Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ACV tweemassa vliegwiel

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door busbart »

het is echt al een behoorlijke tijd sinds ik mijn bus heb dat ik met deze tweemassa vliegwiel (valeo) problemen heb.
bij leeg rijden valt het wel mee, maar vooral als ik er een kar (vol of leeg) achter heb.
dan kan ik vanuit stilstand niet fatsoenlijk wegrijden, zonder dat de motor heel erg begint te schokken.
dit ligt niet aan de hydrorubbers.

en vooral na twee uur in de file gestaan te hebben rond Parijs, ben ik er wel klaar mee.

Ik heb het er met een monteur (meer als 40 jaar in het vak) over gehad, en deze man is ervan overtuigt dat de ombouw naar het normale systeem (simpel vliegwiel aan de motor met vering in de koppelingsschijf en dan een normale drukgroep) de oplossing is.

er schijnt zo'n set te zijn van "Blue Print"?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de pendelsteun onder de versnellingsbak al eens vervangen?

Bij een 5 cilinder met van nature onbalans in de motor, is het aan te bevelen om gewoon weer een 2 massa vliegwiel te monteren.
Als je daar wat technische achtergrond bij wilt lezen, dan kan ik dat er vanavond wel bij leveren..
Heeft met trillingen te maken..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door busbart »

Ik weet inmiddels niet meer wie te geloven.
Peter jij komt met die documentatie aanzetten, de monteur die ik hier ken is 40of meer jaar in het vak en heeft ook erg geloofwaardige punten die zijn kijk ondersteunen.
zijn verhaal in een notendop; rond 2004 werd de 2 massa vliegwielen uitgevonden/gemonteerd, daar blijken zoveel storingen mee te zijn dat de constructeurs daar inmiddels vanaf gestapt zijn en tegenwoordig weer de oude /of andere? systemen monteren.

wat van die twee visies waar is, weet ik niet.
Ik wil van die schokkende motor afzijn en ook niet dat dat weer terugkomt.
en het liefst op zo'n manier dat het me geen rib uit het lijf kost, vandaag de dag is alles toch al duur zat.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

Geef eerst eens antwoord op mijn vraag :knipoog

De monteur met 40 jaar ervaring zit er ruim 15 jaar naast :zwaai

Zie de motivatie in de bijlagen en hier:

Www.eldiape.com/downloadmap/LuK%20%202m ... l_2011.pdf
Bijlagen
15b08a6b-fbf0-4ad8-b221-6832bddec52b_2009_12_22_werkplaats.pdf
(782.2 KiB) 69 keer gedownload
2 massa vliegwiel waarom.pdf
(129.25 KiB) 72 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 17 mar 2022, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 633
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door Lutra »

Alle T4’s met 2.5 TDI motor hebben al een tweemassavliegwiel. Dus bestaan ze echt al veel eerder dan 2004.
Edit: Peter was mee net voor. 🙂
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door busbart »

@ Peter; volgens mij heb ik dat de vorige keer al wel gedaan.

Eigenlijk heb ik ook de indruk dat mijn T4 veel onderhoudsgevoeliger is als mijn T3?
(kan ook mijn gevoel zijn?)

en de link naar jouw eldiape pagina gaf deze reactie:De opgevragen pagina werd niet gevonden
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

Edit: nu zou die link wel moeten werken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door busbart »

yep, dank je
Groet, Bart
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door autocaravana »

tweemassa vliegwiel (valeo)
Valeo is toch juist het merk van de vaste vliegwielen?
Hoe dan ook, ik rij nu 100.000 km met de set van Valeo rond, dus koppeling en vast vliegwiel. Hij bevalt goed. Wel iets last van trillingen bij lage toerentallen en iets minder soepel wegrijden op een helling. Maar het is aanvaardbaar en het went.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door Erdem50 »

Gewoon een nieuw 2M vliegwiel erin en koppelingset en klaar. Als je er normaal mee omgaat kan het zo weer 300-400.000km mee.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door busbart »

Wat versta jij dan onder "Normaal"?

Bij mij gebeurt het toch wel eens dat ik er een kar achter heb hangen van 600kg tot soms 2000kg, dat is bij mij wel "Normaal"

en het verschijnsel wat mij beroerd maakt, is het feit dat juist dan mijn koppeling niet fijn aangrijpt, maar de hele motor laat schudden.
Groet, Bart
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door pwhooftman »

Het bokken van de koppeling kan net zo goed met een vliegwiel uit één stuk optreden. Het komt door een verstoorde wrijvingscoëfficiënt tussen koppelingsplaat en vliegwiel. Een aantal van jullie herinnert zich wellicht nog van Natuurkunde op school dat de kracht die het kost om een voorwerp aan het schuiven te krijgen, eerst oploopt en daarna op een iets lager niveau stabiel wordt zolang het voorwerp schuift (onderscheid tussen de statische en dynamische wrijvingscoëfficiënt). Dat gebeurt in hoog tempo achter elkaar; de koppeling pakt en dan weer niet/minder.

Je koppelgedrag kan invloed hebben, het is afhankelijk van het toerental waarmee je gewoon bent weg te rijden. In de Ford C-Max die we hadden trad het na verloop van tijd op als mijn vrouw er een tijdje mee reed. Als ik die auto pakte trok ik een paar keer weg in zijn twee, en dan was het weg en bleef het weg. Zodra mijn vrouw er in ging rijden was het na een paar dagen weer terug.

Versta me goed, een koppeling moet niet bokken, maar je hebt er zelf dus enigszins invloed op. Rij een paar keer weg in zijn twee, of geef wat meer gas bij normaal wegrijden. Best kans dat het dan verdwijnt. En ja, versleten motorophanging helpt niet.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door koensch »

mijn auto bokt altijd al. soms wat meer, soms wat minder. Bij mij heeft dat niks met het 2MV te maken.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door brugseb »

Erdem50 schreef: 18 mar 2022, 08:17 Gewoon een nieuw 2M vliegwiel erin en koppelingset en klaar. Als je er normaal mee omgaat kan het zo weer 300-400.000km mee.
En van welk merk ben jij dan fan?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door powerpiep »

Wij hebben al 2x achter elkaar 300k gereden met 1 koppelingsset en 2mv, 50%vd tijd zware kipper erachter.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie