Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest in wielkasten T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Moosthevan
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
Locatie: Den Haag

Roest in wielkasten T4

Bericht door Moosthevan »

Hallo allemaal,

Onze camper heeft momenteel last van een bekende kwaal: roest in de voorste wielkasten. Weet iemand een goed (en betaalbaar) adres in regio Den Haag voor het wegslijpen van de roest en nieuwe delen in te lassen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Snautzer »

Heb je die delen die je wil vervangen al?
Gebruikersavatar
Moosthevan
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
Locatie: Den Haag

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Moosthevan »

Nee nog niet. Ik dacht eerst eens schoon tollen om te zien hoe ver de aantasting is.
De kuipen zijn in z'n geheel nieuw verkrijgbaar toch?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Snautzer »

Orgineel de laatste keer dat ik bij de dealer was niet. 2 de hands gave zijn erg moeilijk te krijgen. Imitatie wel maar de passen over het algemeen niet goed en kunnen veel werk vergen. Ik heb ik geloof 3-4 maanden intensief gezocht voor ik bij toeval een paar puntgave had gevonden.
Gebruikersavatar
Moosthevan
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
Locatie: Den Haag

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Moosthevan »

En waar heb je ze uiteindelijk gevonden als ik vragen mag? :knipoog
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Timy »

Ik heb de instapbakken onlangs bij Ismet in Vijfhuizen laten doen. Ook de hele vooruit direct eruit, strak laten maken en gespoten. Ben erg tevreden.. hij kan ook de wielkasten/-randen. Is nu een hele T4 aan het restaureren...
Je zou kunnen informeren wat jou werk ongeveer moet kosten bij hem.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Jan anno NU »

Moosthevan schreef: 11 mar 2022, 15:48 En waar heb je ze uiteindelijk gevonden als ik vragen mag? :knipoog
Hoe ver heb je het eigenlijk laten komen?
Foto,s ?

Zou zo maar kunnen dat die dramatische senario,s waar nu over wordt gesproken , maanden lang zoeken en restauratie , niet aan de orde zijn.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Moosthevan
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
Locatie: Den Haag

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Moosthevan »

Timy schreef: 11 mar 2022, 16:20 Ik heb de instapbakken onlangs bij Ismet in Vijfhuizen laten doen. Ook de hele vooruit direct eruit, strak laten maken en gespoten. Ben erg tevreden.. hij kan ook de wielkasten/-randen. Is nu een hele T4 aan het restaureren...
Je zou kunnen informeren wat jou werk ongeveer moet kosten bij hem.
Bedankt voor de tip! Ik ga eens informeren daar.
Gebruikersavatar
Moosthevan
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
Locatie: Den Haag

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Moosthevan »

Jan anno NU schreef: 11 mar 2022, 16:56
Moosthevan schreef: 11 mar 2022, 15:48 En waar heb je ze uiteindelijk gevonden als ik vragen mag? :knipoog
Hoe ver heb je het eigenlijk laten komen?
Foto,s ?

Zou zo maar kunnen dat die dramatische senario,s waar nu over wordt gesproken , maanden lang zoeken en restauratie , niet aan de orde zijn.
Hierbij wat foto's van de roest in de kuipen
Bijlagen
1647016222461.jpg
1647016222453.jpg
1647016222443.jpg
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Jan anno NU »

Oeps.
Dat is niet mis , jaren 90 busje ?
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Multivan Generation »

Ik vrees voor je, dat er onder de auto nog meer aan de hand is.
Haal de achterbumper maar eens los..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Hanz »

Ik heb dit jaar ongeveer hetzelfde aan de hand gehad, maar gelukkig iets minder ernstig. Aan bijrijderskant twee gaten, daarvoor heb ik van Erdem een originele nieuwe VW wielkast over kunnen nemen. Waarschijnlijk de laatste in Nederland. Wielkast aan bestuurderskant was minder ernstig en kon met een paar stukken plaat weer hersteld worden.
Maar zoals Peter al zegt is er dan meestal meer aan de hand. Ik wist al dat de voorbumperbalk slecht was dus die is ook vervangen (nieuw origineel VW kunnen kopen bij JS Parts). Ook de twee dwarsbalkjes tussen bumperbalk en langsliggers zijn vervangen door imitatie-exemplaren. Nieuw niet te vinden.
Al werkende bleken er gaten te zitten in de twee instapbakken. Met stukjes plaat weer gedicht. Dorpels onder de portieren en kniestukken links en rechts vernieuwd. Linker voorspatbord vervangen en wielkastranden voor hersteld.
Ik wil maar zeggen: als de wielkasten er zo uitzien dan is het meestal tijd voor renovatie van de hele neuspartij. Zet hem maar eens op de brug en doe een grondige inspectie. Dan weet je waar je aan begint.
En onlangs inderdaad de achterbumperbalk met trekhaak vervangen omdat er te grote gaten in zaten voor de APK.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Moosthevan
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
Locatie: Den Haag

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Moosthevan »

Hanz schreef: 11 mar 2022, 20:01 Ik heb dit jaar ongeveer hetzelfde aan de hand gehad, maar gelukkig iets minder ernstig. Aan bijrijderskant twee gaten, daarvoor heb ik van Erdem een originele nieuwe VW wielkast over kunnen nemen. Waarschijnlijk de laatste in Nederland. Wielkast aan bestuurderskant was minder ernstig en kon met een paar stukken plaat weer hersteld worden.
Maar zoals Peter al zegt is er dan meestal meer aan de hand. Ik wist al dat de voorbumperbalk slecht was dus die is ook vervangen (nieuw origineel VW kunnen kopen bij JS Parts). Ook de twee dwarsbalkjes tussen bumperbalk en langsliggers zijn vervangen door imitatie-exemplaren. Nieuw niet te vinden.
Al werkende bleken er gaten te zitten in de twee instapbakken. Met stukjes plaat weer gedicht. Dorpels onder de portieren en kniestukken links en rechts vernieuwd. Linker voorspatbord vervangen en wielkastranden voor hersteld.
Ik wil maar zeggen: als de wielkasten er zo uitzien dan is het meestal tijd voor renovatie van de hele neuspartij. Zet hem maar eens op de brug en doe een grondige inspectie. Dan weet je waar je aan begint.
En onlangs inderdaad de achterbumperbalk met trekhaak vervangen omdat er te grote gaten in zaten voor de APK.
Alles zelf gedaan?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Hanz »

Nee, bij een plaatselijke plaatwerker laten doen. Wel zelf de onderdelen bij elkaar gezocht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest in wielkasten T4

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je adviseren om de tijd te nemen en dit topic door te lezen.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=56116

En deze ook:
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=45193

Want waarom zou het bij jou er anders uitzien?
Reken jezelf niet rijk..
Demonteer bijvoorbeeld de achterbumper, en kijk eens naar de hoekjes na de wielkuipen achter,
De vloer etc..

Alvast sterkte..
Groeten Peter


[Ik vermoed, dat je er even iets te gemakkelijk over denkt namelijk..]
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie