Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aansluiten omvormer en een schakel automaat in camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
handsom
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2020, 13:12

aansluiten omvormer en een schakel automaat in camper

Bericht door handsom »

Ik heb een T4 caravela van 1992, waar ik een omvormer en een schakelautomaat wil aansluiten. Wie kan mij vertellen waar ik de 220v van af moet halen naar de schakelautomaat toe en waar ik de 220v vanuit de schakelautomaat aan moet sluiten op het 220v circuit van mijn camper.
Mijn bedoeling is om als ik 220v via mijn omvormer heb dat ik op de aanwezige stopcontacten 220v heb.
Is dit überhaupt te doen zonder dat ik via mijn omvormer op het moment dat die 220v levert die ook via de oplader de accu weer oplaadt, want dat lijkt mij niet de bedoeling.
Graag wil hierover advies van jullie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aansluiten omvormer en een schakel automaat in camper

Bericht door Hanz »

Als eerste: wanneer je niet precies weet hoe je de zaak moet aansluiten dan is het misschien verstandiger om dit te laten doen door een deskundig bedrijf. Fouten in de 230V installatie in een auto kunnen levensgevaarlijke situaties opleveren.
Als je toch zelf aan de slag gaat, lees je dan eerst goed in om de materie te leren kennen, bijvoorbeeld hier: https://www.gerritspeek.nl/camper/camper_omvormer.html
handsom schreef: 03 mar 2022, 01:49 Is dit überhaupt te doen zonder dat ik via mijn omvormer op het moment dat die 220v levert die ook via de oplader de accu weer oplaadt, want dat lijkt mij niet de bedoeling.
Graag wil hierover advies van jullie
Als de omvormer 230V levert haalt hij de stroom juist uit de accu, dus ik begrijp niet waar hij de stroom vandaan zou moeten halen om de accu weer op te laden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: aansluiten omvormer en een schakel automaat in camper

Bericht door Martens-Tvier »

handsom schreef: 03 mar 2022, 01:49 […]
Is dit überhaupt te doen zonder dat ik via mijn omvormer op het moment dat die 220v levert die ook via de oplader de accu weer oplaadt, want dat lijkt mij niet de bedoeling.
Graag wil hierover advies van jullie
Als je dat lukt krijg je de Nobelprijs voor natuurkunde want dan heb je een perpetuum mobile uitgevonden :yes

Verder helemaal eens met Hanz.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: aansluiten omvormer en een schakel automaat in camper

Bericht door gcSunrader »

is dit wat je bedoeld? komt van de https://www.amperewinkel.nl/product/xen ... omvormers/

Xenteq PTS 230-25 omschakel automaat – zwaar en meest veilige omschakelrelais t.b.v. (zware) omvormers i.c.m. walstroom.

Dit omschakelrelais zorgt voor een automatische omschakeling tussen een tweetal 230VAC circuits.

Dit omschakel relais zorgt ervoor dat U Uw 230VAC gebruikers op twee verschillende circuits kunt laten werken zonder dat U hierbij handelingen hoeft te verrichten Hiermee wordt voorkomen dat er steeds handmatig tussen de circuits gekozen moet worden en daarmee vervalt ook de kans dat de twee circuits met elkaar in verbinding komen te staan.

Belangrijke eigenschap van DIT omschakelrelais is dat deze dubbelpolig is (fase en nul) afgeschakeld. Dit belangrijke technische aspect wordt bij meeste omschakelrelais achterwege gelaten. Dit omschakel relais is daarom iets duurder.

Het apparaat schakelt zeer snel tussen de twee 230VAC ingangen zodat het geen invloed heeft op de verbruikers en is voor meerdere combinaties van 230VAC circuits geschikt. Dit kan dus zijn: netspanning i.c.m. DC-AC inverter, netspanning i.c.m. aggregaat, aggregaat i.c.m. DC-AC inverter.

Systeemspanning: 230VAC
Max. vermogen: 5750 Watt
Afmetingen: 12,2 x 12,0 x 5,6cm
Gewicht: 1kg
Omschakelsnelheid < 10ms
IP Classificatie: IP 55
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Plaats reactie