Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurbekrachtiging werkt niet

vragen over de T4
Plaats reactie
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Stuurbekrachtiging werkt niet

Bericht door Kombi »

Ik rij een 1992 california en sinds een paar maanden werkte de stuurbekrachtiging niet bij het wegrijden. Nu werk hij helemaal niet meer bij inparkeren en bij heel langzaam rijden. Banden heb ik wat voller gedaan (tip van het forum naar 3,7 bar) maar bog steeds erg zwaar sturend.
Twee jaar geleden een nieuwe pomp laten plaatsen ivm gierend geluid bij het sturen. Het lijkt me niet dat deze zo snel alweer stuk gaat… het was een nieuwe pomp, geen gereviseerde) er lekt geen olie uit het stuurhuis.
Ook heb ik geprobeerd om alle kanten op te sturen zonder dopje op het reservoir ondat ik dacht dat er mogelijk wat lucht in is gekomen, geen resultaat.
De garage geeft aan dat het eigenlijk de pomp wel zou moeten zijn maar willen nog proberen om het stuurhuis te reinigen/flushen/doorspoelen. Ik vraag me af of dit de moeite waard is om te doen. Iemand een dergelijke ervaring? (Btw vorig jaar nog nieuwe stuurstangen, schokbrekers etc gehad en fusee-/stuurkogels waren goed)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Stuurbekrachtiging werkt niet

Bericht door krekwakwol »

Hoe is het met de spanning van de aandijfriem van de stuurbekrachtiging pomp, is die al gecontroleerd?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Stuurbekrachtiging werkt niet

Bericht door Timy »

Met lage toeren wil een losse riem wel ns wat slippen en dan dus te weinig werking geven aan de stuurbekrachtiging. (Heb ik ook wel ns waarna ik de riem weer span)
Eens met Krek.. zou dat zeker checken.

Piepen met scherp insturen is een bekend "kwaaltje". Of gebeurd het in alle stuurbewegingen?
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Stuurbekrachtiging werkt niet

Bericht door Kombi »

Het is in beide kanten op en de riem is nog opgespannnen.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Stuurbekrachtiging werkt niet

Bericht door krekwakwol »

Timy schreef: 04 mar 2022, 17:35
Eens met Krek..
:vraagteken :ie
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Stuurbekrachtiging werkt niet

Bericht door Timy »

Kombi schreef: 04 mar 2022, 23:13 Het is in beide kanten op en de riem is nog opgespannnen.
Begint het piepen direct vanuit rechtuitstand of pas aan het eind als de wielen al heel ver zijn gedraaid?

En is het een hoog gepiep?
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Stuurbekrachtiging werkt niet

Bericht door Kombi »

Hij piept nu helemaal niet. De eerste tien graden sturen gaat nog wel aardig maar hoe meer je stuurt hoe zwaarder het gaat.
Plaats reactie