Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

reservewiel onder T4 monteren

vragen over de T4
Plaats reactie
wvw

reservewiel onder T4 monteren

Bericht door wvw »

Onze T4 heeft een gastank op de plaats waar het reservewiel zat. Nu denk ik erover om een thuiskomer onder de bus te monteren op een andere plek. Maar ik vraag me af of bijvoorbeeld de bodem daarvoor stevig genoeg is?

iemand advies?

alvast bedankt

Willem
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door Pascal-141 »

Volgens mij is er geen plaats voldoende om ergens anders een wiel onder de T4 te monteren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
wvw

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door wvw »

Ik heb het zo opgelost:

beugel.jpg
thuiskomer.jpeg
Er zit nog 10 cm tussen de band en de uitlaat. Dus dat lijkt me voldoende. Ander maak ik er nog een hitteschild bij. De band komt lager te hanger dan de watertank, of uitlaat en er is ruimte over voor de handremkabel.

Het is wel lastig om de band er weer onder te krijgen, maar met een helpend handje is het goed te doen. Bij lekke band (hopelijk nooit) moet je wel onder de auto kruipen, dat wel.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door Hanz »

wvw schreef: 01 mei 2022, 09:13 Bij lekke band (hopelijk nooit) moet je wel onder de auto kruipen, dat wel.
Terwijl hij op een krik staat? :ie
Of kan je erbij zonder de auto op te krikken?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wvw

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door wvw »

ja dat lukt me ik kan er net onder kruipen maar wel wachten tot de uitlaat afgekoeld is denk ik....
Naast de gewone krik heb ik ook nog een potkrikje bij me als extra zekerheid ik vind de krik die bij de T4 zit niet echt super.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door Hanz »

Je weet het natuurlijk al lang maar ik zeg het toch maar even: Onder een auto kruipen die alleen op een krik staat is levensgevaarlijk. En een tweede krik geeft geen extra zekerheid. Als de ene krik wegzakt of omvalt en de auto gaat schuiven dan gaat de andere krik gegarandeerd ook om.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door gcSunrader »

Wel een mooi idee en goede ingeving voor een nieuwe plek voor het wiel. Heb zelf met de Syncro (er zit een Dif achter op) en dus geen plek voor een tuisbrenger.
dankjewel voor het delen van de plaatjes erg duidelijk. :jumpklap
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door Timy »

Netjes gemaakt hoor! Doe het niet na!

Nog een nieuwsgierig vraagje, kan je er nog onder als de band plat is? Lijkt mij zo krap maar vertekent mogelijk op de foto.
Dan ben je nog eens 8-10 cm lager namelijk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door Multivan Generation »

Leuk en apart idee :toppie

Zomaar een stomme vraag, maar welke loadindex heeft die velg en reserveband?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 03 mei 2022, 08:37 Zomaar een stomme vraag, maar welke loadindex heeft die velg en reserveband?
Dat is inderdaad een goede vraag. En ik vraag me dan ook nog af waarom een thuiskomertje? Waarom niet gewoon een volwaardig reservewiel? Op die plaats moet dat toch ook passen?

Overigens ben ik het eens met de meeste reacties dat het origineel bedacht is en netjes uitgevoerd. Maar ik heb eens onder mijn eigen T4 gekeken waar die band dan hangt en hoeveel ruimte er onder de bus is en ik denk dat dit in de praktijk toch een erg onhandige plek is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wvw

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door wvw »

LoadIndex
De loadindex is 99 m dat betekent dat er per wiel 775 Kg mag worden belast. de bus weegt max 2700 Kg dus per wiel is dat 675Kg.
De maximale snelheid M = 130km/uur maar dat ga je niet doen, max 80KM per uur

Bij een thuiskomer en een lekke voorband pak je eerst een wiel van achter waar je de thusikomer op zet en dan het achterwiel naar de voorkant., zo is het mij uitgelegd.

Hoogte

Ik kan van beide kanten bij het wiel en heb behalve een krik ook altijd een set assteunen bij me. Het is een oudje dus...

Waarom thuiskomer
een thuiskomer is lichter en neemt minder ruimte in, Nu blijft het reservewiel netjes op dezelfde hoogte als de uitlaat en de watertank en steekt dus niet naar beneden uit.

Ik had het wiel eerst bovenop liggen op een rek maar daar zit nu een Neil Airco systeem . Achterop kan niet echt omdat de achtekant van de Profi GL van kunststof is en daarvoor niet geschilkt is.



Voor wie wil heb ik nog een reservewiel met band maar die loopt langzaam leeg.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door Pascal-141 »

Schuurt de handremkabel nu niet tegen dat wiel aan ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
wvw

Re: reservewiel onder T4 monteren

Bericht door wvw »

De handemkabel heeft nog een paar centimeter spelling. Eerst was dat niet zo maar ik heb de beugel iets verder van de bodem gezet en toen was het ok.
Plaats reactie