 mar 2021, 19:55

Re: Bus polijsten

Bericht door RobinDijk »

Nog even een foto hoe het bij mij was :knipoog
Screenshot_20220305-233247_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bus polijsten

Bericht door krekwakwol »

Wauw, wat een verschil en dat voor 80 euro en een stevige workout.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus polijsten

Bericht door Multivan Generation »

80 euro aan materiaal denk ik.
Normaal gezien bij zo'n verwaarloosde bus, kun je zeker 2 volle dagen rekenen.
En vergeet niet de afschrijving van je pads.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bus polijsten

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: ↑06 mar 2022, 07:56 80 euro aan materiaal denk ik.
Normaal gezien bij zo'n verwaarloosde bus, kun je zeker 2 volle dagen rekenen.
En vergeet niet de afschrijving van je pads.
Ja en een besparing van 2 dagen fitness centrum..
Kom je toch met een grote glimlach weg...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus polijsten

Bericht door Multivan Generation »

Ik zie de besparing van 2 dagen fitness niet,
gewoon met D/A apparaat doen..

Maar de topicstarter heeft al bijna een half jaar geleden dezelfde informatie van mij ontvangen.. :zwaai
Bijlagen
_MG_9270.JPG
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Bus polijsten

Bericht door DavidJohn »

RobinDijk schreef: ↑05 mar 2022, 23:31
DavidJohn schreef: ↑05 mar 2022, 22:17
Oeh dat ziet er heel goed uit. Netjes gedaan... Hoeveel was je qua kosten ongeveer kwijt door het zelf te doen?
En denk je dat de reclamestikkers ook weg te polijsten zijn?
Ik denk ongeveer zo'n 80 euro. Ik heb zelf de producten van monello gebruikt. De reclame stickers moeten zeker wel weg te krijgen zijn. Ook handig na het polijsten is afwerken met een wax voor extra bescherming 😁

De monello klei kit ; https://www.carclean.com/nl/monello-dol ... -clay.html
De poetsproducten; https://www.carclean.com/nl/monello-raf ... 00-ml.html

Uiteraard zijn er ook nog genoeg andere merken die ook erg goed zijn maar staat sws wel heel veel handige informatie op het forum van hun en evt kan je ook zelf contact opnemen met de winkel. Daarbij hebben ze ok video's met uitleg wat ook erg handig isπŸ‘ŒπŸΌ
Dank! Hier kan ik wat mee :) even voor de duidelijkheid, je hebt niet alles met de hand gedaan, of wel? Neem aan dat je een DA polisher hebt gebruikt?
Multivan Generation schreef: ↑06 mar 2022, 13:59 Maar de topicstarter heeft al bijna een half jaar geleden dezelfde informatie van mij ontvangen.. :zwaai
Je bedoelt dat je destijds hebt aangeboden mij te helpen, en toen opeens de deur dichtgooide omdat ik teveel aan je had gevraagd? Dat was anderhalf jaar geleden ja. De vragen die ik in dit topic stel heb ik geen informatie over ontvangen van je destijds, wat helemaal oke is, maar vandaar dat ik de vraag nog een keer uitzet :zwaai
Gebruikersavatar
RobinDijk
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 mar 2021, 19:55

Re: Bus polijsten

Bericht door RobinDijk »

DavidJohn schreef: ↑06 mar 2022, 23:46
Dank! Hier kan ik wat mee :) even voor de duidelijkheid, je hebt niet alles met de hand gedaan, of wel? Neem aan dat je een DA polisher hebt gebruikt?
Nee ik heb wel alles met de hand gedaan maar het is wel veel handiger om met een machine te doen :toppie
Plaats reactie