Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
T4Twin0182
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door T4Twin0182 »

Hallo iedereen,

Ik ben Yasson en ben nieuw op dit forum. Ik heb samen met mijn vader altijd een grote liefde gehad voor de t4. Voor deze zomer stond op de planning om onze t4 met 2.5 TDI AJT motor om te bouwen naar een 151pk. Helaas is mijn vader een paar maanden terug overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Nu heb ik zijn bus dus en wil de ombouw graag alsnog vor hem uitvoeren. Ik heb al veel onderdelen maar nog niet alles, ik mis nog een AXG koelerpakket en wat turboslangen, AXG / volvo D5252T verstuivers en eventueel een AXG pomp. ( heb me laten vertellen dat xe brandstofpompen ook verschillen. Verder komt er een ACV versnellingsbak onder met een versterkte koppelingsset van sachs en een nieuw 2MV van sachs.
Zijn er mensen die ervaring hebben en eventueel tips voor deze ombouw? De topic van Oskar heb ik gelezen :)
Als iemand bruikbare onderdelen in de aanbieding heeft hoor ik dat ook graag
Hierbij ook een foto van mijn bus
Bijlagen
Screenshot_20220403-215341_Messenger.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt ook de interkoeler van een T5 met wat creativiteit als frontmount interkoeler op je T4 met wijsneus plaatsen.
Er staan hier op het forum wel voorbeelden van.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door sgsdebruijn »

Zou proberen alles standaard te houden, dus geen fratsen met volvospul of t5 modificeren.

Brandstofpompen zijn voor in ieder geval de 102 en 151pk gelijk kwa opbrengst etc.. de stekker zou ook geen probleem mogen zijn, volgens mij is de AJT pomp ook hetzelfde.

Als je genoeg euro's te besteden hebt kan je er ook voor kiezen om ACV body's te voorzien van grotere nozzles, kosten vallen mee, hou er wel rekeningee dat de chipper wat meer werkt heeft.
Je hebt nog wel ACV/AXG (zijn gelijk) verstuiverleidingen nodig, die zijn anders dan bij de AJT. (Heb nog een set liggen).

Ik rij met een blok wat ooit ACV was met AXG aanbouwdelen, ooit door een paar T4 liefhebbers van het forum in elkaar gezet :lach

Ik heb later de nozzles vervangen door Fratelli Bosio PP764's en weer een jaar later de AXG turbo aan laten pakken. Geeft veel vermogen en rijdt lekker soepel.

Ik rij verder met de standaard ACV bak en koppeling, gaat al een paar jaar goed. Remmen zijn wel AXG
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
T4Twin0182
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door T4Twin0182 »

sgsdebruijn schreef: 25 apr 2022, 21:19 Zou proberen alles standaard te houden, dus geen fratsen met volvospul of t5 modificeren.

Brandstofpompen zijn voor in ieder geval de 102 en 151pk gelijk kwa opbrengst etc.. de stekker zou ook geen probleem mogen zijn, volgens mij is de AJT pomp ook hetzelfde.

Als je genoeg euro's te besteden hebt kan je er ook voor kiezen om ACV body's te voorzien van grotere nozzles, kosten vallen mee, hou er wel rekeningee dat de chipper wat meer werkt heeft.
Je hebt nog wel ACV/AXG (zijn gelijk) verstuiverleidingen nodig, die zijn anders dan bij de AJT. (Heb nog een set liggen).

Ik rij met een blok wat ooit ACV was met AXG aanbouwdelen, ooit door een paar T4 liefhebbers van het forum in elkaar gezet :lach

Ik heb later de nozzles vervangen door Fratelli Bosio PP764's en weer een jaar later de AXG turbo aan laten pakken. Geeft veel vermogen en rijdt lekker soepel.

Ik rij verder met de standaard ACV bak en koppeling, gaat al een paar jaar goed. Remmen zijn wel AXG

Hoi,

Dank voor je reactie. Hoe staat het met roeten van de fratelli bosio nozzles ? En waar kan ik deze bestellen? Dit zijn de .216 nozzles toch?
Als de pompen hetzelfde zijn laat ik mijn huidige pomp zitten. De intercooler van een t5 heb ik naar gekeken maar wil het liefst een origineel koelerpakket van een AXG. Ook omdat de koelvinnen een stuk groter zijn.
Ik heb nog een compleet acv blok met verstuivers en leidingen etc. Hoeveel pk/nm draai jij ? En de bak/koppeling en 2mv vertoont geen kuren ?

Groet,
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door sgsdebruijn »

.230 verstuivers.
Met de verstuivers +190pk en +400nm, geen roet, alleen bij vollast maar dat is een optie van de tuner ,voet iets omhoog en weg.

Na aanpassing turbo nog niet laten chippen maar is een behoorlijk verschil, geen idee waar het op uit zou komen na optimaliseren.

https://www.dieselserviceshop.nl/a-2494 ... escription

Ik had ze in Tsjechië gekocht, dieselservice had ze niet meer maar heeft ze wel gemonterd en geshimmed.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
T4Twin0182
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door T4Twin0182 »

sgsdebruijn schreef: 25 apr 2022, 22:16 .230 verstuivers.
Met de verstuivers +190pk en +400nm, geen roet, alleen bij vollast maar dat is een optie van de tuner ,voet iets omhoog en weg.

Na aanpassing turbo nog niet laten chippen maar is een behoorlijk verschil, geen idee waar het op uit zou komen na optimaliseren.

https://www.dieselserviceshop.nl/a-2494 ... escription

Ik had ze in Tsjechië gekocht, dieselservice had ze niet meer maar heeft ze wel gemonterd en geshimmed.

Als de acv bak 190pk kan hebben lijkt mij dat helemaal prima. In principe heb ik alleen de nozzles nodig. Heb al een set goede acv verstuivers.
Waar is jouw bus gechipt? Bij johan?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door sgsdebruijn »

In Hem door Hans Bakker.
Volgens mij kan de bak max 500nm aan wat ik wel eensnheb gelezen. Maar dr zit meer aan dan alleen een bak
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
T4Twin0182
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door T4Twin0182 »

sgsdebruijn schreef: 25 apr 2022, 22:49 In Hem door Hans Bakker.
Volgens mij kan de bak max 500nm aan wat ik wel eensnheb gelezen. Maar dr zit meer aan dan alleen een bak

Oke bedankt, t.z.t. zal ik eens vragen hoe ik Hans Bakker kan benaderen. Heb jij mischien een linkje van waar je de nozzles besteld heb? Kan ze nergens vinden
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door sgsdebruijn »

VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door powerpiep »

Waar zit je ergens?
Ik heb 2 bussen rond 200pk, als je alles origineel hebt is het gewoon overzetten.
Als je begint te upgraden moet je een rollenbank tuning doen, kost tussen 500 en 700 euro, als je al een tuner vind die er een dagje in wil investeren.

Ik heb ook nog een getunde axg ecu liggen.

Als je volvo delen zoekt, ik heb nog een complete 850 staan.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
T4Twin0182
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door T4Twin0182 »

powerpiep schreef: 26 apr 2022, 10:25 Waar zit je ergens?
Ik heb 2 bussen rond 200pk, als je alles origineel hebt is het gewoon overzetten.
Als je begint te upgraden moet je een rollenbank tuning doen, kost tussen 500 en 700 euro, als je al een tuner vind die er een dagje in wil investeren.

Ik heb ook nog een getunde axg ecu liggen.

Als je volvo delen zoekt, ik heb nog een complete 850 staan.
Hoi,
Ik zit in gouda. Bus staat momenteel geschorst. Als het zou kunnen ben ik wellicht geinteresseerd in de volvo injectoren. Deze zijn plug en play? Alleen de stekker van de grote injector dient langer gemaakt te worden heb ik eens gelezen. Klopt dat? Ik zou wel eens jouw busjes willen bekijken :). Wat heb jij gedaan/aangepast om op dat vermogen uit te komen?

Gr
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door Snautzer »

T4Twin0182 schreef: 26 apr 2022, 10:46

Hoi,
Ik zit in gouda. Bus staat momenteel geschorst. Als het zou kunnen ben ik wellicht geinteresseerd in de volvo injectoren. Deze zijn plug en play? Alleen de stekker van de grote injector dient langer gemaakt te worden heb ik eens gelezen. Klopt dat? Ik zou wel eens jouw busjes willen bekijken :). Wat heb jij gedaan/aangepast om op dat vermogen uit te komen?

Gr
wel even tijd hebben maar het is de moeite van het lezen waard. viewtopic.php?t=46993
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door powerpiep »

Snautzer schreef: 26 apr 2022, 13:28
T4Twin0182 schreef: 26 apr 2022, 10:46

Hoi,
Ik zit in gouda. Bus staat momenteel geschorst. Als het zou kunnen ben ik wellicht geinteresseerd in de volvo injectoren. Deze zijn plug en play? Alleen de stekker van de grote injector dient langer gemaakt te worden heb ik eens gelezen. Klopt dat? Ik zou wel eens jouw busjes willen bekijken :). Wat heb jij gedaan/aangepast om op dat vermogen uit te komen?

Gr
wel even tijd hebben maar het is de moeite van het lezen waard. viewtopic.php?t=46993
Hier staat ook nog een stukje van de andere bus: viewtopic.php?p=484527#p484527
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door powerpiep »

T4Twin0182 schreef: 26 apr 2022, 10:46
powerpiep schreef: 26 apr 2022, 10:25 Waar zit je ergens?
Ik heb 2 bussen rond 200pk, als je alles origineel hebt is het gewoon overzetten.
Als je begint te upgraden moet je een rollenbank tuning doen, kost tussen 500 en 700 euro, als je al een tuner vind die er een dagje in wil investeren.

Ik heb ook nog een getunde axg ecu liggen.

Als je volvo delen zoekt, ik heb nog een complete 850 staan.
Hoi,
Ik zit in gouda. Bus staat momenteel geschorst. Als het zou kunnen ben ik wellicht geinteresseerd in de volvo injectoren. Deze zijn plug en play? Alleen de stekker van de grote injector dient langer gemaakt te worden heb ik eens gelezen. Klopt dat? Ik zou wel eens jouw busjes willen bekijken :). Wat heb jij gedaan/aangepast om op dat vermogen uit te komen?

Gr
Altijd welkom in het Belgische Bree, staat altijd wel een interssante T4 hier.

Ik had
Volvo inlaat
Volvo verstuivers .216
Axg uitlaatspruitstuk
Axg hybride turbo
3" open sidepipe
Open inlaat
Grote front mount intercooler
Acv versnellingsbak
Hennig performance koppeling (sachs)
Custom software op maat.
Nu .260 nozzles, gok dat er zeker 10pk bij is gekomen, na een nieuwe chipsessie zou 230pk haalbaar zijn.

De andere bus is bijna identiek, alleen met een standaard turbo en t5 intercooler (en het ziet er netter uit)
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5 tdi ajt 132pk gechipt ombouwen naar axg

Bericht door Multivan Generation »

Hoe staat het met dit project?
Wat heb je allemaal gedaan, welke componenten zijn er gemonteerd, waar ben je tegenaan gelopen?
Wil en kun je wat ervaringen delen?
Prijzen vermelden?

Misschien ook voor anderen interessant om te lezen. :zwaai

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie