Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achteruitrijcamera installeren

vragen over de T5
Plaats reactie
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Achteruitrijcamera installeren

Bericht door Luuk741 »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een simpele achteruitrijcamera gekocht die ik op mijn Pioneer SPH-250DAB wil aansluiten. Achter de radio heb ik in het dashboard de 12V kabel gevonden die door het achteruitrijlicht wordt getriggerd. Deze kan ik aansluiten op mijn radio, zodat hij naar het camera beeld schakelt wanneer ik de auto in zn achteruit zet. Er loopt een spanningskabeltje langs de videoverbinding tussen de radio en de camera. Nu had ik dus bedacht om dit spanningskabeltje aan de radio zijde ook op de 12V kabel van het achteruitrijlicht aan te sluiten. In dat geval zijn dus de achteruitrijverlichting, de voeding van de camera en de trigger van de radio aan elkaar geschakeld.

Aan de zijde van de camera wil ik de 12V dan vanaf daar doorverbinden naar de voeding (rode tulp verbinding). Mijn vraag is of de geschetste opzet nu klopt? Zal de camera inderdaad aanspringen als ik de auto in zn achteruit zet, en zal de radio dan ook naar het camera scherm switchen?

Tot slot nog een andere vraag; wat is de gemakkelijkste manier om de kabels met elkaar te verbinden. Ik heb geen soldeerapparaat, maar kan het bijvoorbeeld ook met lasklemmetjes of door de binnenkabels om elkaar te draaien en met isolatietape te omwikkelen? Ik ben nog niet helemaal thuis in de elektra namelijk :nuts

Ik heb dit setje aangeschaft https://www.bol.com/nl/nl/p/strex-achte ... oductTitle

Alvast bedankt voor het meedenken!
:campingT4
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3665
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door krekwakwol »

Wat een makkelijke en waterdichte manier is om kabels te verbinden zijn deze hulsjes, hier zit al soldeer tin in.
Even krimpen met de electrische verfbrander tot het tin smelt (even ronddraaien)en je hebt een geisoleerde goede verbinding.
Screenshot_20211108-131421_AliExpress.jpg
€ 3,28 5%OFF | 50 Stuks Nieuwe Krimptechniek Solder Mouwen Draad Crimp Butt Terminals Connectors Met Doos 1.5-6.0Mm
https://a.aliexpress.com/_v4br34

Dit is van Aliexpress, maar ook wel in nederland verkrijgbaar.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door Luuk741 »

Dank voor de tip! Ik kwam er echt helaas aan de ik de onjuiste kabel had, hier staat continu spanning op. Dat betekent dat ik toch spanning vanuit het achteruitrijlicht moet aftappen, maar die gaat vanaf het licht meteen de bus in en zit daar vervolgens achter de wandbekleding (omgebouwde camper). Heeft iemand nog een tip waar ik (binnen) die kabel kan aftappen? Wil de camera binnen installeren en dan naar buiten richten namelijk
:campingT4
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3665
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door krekwakwol »

Kun je niet met een nylon trekveer naar de achterlamp aansluiting door de holle ruimte?
Zo heb ik al meerdere kabels voor de zonnepanelen getrokken achter bekleding langs.

En waar heb je de camera, binnen of buiten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door Luuk741 »

krekwakwol schreef: 10 nov 2021, 19:12 Kun je niet met een nylon trekveer naar de achterlamp aansluiting door de holle ruimte?
Zo heb ik al meerdere kabels voor de zonnepanelen getrokken achter bekleding langs.

En waar heb je de camera, binnen of buiten.
Dat lijkt me een prima mogelijkheid, alleen weet ik niet waar de kabels vanaf de achterlichten naar toe lopen. Met andere woorden, waar ik met de trekveer kan beginnen.

De camera wil ik binnen installeren. Die moet ik dus aan de binnenkant van de bus aansluiten op de bedrading naar het achteruitrijlicht.
:campingT4
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3665
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door krekwakwol »

Heb je deuren achter of een klep, ik heb de camera boven in het raam en de kabel door de deur naar de kabelslurf van de deur naar de carroserie, dan kom je al naast het achterlicht uit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
HRBus
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2019, 00:09
Locatie: Gemeente Aa en Hunze

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door HRBus »

Hallo Allemaal,

Ik wil een achteruitrijcamera installeren in mijn T5 California van 2005 met een enkele achterklep. Het lijkt me het mooist om dat te doen met een camera die op de plaats komt van het derde remlicht bovenaan die klep. Mijn wens is om de kabel naar de radio (ook een SPH-250DAB) te trekken door de holle ruimte in de dakspant links van de carrosserie. Dat gaat helaas nog niet zo voortvarend. Ik heb daar een video van gezien op het Internet waar het wel lukte (maar niet hoe lang ze daarmee bezig geweest zijn). Heeft iemand tips hoe die trekveer er doorheen te krijgen? Ik probeer het nu vanaf de achterkant met een kunststof trekveer is vanaf de voorkant beter?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3665
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door krekwakwol »

Kun je er eerst een buisje of luchtslang o.i.d.in steken waar de trekveer doorheen kan?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
HRBus
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2019, 00:09
Locatie: Gemeente Aa en Hunze

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door HRBus »

Dat heb ik gedaan, voor het eerste stukje en met de lengte van het buisje en de hoek, had ik het idee dat ik in de spant van het dak zou moeten zitten. Echter uit de geluiden die de trekveer maakte aan de binnenkant van waar die in zat, had ik het idee dat de trekveer maar een metertje ver kwam.

Heb het ook nog geprobeerd vanaf de stijl achter de linker voordeur maar ook geen succes.

alle hulp is welkom...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door Hanz »

Een kunststof trekveer buigt alle kanten op als je hem gaat duwen, in al die holle ruimtes met spanten zal het heel lastig zijn om hem erdoor te krijgen. Zo'n veer is ook bedoeld voor een buis met gladde wanden.
Ik heb zelf bij de achterklep een soortgelijk probleem gehad. Toen eerst een stuk montage draad erdoor gehaald (is stugger en buigt niet zo gauw). Daarna het kabeltje met een touwtje aan het montagedraad gebonden en met een beetje beleid en begeleiding erdoor getrokken.
Weet niet of dat over zo'n lange afstand ook gaat maar misschien het proberen waard.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door Multivan Generation »

HRBus schreef: 06 apr 2022, 15:34 Dat heb ik gedaan, voor het eerste stukje en met de lengte van het buisje en de hoek, had ik het idee dat ik in de spant van het dak zou moeten zitten. Echter uit de geluiden die de trekveer maakte aan de binnenkant van waar die in zat, had ik het idee dat de trekveer maar een metertje ver kwam.

Heb het ook nog geprobeerd vanaf de stijl achter de linker voordeur maar ook geen succes.

alle hulp is welkom...
Even je lijsten rondom de ramen van achter naar voren verwijderen en je ziet de kabelboom langs de hemel van achter naar voren zo lopen, en daar kun je de kabel zo langs leggen en samen binden met tieraps, dan gaat het ook niet rammelen.
Ik denk het gemakkelijkste aan de rechterzijde..

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
HRBus
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2019, 00:09
Locatie: Gemeente Aa en Hunze

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door HRBus »

@peter
Dat even is voor mij toch wel een beetje een uitdaging.
Ik heb geen idee hoe die lijsten vastzitten en ik kom in ieder geval 2 rollo's tegen, bij de schuifdeur en het raam rechtsachter. Daar achterin zit in de lijst ook nog een uitblaasopening voor ventilatie/airco.
Plaats reactie