Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouw camper gewicht rdw

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
pinguin
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2022, 01:04

ombouw camper gewicht rdw

Bericht door pinguin »

Ik ben van plan mijn t4 busje om te bouwen naar camper (en klusbus) Nu zit er een trekhaak op, en er staat me iets bij dat de t4 opnieuw gewogen wordt bij ombouw naar camper ? is het handig als ik de trekhaak verwijder om in een lagere klasse terecht te komen of wordt dan de optie om een aanhanger te mogen trekken ook verwijderd bij de rdw ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ombouw camper gewicht rdw

Bericht door Multivan Generation »

Ja je kunt hem verwijderen, en nee er veranderd niets qua registratie bij de RDW v.w.b. de trekhaak.
Ja, bij een ombouw wordt de auto opnieuw gewogen.
Een trekhaak kan helpen als je op de rand van de gewichts categorie zit.
Iets kleinere accu helpt ook..
Hou je gewicht in de gaten bij het bouwen en je kunt wellicht ergens op een weegbrug zodat je een indicatie hebt, voordat je naar het RDW gaat.
En belangrijk, ze gaan bij de RDW van het rijklaar gewicht, dus met volle tank, uit.


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ombouw camper gewicht rdw

Bericht door Hanz »

Nog een kleine aanvulling.
De massa rijklaar is de auto met een tank die 90% gevuld is, met een reservewiel en gereedschap om dit wiel te plaatsen en een bestuurder van 75 kg. Het leeggewicht dat de Belastingdienst hanteert is altijd 100 kg minder dan het rijklaar gewicht dat de RDW heeft gewogen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: ombouw camper gewicht rdw

Bericht door krekwakwol »

Reserve wiel hoeft niet, ik had voor de keuring een modern reparatie setje bij me uit de Kia van onze dochter, zo'n setje weegt maar 10% van het gewicht vsn een reservewiel, maar daar is zelfs niet naar gevraagd.
Dus dat zou ik liever doen, dan de trekhaak er onderuit halen, maar het kan ook en/en als je daarmee een klasse lager uit komt.
(En de tank leeghalen en de vlotter met een touwtje bovenin hangen, maar ik zal je niet op verkeerde ideen brengen :knipoog )
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
pinguin
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2022, 01:04

Re: ombouw camper gewicht rdw

Bericht door pinguin »

Dank voor de reacties!

heb inmiddels de trekhaak eraf en het reservewiel eronder weg. Het stuk metaal waar de bumper aan vast zit is voor 80% weggeroest scheelt ook weer gewicht :lach

zal kijken of ik dat nieuw kan bestellen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ombouw camper gewicht rdw

Bericht door Hanz »

Die bumperbalk vind je onder andere bij de aanbieder in dit topic https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 31#p495231
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 468
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: ombouw camper gewicht rdw

Bericht door Remco_T5 »

Bij mij werd de hoeveelheid brandstof ingeschat voor het gewicht.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie