Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel lucht stroomverbruik ventilatoren

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
DirkvW
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Standkachel lucht stroomverbruik ventilatoren

Bericht door DirkvW »

Hallo allemaal,

Ik zit al even te lezen over standkachels in de t5. Toch zit ik nog met een paar vragen.

Ik heb van de week een nieuwe bus gekocht. Een t5 gp uit 2011 l2 waar een multivan interieur achteraf is ingebouwd. Ik ben er erg blij mee.

We zijn plannen aan het maken om hem om te bouwen tot camper.

In de bus zit een originele luchtverwarmer met eigen accu onder de stoel. Er zit ook een climatronic in. Heel fijn allemaal.
Ik heb de standkachel vandaag aan gehad en hij verwarmd heerlijk en heel snel.
Hiervoor gebruikt de kachel de originele luchtroosters die onder het raam zitten. Ook komt slaat de klimaatbeheersing aan en blaast hij zachtjes lucht uit de voorroosters.

Ik neem aan dat de ventilatoren gewoon op de reguliere startaccu werken. We willen de standkachel ook kunnen gebruiken tijdens het kamperen. Heeft iemand enig idee hoe veel stroom die ventilatoren trekken?

Is er ook een mogelijkheid dat ik deze kachel helemaal buiten het reguliere ventilatiesysteem om gebruik? Zo ja hoe zou ik dat kunnen realiseren?

Iemand nog andere ideeen hoe ik deze kachel goed kan gebruiken tijdens het kamperen?
Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Standkachel lucht stroomverbruik ventilatoren

Bericht door krekwakwol »

Ik denk persoonlijk dat je wel een extra accu aan boord hebt , maar er zijn ongetwijfelt mensen hier op het forum die dat wel kunnen vertellen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
DirkvW
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: Standkachel lucht stroomverbruik ventilatoren

Bericht door DirkvW »

Er zit idd een tweede accu onder de stoel. Ik ben alleen bang dat de autoventilatoren te veel stroom gebruiken van de startaccu.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Standkachel lucht stroomverbruik ventilatoren

Bericht door Remco_T5 »

Als de ventilatoren werken zonder dat het contact aan staat is de voeding omgeleid. De vraag is of dit naar de startaccu is of de huishoudaccu. Het meest eenvoudige is om de startaccu los te koppelen en te kijken of het blijft werken.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
DirkvW
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: Standkachel lucht stroomverbruik ventilatoren

Bericht door DirkvW »

De ventilatoren en ook de klimaatregeling gaan aan als de standkachel aan staat. Is idd zonder contact.
Ik zal eens kijken of het werkt zonder startaccu.
Plaats reactie