Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

freakyge's CalieFalia

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door krekwakwol »

Is wat glijmiddel zoals afwas middel of talkpoeder in de peesgoot ook een idee? Siliconespray ben ik altijd wat huiverig voor, mocht eens een stukje carroserie moeten laten spuiten, dan kunnen siliconen behoorlijk plagen.

Hoe zwaar is je dak en welke lengte en slag slag moeten de gasveren hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

had t rubber eerst nogmaals in lauw sopje gedaan om soepel te krijgen.. maar t is vooral de naaddikte die bij deze dikker is denk ik? hangen ook wat stiksels "los" zag ik, zal wel weer de maandag ochtend versie hebben, as usual :muur
oei geen idee hoe zwaar of welke slag ofzo hoor? maja.. mischien ooit als ik de lotto win of n rijpe vrouw tref? allebij evenveel (geen) kans denk :bifun
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door krekwakwol »

freakyge schreef: 06 mar 2022, 13:16 maja.. mischien ooit als ik de lotto win of n rijpe vrouw tref? allebij evenveel (geen) kans denk :bifun
De lotto winnen kan ik nog plaatsen in dit verhaal, maar die rijpe vrouw :vraagteken
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

Zo'n gasverenset kan je gewoon bij JS=parts of Poptop kopen. Prijzen variëren van 200-250 euro, compleet met montagemateriaal. Busschmiede was nog goedkoper maar op hun site zie ik ze niet meer staan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

krekwakwol schreef: 06 mar 2022, 13:31
freakyge schreef: 06 mar 2022, 13:16 maja.. mischien ooit als ik de lotto win of n rijpe vrouw tref? allebij evenveel (geen) kans denk :bifun
De lotto winnen kan ik nog plaatsen in dit verhaal, maar die rijpe vrouw :vraagteken
lol... rijke vrouw .. tiep foutje :lach :bifun
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

tadaa.. doek rondom vast.. echter voor t vervangen was de pees zo'n 2.5 cm te kort, houd nu c.a 6 cm over... ga t nog maar niet afknippen, laat t zich eerst maar n seizoen "zetten" ? voor nu maar ff geborgd met stukje ducktape..
dak nog nét niet maximaal open op hef scharnier maar merk aan achterkant al goed op spanning, zo maar even laten staan om n beetje op te rekken? (dak nu op 2 balkjes binnen kant ipv hefscharnier)
..of.. toch maar meteen de bovenste strip los maken en schroefjes niet door t koord maar ernaast ¿:| :vraagteken
Bijlagen
IMG_20220306_144753_HDR.jpg
IMG_20220306_144207_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

Een stukje pees over herken ik wel. Door het trekken en duwen aan de pees rekt deze toch wat op en over de hele lengte scheelt dat een flink stuk. Ik hield ook ongeveer zo'n stukje over na het plaatsen van de gasveren.
Ik zou eerst het hefscharnier plaatsen om te zien hoe het doek dan gespannen staat. Als je hem nu te strak zet krijg je dat hefscharnier er misschien niet meer goed in.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

sorry, had het verkeerd benoemd.. scharnieren zitten er wel in maar ik bedoelde de uitzet beugel (voor). Kan net zn knikje niet maken/maximaal stand... rust nu even op 2 balkjes aan de voorkant.. weet niet of de stof nog veel oprekt? verwacht van niet.. morgen weer maar kijken en wss de schroefjes vd achterste strip naast t koord ipv er doorheen..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

Ik bedoelde ook de uitzetbeugel, ik dacht dat je die er helemaal uitgehaald had maar zie nu op de foto's in vorige berichten dat hij er nog in zit.
Zaten de schroefjes oorspronkelijk ook door het koord heen? Het doek zal na zoveel jaar inderdaad niet veel meer oprekken dus het lijkt mij het beste om het precies zo terug te plaatsen als het zat. Als je het nu aan de bovenkant krapper hebt gemonteerd dan kom je aan de onderkant tekort.
In het artikel op de website van Peter ging het om een nieuw doek, dat was dus een iets andere situatie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Multivan Generation »

Bij hem toch ook sprake van een nieuw doek?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

Oeps, niet goed opgelet. Ik was in de veronderstelling dat het doek was verwijderd vanwege het laswerk en nu weer terug geplaatst werd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

nee 't is indd n nieuw doek, het oude was door vorige eigenaar(en?) al op aantal plekken geplakt, maar zag met t verwijderen (voor t las werk indd) dat t doek echt wel verduurd was. Tevens ook de montage strips onder verwijderd en helemaal ontdaan van de 4 soorten kit die er tegen en onder zat. Voorzien van 2 verse kitlijnen en zitten terug gemonteerd in de oorspronkelijke schroefgaatjes(ook n drupje kit in nu)
Zometeen beginnen om steeds 2 schroefjes uit de bovenste lijst achter, eruit te halen, zodat t doek iets terug kan en dan de schroefjes naast t koord zetten en zien hoe t geheel dan uitkomt...

greets Frank
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

yeahhhh 2daagjes rekken en trekken en ondersteunen met balkjes en t dakje staat weer op eigen pootjes :) doek (nog) zo strak als n drumvel :) :yes
Bijlagen
Naamloos.jpg
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door J vd Pal »

Ziet er strak uit! Kan je weer jaren mee vooruit.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

Netjes geworden. Het ging niet vanzelf maar het resultaat mag er zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie